Brev:
Dårlig søvnvane part 2
12. juni 2018
Alder:
14 mdr.
Dårlig søvnvane part 2
Hej igen,
Jeg har forsøgt med at introducere nyt søvnritual med blandet succes. Den første nat gik det glimrende med at lægge ham i sengen og stryge ham over panden, og efter lidt moslen rundt sov han på 10 minutter.
Men nu er vi oppe på at det kan tage 45-60 minutter at lægge ham. Han bliver ved med at orme om på maven og så rejse sig op og stå og hoppe og grine.
Jeg prøver så at rulle ham om på ryggen igen og så lægge en hånd på hans mave og nusse, men hvor jeg også holder ham nede fysisk så han ikke rejser sig op, men magt er jo ikke holdbart i længden.
Jeg har prøvet at sove med en bamse så den dufter af mig og så introducere den som puttebamse. Han gider den nogen gange, men mest så ligger han bare og leger med den og så smider han den fra sig.
Aller helst ville jeg bare kunne lægge ham og så gå ud, og så skulle han selv efter lidt pludren og moslen rundt lægge sig til at sove. Jeg har ikke prøvet at gøre det endnu, da jeg frygter det ikke bliver vel modtaget. Men det er der jeg i sidste ende gerne vil hen. Hvordan gør jeg det bedst? Og hvad er i det hele taget det mest optimale putteritual efter din mening til en på 14 måneder?
Det skal lige siges at så snart han sover, så sover han igennem til kl 6.30, så det er over 10 timer i streg uden at vågne, så der er ikke problemer med søvnen som sådan. Lige nu er det også primært mig der kan putte. Han kan godt blive puttet af andre, men det tager laaaaaang tid, så far mister hurtigt tålmodigheden.
Vores aftenrutine er som følger:
Aftensmad omkring 17.45 hvor han spiser det vi får. Han kan ikke lide mælk, så han får vand.
Aftenbad på 15-20 min hvor vi leger og hygger med badedyr og synger sange og plasker. Bagefter bliver han tørret og nusset. Og så kommer han ind i stuen og leger og hygger.
Aftengrød som stadig er pulvergrød da det er det eneste han gider spise. De sidste par nætter har han dog afvist aftensgrød. Jeg tror han er mæt fra aftensmad da det kun er 1,5 timer siden han har spist. Og det påvirker ikke hans nattesøvn at springe grød over.
Jeg overvejer om jeg helt skal stoppe med at tilbyde den?
Jeg gør meget ud af at fylde hans tryghedsdepoter op i løbet af dagen. Han bliver altid leget med, taget op og krammet, kysset og nusset af både mig og hans far. Og han får aldrig lov til at sidde og være ked af det.
Men hvordan kommer jeg videre med det gode putteritual? Og hvordan kommer jeg i mål med at kunne gå og lade ham falde i søvn selv?
Hilsen