Brev:
Søvn 11 mdr.
13. august 2018
Alder:
11 mdr.
Søvn 11 mdr.
Kære Helen,
Vi har en vidunderlig lillesøster og en 4,5 årig dreng. Lillesøster har ligesom storebror haft naturlig god evne til at sove, hun har altid spist lidt og ofte ved brystet og har siden hun blev født vågnet ca. hver 3. time og spist - af og til lidt længere om natten. Hun har været god til at falde i søvn, især om dagen kunne hun af og til vende hovede i køredragten og falde i søvn selv inden jeg kom ud med hende.
Hun er hele tiden vugget i søvn i vores favn og jeg nåede at begynde at sengetræne med hende omkring 7-8 mdr. og det gik rigtig godt, det lykkedes mig at vugge hende, synge for hende, indtil hun var træt nok til at lægge, hvorefter jeg kunne fortsætte med at synge og lægge hende og berolige hende med hænderne til hun faldt i søvn.
Så kom hun i seperationsfasen og var vildt svær at lægge. Og jeg har hele tiden ventet på, at det skulle gå over, men det tidspunkt er aldrig rigtig kommet. Tilgengæld har jeg løbende prøvet at træne det alligevel, ved at vugge hende til hun havde lukket øjenene, uden at sove fast, men så snart hun bliver lagt ned vågner hun og springer op.
Men det har fungeret ok, at vugge hende i søvn og om natten har hun drukket, men er aldrig faldet i søvn ved brystet, men bare vendt sig om på siden og sovet videre, så det virkede ikke som om hun havde et søvnassociationsproblem. Hun kan også godt falde i søvn af sig selv når hun er urolig ved siden af mig. Hun bliver lagt i egen seng og kommer op og ligger hos mig i dobbeltsengen ved første opvågning.
Hun har lige fået de to første tænder i undermunden og var tydeligt plaget af det idag, og søvnen har været dårlig i nogle uger, måske længere - men lidt med forskel. Hun har siden midt juli begyndt er være enormt urolig omkring kl. 4 - 5 og ind i mellem er hun vågnet helt op og har været umulig at lægge igen. Og det er intensiveret det sidste stykke tid, så hun sparker længe når hun vågner og spiser og hver nat den sidste uge har haft 2-3 vågne timer på forskellige tidspunkter midt på natten, hvor hun er frisk og vil lege.
Hun spiser stadig for meget ved brystet om dagen - jeg prøver at skære ned, men samtidig er vi 2 måneder udenfor hjemmet alle sammen, fordi jeg er begyndt at arbejde, så nogle gange får hun brystet for at få tingene til at fungere og fordi jeg vil være sikker på, at hun føler sig tryg og mærker mig, nu hvor hun ikke har mig fuld tid mere. Hun er sammen med far og storebror i løbet af dagene, hvilket har skruet ned for det i hverdagene, men så er hun begyndt at kræve brystet hele tiden i stedet når jeg så er der, ofte bare for at drikke en sjat for at tjekke om hun må. Vi har lige aftalt at (jeg) vil ned til 2 gange om dagen, morgen og aften, men der er samtidig lige brudt to tænder igennem og jeg har indtil videre kun prøvet at amme mindre.
Hun havde en rimelig fast rytme, hvor hun sov lur omkring kl. 10 og nogle gange igen ca. 14.30 - og hun har været lidt påvirket af varmen i forhold til mad, men spiser rimelig godt i løbet af dagen, spiser selv, smager på alting og får vand af kop. Tilgengæld er der lidt gak i det hele, nu hvor hun er så meget vågen om natten.
Samtidig er det svært at træne putning med den lille, fordi vi alle sammen sover i samme værelse og storebror også har en lidt svær tid omkring sovning siden han smed sutten har han været utryg - selvom han ellers altid har været megagod til at sove.
Hvordan gør vi og starter vi med det hele på een gang eller een ting af gangen.
Tak for hjælp
Fra en natteravn