Sovetider - 3.5 måned

27. april 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sovetider - 3.5 måned

Kaere Helen,

Oskar er nu blevet 3.5 maaned og vi kaemper fortsat med at faa styr paa soevnen. Isaer natten er blevet vanskelig, hvor han har stadigt flere opvaagninger og hele tiden tror, at han skal spise. Min mand har taget over, saa han forsoeger at faa ham tilbage i soevn, naar han vaagner, men det har ikke den store effekt paa antallet af opvaagninger og den medfoelgende graad. Han vaagner ofte en gang i timen og i hvert fald hver anden time hele natten stadigvaek. Vi svoeber ham i dynen, og naar han bliver lagt om aftenen, falder han fint i soevn, naar vi laegger ham halvvaagen i sengen.

Derfor et par spoergsmaal - jeg kan fra dit skema se, at en ca 3. mdr gammel baby skal have cirka 10-11 timers soevn om natten og 5 timer i loebet af dagen. Hvornaar vil det give mening at laegge Oskar i seng? Saa han bliver lagt omkring kl 20? Hvor laenge maa han paa nuvaerende tidspunkt vaere vaagen mellem lure, og hvor lange lure skal man regne med ...

Annonce

... at han kan tage? Vi har svaert ved at faa ham til at soeve lange lure.

For det andet, Oskar er svaer at faa til at spise et godt stort maaltid, inden han bliver lagt i seng og faar derfor (efter flere opvaagninger) en flaske af min mand omkring 23.30 paa ca 120-150 ml. Er det for sent at give ham saa stort et maaltid? Hvor mange natte-fodringer er rimeligt at forvente paa denne alder og er der et ideelt tidspunkt at give ham droemmeflasken?

Har du gode raad til, hvordan vi faar ham til at sove videre naar foerst han vaagner og graeder? Vi tager ham ikke op og lader ham ligge, hvis han bare ligger og roder rundt, men han falder ikke i soevn af sig selv og paa et tidspunkt bliver det til graad og saa kan han graede 10-15 min, hvis ikke han faar mad. Han bruger sut, men faar den tit smidt vaek, mens han sover, men det er ikke nok bare at give ham sutten, hvis foerst han er vaagnet op.

Paa forhaand mange tak og de bedste hilsner

Oskar og Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år