Brev:
Søvn hos tvillinger på 16 mdr
22. april 2018
Alder:
16 mdr.
Søvn hos tvillinger på 16 mdr
Kære Helen
Jeg skrev til dig for knap 2 mdr siden angående søvnproblemer hos vores tvillinger på dengang 14 mdr. Dine råd om aftengrød, aftenbad og nedtrapning af flaske hjalp os rigtig meget og vi gik faktisk en periode på et par uger igennem, hvor de begge sov i egen seng hele natten, kun med en enkelt eller 2 sutter hver nat! Samtidig fik vi skåret flaskemængden ned til 90 ml (mod tidligere 400 ml i december!) og på trods af dette blev putterutinen markant forbedret, så tak for det :-)
Desværre blev vi så igen ramt af sygdom hos ungerne (og mor) på skift, hvilket resulterede i at de vendte tilbage til at skulle sove i vores seng det meste af natten og vågnede og græd meget. Efterfølgende er vores pige efterhånden ved at have vænnet sig til at sove i egen seng igen, men drengen er simpelthen blevet frygteligt morpylret efter dette og vi ved ikke helt hvad vi skal gøre ved det.
Han vågner typisk mellem 21.30 og 22.30 og vil ind og sove hos mig (vi sover fortsat i hver vores ende af huset med hver vores barn pga. søvnproblemerne). Hvis han ikke tages ind, eller hvis far prøver at trøste ham/tage ham, bliver han dybt ulykkelig og er slet ikke til at trøste igen, før jeg kommer og synger for ham og putter med ham. Herudover vågner han tidligere og tidligere om morgenen og står nu op kl 5 (hvor jeg kan have brugt flere timer om natten på at berolige ham eller hjælpe ham til at finde til ro efter sin opvågning), så han er også bare så træt i løbet af dagen og sover efterhånden lange eftermiddagslure. Putningen går ellers ganske fint med begge børn stadig. Aftenen er som følger (tider justeres typisk +/- 15 min afhængig af træthed):
Ca. kl. 17 får vi aftensmad
Ca kl 18.30 får de bad af far på skift, hvorefter mor frotérer og giver natdragter på.
Efterfølgende får de en skål havregrød (mens de sidder i deres lænestole og ser stille sange på youtube - total dårlig pædagogik med tv inden sengetid, men det er det eneste der giver roen til at spise grøden), tænderne børstes (hvilket er en frygtelig skrigekamp hver eneste gang)
Ca 19.15 putter jeg drengen mens farmand putter pigen, begge med en flaske mme på 90 ml med en ske pulver. De får sut og nussetæppe og drengen falder i søvn på 5-15 min mens pigen typisk er op til 30 min om det. Drengen kan man ikke forlade før han sover helt, mens pigen sagtens kan falde i søvn selv, men bare kalder hvis hun lige har brug for os.
Jeg ved ikke hvor meget det har med det at gøre, men han er altså også blevet morpylret igennem det meste af dagen, udover om natten. Han er begyndt at græde når vi forlader ham i vuggestuen, hvilket han ikke gjorde da han sov godt om natten. Om dagen herhjemme er det kun mor der kan trøste og hvis jeg er der, vil han hænge på mig. Det skaber også konflikter imellem børnene, hvor hun er begyndt at blive jaloux og slår ham, især når han sidder hos mig, nok fordi han så tit har forstyrret hende og jeg i vores 'hyggetid'. Vi forsøger at give hende mere plads og tid hos mig, og har også talt om at indføre mor-datter ture, for at give hende lidt ro, da han kommer og skubber hende væk fra mig hvis vi sidder sammen.
Jeg er ikke i tvivl om at alt det ovenstående har meget at gøre med sygdomsperioden (maveproblemer og slemme forkølelser) vi har været igennem, da han har været hårdest ramt on/off i ca 3 uger. Men nu er det flere uger siden han er blevet rask og selvom vi har fastholdt den gode rutine, så kan vi bare ikke få ham på rette kurs igen. Øv! Når han sover hos mormor og morfar er han meget nemmere om natten - sover i egen seng med 1-2 sutter, men det efterfølgende døgn er han selvfølgelig endnu mere morsyg end ellers.
Beklager det lange, rodede brev, men jeg kan bare mærke at mit overskud og min tålmodighed er ved at blive brugt op når jeg ikke kan få aflastning på anden måde end at lade ham sove hos mormor og morfar et par gange om måneden.
Har du mon nogen gode råd til os?
Med venlig hilsen
den stadigt trætte tvillingemor