Overgive sig til søvnen - 3 mdr.

28. maj 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Overgive sig til søvnen - 3 mdr.

Kære Helen

Vi har den sidste måneds tid haft en del udfordringer med vores datter på 3,5 måneders søvn om dagen.

Hun sover godt om natten ca fra 21-22 til ca 6 afbrudt af 1-2 måltider. Om natten sover hun i tremmeseng lige ved siden af vores seng.

Om dagen er hun dog meget svær at få til at sove.
Vi står op ved 7-tiden Hun kommer ud til formiddagslur ved 9-tiden. Sover denne lur i barnevogn på altanen. Før kunne hun sove 1,5-2 timer, men nu vågner hun efter 20-30 min. Jeg ved, at dette er normalt for alderen, men de fleste dage kan jeg ikke få hende videre i søvnen, når hun vågner. Prøver at stå klar og vippe vognen, sige syyy, nusse osv, men det hjælper ikke. Hun ligger og smiler og spræller.

Når jeg tager hende op, virker hun dog for der meste fortsat træt og klynker. Når jeg putter hende igen tager det 30-60 min selvom hun virker træt, og ofte sover hun ikke særlig længe, hvis jeg overhovedet kan lægge hende fra mig igen uden, at hun vågner helt op. Hun sover for tiden sjælden mere end max 40 min af gangen og sover max 3 af disse lure om dagen.

Vi går tur i barnevognen hver dag, men også under gåtur vågner hun efter 30 min og selvom jeg fortsætter med at gå falder hun ikke i søvn igen. Her ligger hun vågen indtil hun igen er rigtig træt og så begynder hun at græde og kører hurtig op i voldsom gråd.

Gråden er også blevet et stort problem. Hun er begyndt at græde hver gang hun skal sove. I starten var det mest om aftenen, når hun skulle sove, men nu er det ved hver eneste lur. Så snart hun fornemmer, at hun skal sove græder hun meget og fægter med arme og ben, hvilket gør de korte dagslure endnu mere opslidende og frustrerende.

Siden hun var spæd, har vi svøbt hende i en dyne og vugget hende på armen efter at hun er ammet, men nu er dette forbundet med skrig og fægten med arme og ben. Vi har forsøgt at lade være med at svøbe hende, men med ...

Annonce

... samme resultat. Hun har indtil nu ikke ville bruge sut.

Vi har forsøgt med stofble og putteklud ved ansigtet i stedet, men uden at hun finder trøst ved disse.

Det virker som om, at hun i alle situationer har meget svært ved at overgive sig til søvnen. Når vi forsøger at vugge hende på armen, kigger hun rundt mellem skrigeriet og forsøger at få det hele med.

Vi har svær ved at finde ud af, hvordan vi bedst hjælper hende med at få ro. Vi har prøvet med en stofble over øjnene som
nogle dage har lidt effekt. Det kan tage timer at få hende til at sove. Når hun bliver lagt ligger hun ofte i starten meget uroligt og hun drejer hovedet fra side til side og der ligner at hun søger efter noget.

Det er som om gråden bliver værre og værre, og jeg synes efterhånden at det hæmmer vores hverdag. Det er desuden ved at være tungt at vugge hende så meget på armen.
Det skal siges at hun fuldammes og er i god trivsel på dette.

Vi er nået frem til at det hele bunder i at hun har svært ved at overgive sig til søvnen og når hun så kun powernapper hele dagen igennem og ikke er udhvilet, og glad bliver det nogle rigtig hårde og opslidende dage.

Har du nogle ideer til hvordan vi får hende til at finde ro og overgive sig til søvnen? - det skal siges at det er et generelt problem både på armen, i barnevognen, i autostolen mv.

Hvordan putter vi hende bedst, nu når hun også bliver ked af at blive vugget på armen og det heller ikke er en holdbar løsning for os længere?

Hvordan hjælper vi hende bedst til længere lure om dagen?

Vores sundhedsplejerske har foreslået, at vi lægger hende i barnevognen og viser, at vi er der og kun tager hende op, hvis hun græder meget. Dette har vi gjort nogle dage nu. Hun græder bare så meget. Hun stopper når vi tager hende op, men så snart vi lægger hende, græder hun igen.
Hvad tænker du om denne metode?

Med venlig hilsen
Sara

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor