Brev:
Søvn - næste skridt en måned efter
22. april 2018
Alder:
7 mdr.
Søvn - næste skridt en måned efter
Hej Helen.
Sender lige et brev i forlængelse af sidste brev knap en måned efter. Heldigvis arbejder tiden med os :-) Vores datter er stadig glad og tilfreds, og i trivsel og udvikling. Hun er snart 7 måneder. Vi har læst i begge de bøger du anbefalede.
Siden sidst har vi fulgt dagsplanen for 6-måneder og begynder at bygge på, og heldigvis går spisningen godt.
Der er sket et skift, hvor hun nu sover kortere lure om dagen: i gennemsnit ca. 4 timer om dagen fordelt på to lure, og powernappen springes over. Hun vågner mellem 6-7, puttes mellem 9-10 og igen ca. kl. 14. Vi forsøger at gå med barnevognen, så hun tidligst vågner kl. 15.30. Vi putter mellem 19-20. Der er stor forskel på aftenenerne og hvor længe hun kan være vågen - nogle gange tre timer og andre gange fire timer. Mit spørgsmål er nu om det er en god idé at putte på præcis samme tidspunkt hver aften eller om det bør være fleksibelt? Det kan tage alt mellem et kvarter og fem kvarter at putte.
Jeg putter: putterutine, lægger hende i tremmesengen, spiller musikuro, bevæger sengen og er i rummet. Det ender som regel med hun græder, bliver ammet eller vugget i søvn i mine arme og lagt ned – som regel over en del forsøg. Nogle gange registrerer hun, at hun bliver lagt og et par gange er hun faldet i søvn i sengen. Jeg håber selvfølgelig det sidste vil ske i højere grad i takt med mange gentagelser (vi har kun kørt denne rutine en uge). Vi trives nogenlunde med denne metode, men vil også gerne have far indover. Har du råd til dette? Umiddelbart er det sværere for ham at berolige hende.
Efter hun er faldet i søvn, vågner hun fortsat efter ca. en halv time efter – nogle gange to gange. Jeg går ind igen og lægger hende i sengen, og ofte går jeg selv i seng for at få mest mulig sammenhængende søvn. De gode nætter ammes hun omkring midnat, og igen midt nat ca. kl. 4 og nogle gange tidlig morgen. På dårlige nætter hver anden time første del af natten. Første gang hun vågner midt nat kommer hun over i vores seng – mest fordi jeg er træt og ikke orker at putte hende igen. De gange jeg har forsøgt er det sværere for hende at finde ro end, når hun bliver puttet.
Hun har alderen til at skippe amningerne midt nat. Vil du mene far skal indover og jeg skal sove i et andet rum?
Håber du har inputs til disse spørgsmål,
Med venlig hilsen
Ditte