Brev:
Baby vil ikke sove om dagen
28. august 2018
Alder:
1 mdr.
Baby vil ikke sove om dagen
Hej Helen,
Jeg fødte for snart 7 uger siden en sund og rask pige. Hun kom ved akut kejsersnit, efter at have prøvet med sugekop osv. Hun sad fast i bækkenet og var også stjernekigger.
Hun vejede 4200 ved fødslen (gik 4 dage over termin), og tager ca 35 gram på om dagen. Så tænker hun får det mad hun skal :-) Jeg ammer hende, men om aftenen får hun som regel en flaske for at tilfredsstillende hendes store spise behov, og samtidig i en tro fra min side om, at hun dermed sover længere om natten.
De første 14 dage var hun nem, og jeg syntes vi havde helt styr på at forstå hendes signaler. Hun sov massere af lurer om dagen, og sov også godt om natten. Pludselig vil hun slet ikke sove om dagen mere. Hun er stort set vågen fra 07-21.30 hver dag.
Når jeg ammer hende (hvilket er hyppigt efter hvornår hun melder sig, ca. hver 1,5-2 time) falder hun som regel i søvn imens. Her lader jeg hende ligge lidt, men så snart jeg vil ligge hende fra mig, så vågner hun med det samme og har lysvågne øjne. Ellers vågner hun af sig selv via en urolig krop.
Jeg kan få hende til at sove hvis jeg går en tur med barnevognen, men så snart barnevognen ikke triller længere, så vågner hun igen og er lysvågen. Ligeledes kan hun falde i søvn i mine arme, men vågner kortvarigt efter, eller hvis jeg prøver at ligge hende fra mig.
Det er frustrerende og hårdt, da jeg dermed er på en hel dag med hende. Og derudover viser hun tegn på at hun er træt ved at gabe meget, men hun vil bare ikke sove, hvilket jo er frustrerende, når man kan se hun er træt. Jeg ved hvor vigtig søvn er for spædbørn, hvilket derfor gør mig bekymret.
Jeg syntes hun trives - er glad og meget observerende, har en god øjenkontakt. Om aftenen tolker jeg at hun bliver overtræt, ved at hun bliver vildt ked af det, og ikke rigtig ved om hun vil spise eller sove. Det er derfor efterhånden ved at blive sværere at få hende til at sove om aftenen også. Men hun sover typisk fra 22-02.30 og så igen fra 03.30-06.30. Så hendes nattesøvn er jo heldigvis rigtig fin :-)
Det skal nævnes at hun også er begyndt at døje med meget luft i maven, og det er en langvarig kamp for hende at komme af med lidt og afføring. Hun presser og kæmper og kæmper. Hun kommer af med det hun skal, så tænker ikke hun er forstoppet. Om natten vågner hun af og til pga noget der presser i maven, eller en prut der skal ud.
Jeg håber du kan hjælpe med nogle gode råd, da jeg efterhånden ikke ved hvad jeg efterhånden skal gøre, for at få hende til at sove.
Mange hilsner C