Brev:
Lange natteopvågninger - 10 mdr.
7. august 2018
Alder:
10 mdr.
Lange natteopvågninger - 10 mdr.
Kære Helen,
Min søn på 10,5 måned sover virkelig uroligt om natten og vågner tidligt, så jeg kunne virkelig godt bruge et par input fra dig i forhold til, hvordan vi får arbejdet på mere nattesøvn herhjemme.
Han bliver puttet omkring kl. 19.30 med en flaske i sengen på eget værelse. Vi vender ham på siden, holder en hånd på ham, og så sover han efter 5 minutter. Han vågner ofte to gange om natten, førhen skulle man tit bare give ham en sut, men de sidste 2-3 måneder har dette ikke været nok, og vi ender med at sidde hos ham længe inden han igen sover tungt. Det er som om han hurtigt halvsover, når vi lægger en hånd på ham, men lige så snart man flytter den vender han sig og græder og somme tider ligger han også bare virkelig uroligt selvom vi ligesom holder ham. Det betyder altså vi bruger ca. en time hver gang han vågner og dermed ofte to timer i alt hver nat.
Hvis han bliver meget ked af det, eller vi bare ikke gider tage kampen, kommer han med ind i vores seng og sover. Jeg ved ikke om vi gør os selv en bjørnetjeneste og det næsten kan være årsagen til at han vågner og ikke vil sove igen, at han altså mere eller mindre bevidst søger at komme ind til os? Han får ikke mad om natten længere og de gange vi har forsøgt os med en flaske for at se om det kunne give ham noget ro, har det ingen effekt haft.
Tilmed vågner han så kl 5 hver morgen og har gjort det ca. 3-4 uger nu. Han virker meget frisk og vi kan slet ikke få ham til at sove videre, men efter ca. en halv time er han træt igen og de sidste dage har vi kunne få ham til at sove en time til halvanden mere. Han er altså ikke frisk, når han vågner kl 5, men vi synes heller det er holdbart, at han skal være vågen lidt for så at sove igen. Vi har det princip, at dagen ikke starter før kl 6, så der er ingen leg eller lignende, men det har indtil videre ikke gjort en forskel på hans tidlige opvågning.
Om dagen sover han fint – ofte får han lur fra 9-11 og igen fra 14-16 i barnevognen.
Som sagt så håber jeg du kan give noget input og råd i forhold til, hvordan vi fremadrettet får bedre søvn.
Venlig hilsen
Milos mor