Vedrørende refluks og mere struktur

2. august 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vedrørende refluks og mere struktur

Kære Helen

Jeg har endnu nogle spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med. Vi har en dejlig datter på 4 1/2 måned, som vi elsker overalt på jorden.

Sidste gang skrev jeg, at vores datter ikke pludre ret meget, selvom vi hele tiden taler med hende, både ved at sige pludre lyde, og ved at sætte ord på ting vi gør sammen f.eks nu laver mor mad til dig, og sikke hvor du synes det er dejligt at være i bad osv. Vi giver hende tid til at svare, men fortsat kommer der ikke noget når vi forsøger.

Vi har gjort som du skrev men intet hjælper, også at bøje vores ben og ligge hende så vi sidder front to front. Vi har som sagt fået hende hørescreenet, og derfor tænker vi ikke, at det skyldes hørelsen. Er der andre ting vi kan gøre for at få hende til at pludre? Vi synes det er en lang periode nu, hvor hun ikke har ville pludre. Vi har oplevet nogle få gange, at hun kan pludre i cirka 5 min, men når vi begynder, at efterligne hendes pludrelyde så stopper hun. Vi har fin øjenkontakt med hende, hun var en sen starter udviklingsmæssigt, men er kommet efter da hun blev 3 måneder har vi fået at vide af sundhedsplejersken.

Derudover smiler hun en del men hun er generelt meget pyldret, og grædende, især når hun er træt, og vi forsøger, at få hende til at sove hvor hun sommetider skriger. Nogle dage mere end andre. Når hun falder i søvn i vores arme, og vi ligger hende i hendes seng, eller barnevogn, så sover hun kun en halv time, hvorefter hun vågner og tydeligvis stadig er træt og uoplagt, eller også vågner hun med det samme vi ligger hende. Vi har forsøgt alt for, at få hende til at fortsætte med at sove. Det eneste der hjælper er at køre med hende i barnevogn i 2 timer for, at få hende til, at tage en længere lur om dagen, eller også, at hun sover i bæresele. Når hun er faldet i søvn i bæresele, og vi efterfølgende har lagt hende i barnevogn, ja så går der en halv time,og så vågner hun eller vågner med det samme, og så synes hun at ...

Annonce

... hun er frisk og ligger og smiler.

Jeg forsøger at lave en 3 lurs model for hende, men det er svært når hun kun vil sove i en trillende barnevogn eller i en bæresele, da hun ikke længere går med til, at vi vipper barnevognen når hun vågner, det virkede på et tidspunkt. Pt. Vil hun ikke trille i barnevogn i 2 timer grundet varmen, så der begynder hun også at skrige. Vi stimulere hende meget, med ting fra bogen leg med din baby, så jeg er ikke i tvivl om, hvorvidt hun keder sig i sin vågne tid. Derudover vågner vores datter på forskellige tidspunkter om dagen. Hun har før sovet fra 22.00 til 9.00 men nu vil hun op kl.7.00 sommetider, og sommetider kl.8.00 og sommetider kl.9.00. Hun går også i seng mellem 21.00 og 23.00, så jeg synes det er svært at lave nogle faste sovetider og hun bliver som regel hys, når vi forsøger at få hende til at sove. Det er som om det er det værste hun ved lige nu, også selvom hun tydeligvis er træt ved at gabe og gnide sig i øjenene.

Hun græder ofte når hun har spist og skal af med en bøvs, og jeg har tit set hende sluge hendes gylp uden det kom ud, og her på det sidste er hun også begyndt at gylpe meget, nærmest opkast.
Vi mistænker derfor at vores datter kan have en form for refluks? Hun vil meget gerne hænge på vores skulder hele tiden, eller sidde op, og vil sjældent ligge ved legestativ og lege ret længe af gangen. vi har læst at refluks kan påvirke hendes lyst til at pludre er det korrekt?

Derudover vil vi gerne igang med, at give hende grød. Det skal siges at hun får modermælkserstatning. hvordan introducere vi hende bedst til denne overgang?

Vi vil generelt gerne have mere af den glade pige, og mindre pylder og gråd. Og vi vil meget gerne skabe noget mere struktur i hendes hverdag for, at give hende overskud og tryghed til udvikling. Derudover vil vi gerne have hende til, at sige mere, og lære hende at spise grød, så håber du kan hjælpe os endnu engang

Bedste hilsner fra
lille mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor