Brev:
Sovetider - 3.5 måned
27. april 2018
Alder:
4 mdr.
Sovetider - 3.5 måned
Kaere Helen,
Oskar er nu blevet 3.5 maaned og vi kaemper fortsat med at faa styr paa soevnen. Isaer natten er blevet vanskelig, hvor han har stadigt flere opvaagninger og hele tiden tror, at han skal spise. Min mand har taget over, saa han forsoeger at faa ham tilbage i soevn, naar han vaagner, men det har ikke den store effekt paa antallet af opvaagninger og den medfoelgende graad. Han vaagner ofte en gang i timen og i hvert fald hver anden time hele natten stadigvaek. Vi svoeber ham i dynen, og naar han bliver lagt om aftenen, falder han fint i soevn, naar vi laegger ham halvvaagen i sengen.
Derfor et par spoergsmaal - jeg kan fra dit skema se, at en ca 3. mdr gammel baby skal have cirka 10-11 timers soevn om natten og 5 timer i loebet af dagen. Hvornaar vil det give mening at laegge Oskar i seng? Saa han bliver lagt omkring kl 20? Hvor laenge maa han paa nuvaerende tidspunkt vaere vaagen mellem lure, og hvor lange lure skal man regne med at han kan tage? Vi har svaert ved at faa ham til at soeve lange lure.
For det andet, Oskar er svaer at faa til at spise et godt stort maaltid, inden han bliver lagt i seng og faar derfor (efter flere opvaagninger) en flaske af min mand omkring 23.30 paa ca 120-150 ml. Er det for sent at give ham saa stort et maaltid? Hvor mange natte-fodringer er rimeligt at forvente paa denne alder og er der et ideelt tidspunkt at give ham droemmeflasken?
Har du gode raad til, hvordan vi faar ham til at sove videre naar foerst han vaagner og graeder? Vi tager ham ikke op og lader ham ligge, hvis han bare ligger og roder rundt, men han falder ikke i soevn af sig selv og paa et tidspunkt bliver det til graad og saa kan han graede 10-15 min, hvis ikke han faar mad. Han bruger sut, men faar den tit smidt vaek, mens han sover, men det er ikke nok bare at give ham sutten, hvis foerst han er vaagnet op.
Paa forhaand mange tak og de bedste hilsner
Oskar og Ditte