Brev:
Ammestop og falde i søvn selv
29. april 2018
Alder:
15 mdr.
Ammestop og falde i søvn selv
Kære Helen,
Jeg har skrevet før, om lignende problemstilling. Vi forsøger stadig at lære vores datter at falde i søvn i egen seng. Det kan hun slet ikke finde ud af og er mere forvirret end nogensinde før omkring det. Det er vores egen fejl, vi har dannet dårlige vaner. Hun kan falde i søvn ved at blive vugget, eller ved brystet eller ved at blive trillet i barnevogn. Men ikke andre måder.
Vi har nu i et par uger forsøgt at vænne hende helt fra brystet, hvilket egentligt gik næsten problemfrit til at starte med, dog har vi de seneste dage oplevet tilbagefald, fordi hun er blevet så frustreret og ulykkelig ved putning, at det har været det eneste der har kunne få hende til at falde ned.
Min kæreste har overtaget putning, og vi har dannet et nyt ritual, hvor hun nu kommer ind i sin seng og får læst nogle bøger med ham og de hygger og afslutter dagen. Inden da har hun fået lidt mælk fra en kop og lidt grød hos mig, og vi har sagt godnat. Hun vil gerne ind i sin seng og virker til at se frem til at komme derind, men når hun så bliver træt, så bliver hun ked af det, for hun kan ikke finde ud af at ligge sig ned og koble fra, komme dertil. Det har hun brugt mig til før. Hun har heller aldrig ville tage en sut. Og vi har også forsøgt med tøjdyr, sutteklud mm. Det er som om hun har brug for den nærhed jeg har givet hende ved amningen. Hun signalerer desuden til sin far, at hun gerne vil vugges, og det ender han så med at gøre, men selv det er holdt op med at fungere på det seneste også, fordi hun simpelthen er blevet for stresset og forvirret. Desuden kan vi ikke holde til at vugge hende meget længere, da hun er ved at være en stor pige jo.
Min kæreste er væk de næste to uger, så da er jeg alligevel nødt til at overtage putningen igen, og jeg er lidt i syv sind over hvordan jeg skal håndtere det. Jeg er ret sikker på, hun bliver meget ked af det, når vi kommer dertil hvor hun er så træt, at hun gerne vil give slip, når jeg så ikke giver hende bryst. Især nu hvor der har været tilbagefald, så hun har fundet ud af, at hvis hun græder længe nok, så kommer mor og giver bryst. Jeg ved snart ikke hvordan jeg gør det bedst længere. Jeg kan ikke holde ud, at hun bliver for ulykkelig, men jeg vil også gerne hjælpe hende til at kunne falde i søvn bedre.
Der er noget grundlæggende ved det nye ritual der ikke virker, og min kæreste er ved at gå i spåner over hendes gråd, og det mærker hun jo også, så det føles lidt som en ond cirkel, hvor vi ikke helt ved længere, hvad der er bedst for hende. Og hvordan vi gør det.
Kan du give et godt råd. Ellers er vi meget gode til at holde samme aftenrutine hver aften med mad, bad, grød, læsning, og hun er ellers et glad barn, der lige er begyndt at gå så småt og taler rigtig meget. Det er bare synd, hendes dag skal ende sådan synes jeg.
Hun har altid været glad for bryst - og grundet mange ammeproblemer og lav vægt i starten, maveproblemer mm. fik vi desværre aldrig rigtig lært hende at falde i søvn selv, så nu står vi i denne kattepine. Selve nedtrapningen af amning og udfasning af natamning er dog gået uden problemer. Og det er heller ikke fordi hun søger bryst om dagen ellers. Det er bare det med de søvnassociationer.
Jeg har mod på at gøre det der skal gøres, men jeg ved bare ikke hvordan lige nu. Synes jeg hører så mange forskellige meninger om hvordan det burde gøres. Kold tyrker osv. Burde jeg lære hende først at falde i søvn selv ved siden af mig? Og så senere i egen seng? Hun er et barn der har brug for meget nærhed og berøring for at give slip tror jeg.
Kan du komme med et forslag til hvordan jeg kan takle det?
Hun har lært at sove igennem og gør det i perioder, når der ikke er tandproblemer osv. Så det er vi meget glade for, det er dog ret nyt stadig, og vi har netop haft en 6 ugers periode hvor hun vågnede flere gange grundet tandsmerter. I denne uge har hun dog sovet igennem de fleste nætter. Vi ved godt, det kan gå op og ned med det i lang tid endnu.
Venlige hilsener og mange tak for din brevkasse.
L