Søvnbehov 33 måneder

14. august 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Søvnbehov 33 måneder

Kære Helen,

Mange tak for dine svar på mine sidste spørgsmål – vi endte med at udsætte flytningen fra USA til DK, til vi kan gøre det som en samlet familie.

Jeg har lige endnu et spørgsmål, denne gang om søvn og hvad dertil hører. Vores dejlige pige har altid haft svært ved at sove igennem og selv nu, hvor hun er 2,8 år gammel, vågner hun næsten hver nat. Det er langt bedre nu, for hun har før i tiden vågnet mellem 3-12 gange hver nat (de 12 gange var da jeg begyndte på et job, der krævede jeg var væk 13 timer 3 gange om ugen – det antal faldt et par uger efter jeg sagde op der), og for tiden vågner hun kun 1-3 gange hver nat, nogle gange slet ikke. Det hjalp meget, da vi installerede en ret brummende AC-enhed (somrene er enormt varme herovre), og jeg har på fornemmelsen den monotone brummen hjælper lidt. Én ting er hendes opvågnen om natten – jeg er bekymret for, om hun får nok søvn (plus at det er hårdt for mig ikke at have sovet igennem i 2,5 år ;) )? Hun tager ca 1,5-2 timer til middagslur, og jeg plejer at lægge hende i seng omkring kl 19.30-20.00, men hun falder ofte først i søvn kl 21.00-21.30, og hun vågner op kl 5.30-6.00. Er det lang nok tid for hendes alder?

I forhold til at falde i søvn så kan jeg ikke helt regne ud, hvordan jeg skal håndtere den situation, vi er i pt. Vi plejer at læse en historie i hendes hyggekrog på værelset, synge en kort sang imens jeg bærer hende hen til sengen, komme ned i sengen, få dyne på, kys på panden og så godnat. Hun har noget sovemusik kørende natten lang og nu også den brummende AC-enhed. Denne rutine har fungeret virkelig godt meget længe, men de sidste adskillige uger har hun brugt en halv til halvanden time på ...

Annonce

... at falde i søvn. Hun ligger ofte stille i en 20 minutter, hvorefter hun så begynder at kalde på mig for at få noget at drikke, få et knus, få hjælp med dynen eller tisse. Jeg prøver at give hende vand før sengetid (men ofte er det så varmt, at jeg ikke vil nægte hende vand og i heden er tørsten ofte helt reel, men det er det ikke, når det er køligere – så virker det tydeligvis som en måde at vække sig selv på, når hun begynder at mærke øjnene lukke i), tisse hende af og give knus, ligesom jeg fortsat forsøger at lære hende selv at ordne dynen. Dette til trods fortsætter hun stadig disse, hvad der for mig ligner påskud for at være vågen.

Hvad kan jeg gøre for at undgå dette? Skal hun i seng senere? Tidligere? Skal jeg droppe middagsluren (som hun for resten helst er fri for, så jeg er begyndt at give hende en stak bøger med i seng, siger hun skal have ”quiet time” under dynen, og så falder hun ofte selv i søvn alligevel) og i så fald, hvordan?

Det skal siges, at hun ofte er træt omkring kl 10, men med lidt opkvikkende aktivitet og et stykke frugt e.l. kan komme ovenpå igen. Om et par uger begynder hun i pre-school, hvor hun som udgangspunkt skal være 9-12 fire gange ugentlig. Det er hendes første gang i ”institution”, men det er hendes farmor, der er leder der, så der bliver holdt nøje øje med hendes reaktioner og behov. Men spørgsmålet er, om hun netop får brug for sin lur i denne overgangstid? Ligeledes tøver jeg lidt med at fjerne luren, fordi hun så måske får brug for at skulle tidligere i seng, og hendes far er ofte først hjemme fra arbejde kl 18.30, og så bliver det svært at nå at spise sammen OG lege lidt med far.

På forhånd tak for hjælpen,
Mor til A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København