Gråd og ingen søvn

16. maj 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Gråd og ingen søvn

Kære Helen,

Vi har simpelthen brug for din hjælp. Vores lille datter Ronja har svært ved at sove både om natten og om dagen. Hun er 6,5 måned og har siden fødsel grædt og været meget urolig særlig aften og nat, men også i løbet af dagen.

Egen læge vurderede, da hun var knap en måned, at hun havde kolik. Da Ronja var omkring 5 måneder, blev vi opmærksomme på, at hendes symptomer i høj grad matchede refluks syndrom, så den sidste måned har egen læge behandlet Ronja med 5 mg. nexium, som hun får 1 time før, hun skal sove.
Medicinen lader til at tage toppen af hendes gråd og uro, så hun nu kan ligge længere tid på ryggen og blive puslet mv.

Vores aktuelle udfordring er, at hun vækker os med ca. 2 times intervaller hele natten, hvor hun græder med lukkede øjne og kun kan trøstes ved at blive ammet. Ind i mellem kan vi afværge gråden ved at vugge hende i egen seng, men ofte udskyder det blot gråden lidt tid. Om natten har vi forsøgt at give sut, sutteklud, sutteflaske, vugning, hånd på ...

Annonce

... bryst og sige ”ssshh”. Intet virker.

Når hun udviser tegn på træthed (både om dagen og aftenen) bærer vi hende i bæresele inden hun skal sove, da det er det eneste som umiddelbart kan berolige hende.

Om aftenen putter vi hendes i egen seng med hjul på, hvor vi synger elefantens vuggevise og herefter spiller klassisk musik, som typisk virker afslappende på hende, mens vi vugger hende. Ofte begynder hun at græde på et tidspunkt undervejs i putteritualet, hvorefter vi tager hende op, trøster hende og lægger hende ned igen, når hun er holdt op med at græde. Det kan gentage sig op til 3 gange, før hun sover.

Om dagen sover hun 3-5 lure på typisk 20-40 min. Vi har haft held til at få hende til at sove i længere tid - op til 2,5 time - hvis vi konstant går med barnevognen. Ophører bevægelsen, så vågner hun typisk.

Vi er temmelig slidte efterhånden, og ved ærlig talt ikke, hvad vi skal gøre anderledes.

Har du nogle ideer til at forbedre vores situation?

Med venlig hilsen,
Ronjas forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine