Dårlig søvnvane part 2

12. juni 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Dårlig søvnvane part 2

Hej igen,

Jeg har forsøgt med at introducere nyt søvnritual med blandet succes. Den første nat gik det glimrende med at lægge ham i sengen og stryge ham over panden, og efter lidt moslen rundt sov han på 10 minutter.
Men nu er vi oppe på at det kan tage 45-60 minutter at lægge ham. Han bliver ved med at orme om på maven og så rejse sig op og stå og hoppe og grine.

Jeg prøver så at rulle ham om på ryggen igen og så lægge en hånd på hans mave og nusse, men hvor jeg også holder ham nede fysisk så han ikke rejser sig op, men magt er jo ikke holdbart i længden.
Jeg har prøvet at sove med en bamse så den dufter af mig og så introducere den som puttebamse. Han gider den nogen gange, men mest så ligger han bare og leger med den og så smider han den fra sig.

Aller helst ville jeg bare kunne lægge ham og så gå ud, og så skulle han selv efter lidt pludren og moslen rundt lægge sig til at sove. Jeg har ikke prøvet at gøre det endnu, da jeg frygter det ikke bliver vel modtaget. Men det er der jeg i sidste ende gerne vil hen. Hvordan gør jeg det bedst? Og hvad er i det hele taget det mest optimale putteritual efter din mening til en på 14 måneder?

Det skal lige siges at så snart han sover, så sover han igennem til kl ...

Annonce

... 6.30, så det er over 10 timer i streg uden at vågne, så der er ikke problemer med søvnen som sådan. Lige nu er det også primært mig der kan putte. Han kan godt blive puttet af andre, men det tager laaaaaang tid, så far mister hurtigt tålmodigheden.

Vores aftenrutine er som følger:

Aftensmad omkring 17.45 hvor han spiser det vi får. Han kan ikke lide mælk, så han får vand.

Aftenbad på 15-20 min hvor vi leger og hygger med badedyr og synger sange og plasker. Bagefter bliver han tørret og nusset. Og så kommer han ind i stuen og leger og hygger.

Aftengrød som stadig er pulvergrød da det er det eneste han gider spise. De sidste par nætter har han dog afvist aftensgrød. Jeg tror han er mæt fra aftensmad da det kun er 1,5 timer siden han har spist. Og det påvirker ikke hans nattesøvn at springe grød over.
Jeg overvejer om jeg helt skal stoppe med at tilbyde den?

Jeg gør meget ud af at fylde hans tryghedsdepoter op i løbet af dagen. Han bliver altid leget med, taget op og krammet, kysset og nusset af både mig og hans far. Og han får aldrig lov til at sidde og være ked af det.

Men hvordan kommer jeg videre med det gode putteritual? Og hvordan kommer jeg i mål med at kunne gå og lade ham falde i søvn selv?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!