Gråd og ingen søvn

16. maj 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Gråd og ingen søvn

Kære Helen,

Vi har simpelthen brug for din hjælp. Vores lille datter Ronja har svært ved at sove både om natten og om dagen. Hun er 6,5 måned og har siden fødsel grædt og været meget urolig særlig aften og nat, men også i løbet af dagen.

Egen læge vurderede, da hun var knap en måned, at hun havde kolik. Da Ronja var omkring 5 måneder, blev vi opmærksomme på, at hendes symptomer i høj grad matchede refluks syndrom, så den sidste måned har egen læge behandlet Ronja med 5 mg. nexium, som hun får 1 time før, hun skal sove.
Medicinen lader til at tage toppen af hendes gråd og uro, så hun nu kan ligge længere tid på ryggen og blive puslet mv.

Vores aktuelle udfordring er, at hun vækker os med ca. 2 times intervaller hele natten, hvor hun græder med lukkede øjne og kun kan trøstes ved at blive ammet. Ind i mellem kan vi afværge gråden ved at vugge hende i egen seng, men ofte udskyder det blot gråden lidt tid. Om natten har vi forsøgt at give sut, sutteklud, sutteflaske, vugning, hånd på ...

Annonce

... bryst og sige ”ssshh”. Intet virker.

Når hun udviser tegn på træthed (både om dagen og aftenen) bærer vi hende i bæresele inden hun skal sove, da det er det eneste som umiddelbart kan berolige hende.

Om aftenen putter vi hendes i egen seng med hjul på, hvor vi synger elefantens vuggevise og herefter spiller klassisk musik, som typisk virker afslappende på hende, mens vi vugger hende. Ofte begynder hun at græde på et tidspunkt undervejs i putteritualet, hvorefter vi tager hende op, trøster hende og lægger hende ned igen, når hun er holdt op med at græde. Det kan gentage sig op til 3 gange, før hun sover.

Om dagen sover hun 3-5 lure på typisk 20-40 min. Vi har haft held til at få hende til at sove i længere tid - op til 2,5 time - hvis vi konstant går med barnevognen. Ophører bevægelsen, så vågner hun typisk.

Vi er temmelig slidte efterhånden, og ved ærlig talt ikke, hvad vi skal gøre anderledes.

Har du nogle ideer til at forbedre vores situation?

Med venlig hilsen,
Ronjas forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder