Brev:
Gråd og ingen søvn
16. maj 2018
Alder:
6 mdr.
Gråd og ingen søvn
Kære Helen,
Vi har simpelthen brug for din hjælp. Vores lille datter Ronja har svært ved at sove både om natten og om dagen. Hun er 6,5 måned og har siden fødsel grædt og været meget urolig særlig aften og nat, men også i løbet af dagen.
Egen læge vurderede, da hun var knap en måned, at hun havde kolik. Da Ronja var omkring 5 måneder, blev vi opmærksomme på, at hendes symptomer i høj grad matchede refluks syndrom, så den sidste måned har egen læge behandlet Ronja med 5 mg. nexium, som hun får 1 time før, hun skal sove.
Medicinen lader til at tage toppen af hendes gråd og uro, så hun nu kan ligge længere tid på ryggen og blive puslet mv.
Vores aktuelle udfordring er, at hun vækker os med ca. 2 times intervaller hele natten, hvor hun græder med lukkede øjne og kun kan trøstes ved at blive ammet. Ind i mellem kan vi afværge gråden ved at vugge hende i egen seng, men ofte udskyder det blot gråden lidt tid. Om natten har vi forsøgt at give sut, sutteklud, sutteflaske, vugning, hånd på bryst og sige ”ssshh”. Intet virker.
Når hun udviser tegn på træthed (både om dagen og aftenen) bærer vi hende i bæresele inden hun skal sove, da det er det eneste som umiddelbart kan berolige hende.
Om aftenen putter vi hendes i egen seng med hjul på, hvor vi synger elefantens vuggevise og herefter spiller klassisk musik, som typisk virker afslappende på hende, mens vi vugger hende. Ofte begynder hun at græde på et tidspunkt undervejs i putteritualet, hvorefter vi tager hende op, trøster hende og lægger hende ned igen, når hun er holdt op med at græde. Det kan gentage sig op til 3 gange, før hun sover.
Om dagen sover hun 3-5 lure på typisk 20-40 min. Vi har haft held til at få hende til at sove i længere tid - op til 2,5 time - hvis vi konstant går med barnevognen. Ophører bevægelsen, så vågner hun typisk.
Vi er temmelig slidte efterhånden, og ved ærlig talt ikke, hvad vi skal gøre anderledes.
Har du nogle ideer til at forbedre vores situation?
Med venlig hilsen,
Ronjas forældre