Lange natteopvågninger - 10 mdr.

7. august 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Lange natteopvågninger - 10 mdr.

Kære Helen,

Min søn på 10,5 måned sover virkelig uroligt om natten og vågner tidligt, så jeg kunne virkelig godt bruge et par input fra dig i forhold til, hvordan vi får arbejdet på mere nattesøvn herhjemme.

Han bliver puttet omkring kl. 19.30 med en flaske i sengen på eget værelse. Vi vender ham på siden, holder en hånd på ham, og så sover han efter 5 minutter. Han vågner ofte to gange om natten, førhen skulle man tit bare give ham en sut, men de sidste 2-3 måneder har dette ikke været nok, og vi ender med at sidde hos ham længe inden han igen sover tungt. Det er som om han hurtigt halvsover, når vi lægger en hånd på ham, men lige så snart man flytter den vender han sig og græder og somme tider ligger han også bare virkelig uroligt selvom vi ligesom holder ham. Det betyder altså vi bruger ca. en time hver gang han vågner og dermed ofte to timer i alt hver nat.

Hvis han bliver meget ked af det, eller vi bare ikke gider tage kampen, kommer han med ind i vores seng og sover. Jeg ved ikke om vi gør os selv en bjørnetjeneste og det næsten ...

Annonce

... kan være årsagen til at han vågner og ikke vil sove igen, at han altså mere eller mindre bevidst søger at komme ind til os? Han får ikke mad om natten længere og de gange vi har forsøgt os med en flaske for at se om det kunne give ham noget ro, har det ingen effekt haft.

Tilmed vågner han så kl 5 hver morgen og har gjort det ca. 3-4 uger nu. Han virker meget frisk og vi kan slet ikke få ham til at sove videre, men efter ca. en halv time er han træt igen og de sidste dage har vi kunne få ham til at sove en time til halvanden mere. Han er altså ikke frisk, når han vågner kl 5, men vi synes heller det er holdbart, at han skal være vågen lidt for så at sove igen. Vi har det princip, at dagen ikke starter før kl 6, så der er ingen leg eller lignende, men det har indtil videre ikke gjort en forskel på hans tidlige opvågning.

Om dagen sover han fint – ofte får han lur fra 9-11 og igen fra 14-16 i barnevognen.

Som sagt så håber jeg du kan give noget input og råd i forhold til, hvordan vi fremadrettet får bedre søvn.

Venlig hilsen
Milos mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder