Brev:
Søvn og stoppe med natteamning
3. juli 2018
Alder:
13 mdr.
Søvn og stoppe med natteamning
Kære Helen
Tak for dit svar omkring vores søns appetit og madvaner. Det har hjulpet os mere end du aner. Så tusinde tak!
I din mail nævner du også, at jeg klart skal stoppe med at amme ham om natten. Hvilket er grunden til at jeg sender dig denne mail.
Jeg havde nok skrevet til dig alligevel, da vi rimelig meget er på bar bund :-)
Som du også skriver bør jeg stoppe helt med at amme vores søn om natten - hertil ønsker jeg faktisk også så inderligt at stoppe med natteamningen. Det virker meget unaturligt for både mig og min søn, som ikke rigtig kan finde ud af det længere.
For mit vedkommende betyder det også at jeg skal være hjemme alle aftner, og ikke kan komme nogen steder hen, for hvis han vågner, skal jeg jo amme ham videre i søvn. Og det kan da ikke være rigtigt at det skal være sådan, vel?? Han er trods alt snart 14 måneder. Og jeg længes meget efter at få mig selv og min tid tilbage i aftentimerne.
Derfor skriver jeg til dig. For vi kan bare ikke få knækket koden.
For nogle måneder tilbage skrev jeg faktisk også til dig, om lidt af samme problematik. Men situationen så dog meget anderledes ud. På daværende tudspunkt kunne min kæreste putte vores søn. Han lå med ham i sengen og det kørte bare så fint. Du anbefalede at vi prøvede at tage den ene side af hans seng af, og ligge ham så stille over i sin egen seng - det fungerede ikke helt rigtigt. Han blev meget sur og vild. Så min kæreste fortsatte med at putte ham som han plejede, dog bare i vore seng.
Efter nogle uger virkede det bare ikke længere. Vores søn begyndte at sætte sig op og grine og fjolle hver gang han skulle puttes af min kæreste. Min kæreste prøvede så at ligge ham ned igen, synge for ham,nuse ham osv. - hvilket gjorde at vores søn blev meget frustreret og rigtig ked af det. Han begynder simpelthen at græde og skrige.
Vi besluttede så at gentage det igen i 2 nætter - men han skreg og græd stadig helt hysterisk.
Derfra gik vi over til at min kæreste begyndte at vugge ham i søvn, men han vågnede HVER GANG vi prøvede ligeså stille at ligge ham ned i sin egen seng. Han kunne blive ved med at tage ham op, vugge ham, forsøge at ligge ham ned i hans egen seng - og så forfra når han begyndte at skrige - og sådan kunne min kæreste blive ved med at gøre i 3 timer.
Efter de tre timer faldt han så i søvn - men det vilde er nok at han så vågner efter 30 minutter!! Og det hele må starte forfra. Vi havde 4 dage hvor det bare kørte på følgende måde.
Mit spørgsmål her må være: Er det den rette metode at bruge? Er det den eneste rigtige metode? For det har virkelig ikke virket for os.
Derfor valgte vi at gå tilbage til bryst.
Hvilket jo egentlig er super dumt. Men jeg kunne simpelthen ikke se andre muligheder. Han ville bare ikke vugges af min kæreste (eller jo, men det tog 3 timer. Og han vågnede efter 30 minutter). Ville vi måske have oplevet en succes hvis vi fortsatte mere end de 4 dage?
Det jeg virkelig har brug for svar på er: Hvordan skal vi gøre?
Hvordan skal vi helt konkret gøre for at lære vores søn at sove selv?
Må han gerne bare ligge og græde til han falder i søvn? Og på den måde lære at sove selv? Altså ligge og græde selv, hvor vi fx er ved siden af, eller holder hans hånd?
Mit største dilemma er klart hans gråd. Jeg kan ikke finde ud af om jeg gør ham "ondt" ved at lade ham ligge og græde - selvom jeg sidder ved siden af og synger. Hvis jeg bare for et go for at det er ok - så tror jeg at jeg har nemmere ved det.
Det skal siges at vi har nogle rigtig fine og helt faste putteritualer. Vores søn får aftengrød, bad, nattøj, børste tænder og læst bog. Og det er helt det samme og samme tidspunkt hver aften.
For mig virker det til at han har ekstrem svært ved at give slip på mig og mit bryst. og jeg har faktisk aldrig stået i en situation som mor, hvor jeg har været mere i tvivl, end jeg oplever nu. for jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal lære ham at sove. Og jeg kan mærke at det næsten gør ondt indeni hver gang der skal puttes til natten.
Samtidig vil jeg også kunne være lidt stærk og kunne klare at han græder - for måske er det det der skal til. Jeg ved det ikke?
Kærlig hilsen
Claudia