Ammestop og falde i søvn selv

29. april 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Ammestop og falde i søvn selv

Kære Helen,

Jeg har skrevet før, om lignende problemstilling. Vi forsøger stadig at lære vores datter at falde i søvn i egen seng. Det kan hun slet ikke finde ud af og er mere forvirret end nogensinde før omkring det. Det er vores egen fejl, vi har dannet dårlige vaner. Hun kan falde i søvn ved at blive vugget, eller ved brystet eller ved at blive trillet i barnevogn. Men ikke andre måder.

Vi har nu i et par uger forsøgt at vænne hende helt fra brystet, hvilket egentligt gik næsten problemfrit til at starte med, dog har vi de seneste dage oplevet tilbagefald, fordi hun er blevet så frustreret og ulykkelig ved putning, at det har været det eneste der har kunne få hende til at falde ned.

Min kæreste har overtaget putning, og vi har dannet et nyt ritual, hvor hun nu kommer ind i sin seng og får læst nogle bøger med ham og de hygger og afslutter dagen. Inden da har hun fået lidt mælk fra en kop og lidt grød hos mig, og vi har sagt godnat. Hun vil gerne ind i sin seng og virker til at se frem til at komme derind, men når hun så bliver træt, så bliver hun ked af det, for hun kan ikke finde ud af at ligge sig ned og koble fra, komme dertil. Det har hun brugt mig til før. Hun har heller aldrig ville tage en sut. Og vi har også forsøgt med tøjdyr, sutteklud mm. Det er som om hun har brug for den nærhed jeg har givet hende ved amningen. Hun signalerer desuden til sin far, at hun gerne vil vugges, og det ender han så med at gøre, men selv det er holdt op med at fungere på det seneste også, fordi hun simpelthen er blevet for stresset og forvirret. Desuden kan vi ikke holde til at vugge hende meget længere, da hun er ved at være en stor pige jo.

Min kæreste er væk de næste to uger, så da er jeg alligevel nødt til at overtage putningen igen, og jeg er lidt i syv sind over hvordan jeg skal håndtere det. Jeg er ret sikker på, hun bliver meget ked af det, når vi kommer dertil hvor hun er så træt, at hun gerne vil give slip, når jeg så ikke giver hende bryst. Især nu hvor der har været ...

Annonce

... tilbagefald, så hun har fundet ud af, at hvis hun græder længe nok, så kommer mor og giver bryst. Jeg ved snart ikke hvordan jeg gør det bedst længere. Jeg kan ikke holde ud, at hun bliver for ulykkelig, men jeg vil også gerne hjælpe hende til at kunne falde i søvn bedre.

Der er noget grundlæggende ved det nye ritual der ikke virker, og min kæreste er ved at gå i spåner over hendes gråd, og det mærker hun jo også, så det føles lidt som en ond cirkel, hvor vi ikke helt ved længere, hvad der er bedst for hende. Og hvordan vi gør det.

Kan du give et godt råd. Ellers er vi meget gode til at holde samme aftenrutine hver aften med mad, bad, grød, læsning, og hun er ellers et glad barn, der lige er begyndt at gå så småt og taler rigtig meget. Det er bare synd, hendes dag skal ende sådan synes jeg.

Hun har altid været glad for bryst - og grundet mange ammeproblemer og lav vægt i starten, maveproblemer mm. fik vi desværre aldrig rigtig lært hende at falde i søvn selv, så nu står vi i denne kattepine. Selve nedtrapningen af amning og udfasning af natamning er dog gået uden problemer. Og det er heller ikke fordi hun søger bryst om dagen ellers. Det er bare det med de søvnassociationer.

Jeg har mod på at gøre det der skal gøres, men jeg ved bare ikke hvordan lige nu. Synes jeg hører så mange forskellige meninger om hvordan det burde gøres. Kold tyrker osv. Burde jeg lære hende først at falde i søvn selv ved siden af mig? Og så senere i egen seng? Hun er et barn der har brug for meget nærhed og berøring for at give slip tror jeg.

Kan du komme med et forslag til hvordan jeg kan takle det?

Hun har lært at sove igennem og gør det i perioder, når der ikke er tandproblemer osv. Så det er vi meget glade for, det er dog ret nyt stadig, og vi har netop haft en 6 ugers periode hvor hun vågnede flere gange grundet tandsmerter. I denne uge har hun dog sovet igennem de fleste nætter. Vi ved godt, det kan gå op og ned med det i lang tid endnu.

Venlige hilsener og mange tak for din brevkasse.
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor