Søvn - næste skridt en måned efter

22. april 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn - næste skridt en måned efter

Hej Helen.

Sender lige et brev i forlængelse af sidste brev knap en måned efter. Heldigvis arbejder tiden med os :-) Vores datter er stadig glad og tilfreds, og i trivsel og udvikling. Hun er snart 7 måneder. Vi har læst i begge de bøger du anbefalede.

Siden sidst har vi fulgt dagsplanen for 6-måneder og begynder at bygge på, og heldigvis går spisningen godt.
Der er sket et skift, hvor hun nu sover kortere lure om dagen: i gennemsnit ca. 4 timer om dagen fordelt på to lure, og powernappen springes over. Hun vågner mellem 6-7, puttes mellem 9-10 og igen ca. kl. 14. Vi forsøger at gå med barnevognen, så hun tidligst vågner kl. 15.30. Vi putter mellem 19-20. Der er stor forskel på aftenenerne og hvor længe hun kan være vågen - nogle gange tre timer og andre gange fire timer. Mit spørgsmål er nu om det er en god idé at putte på præcis samme tidspunkt hver aften eller om det bør være fleksibelt? Det kan tage alt mellem et kvarter og fem kvarter at putte.

Jeg putter: putterutine, lægger hende i tremmesengen, spiller musikuro, bevæger sengen og er i rummet. Det ender som regel med hun græder, bliver ammet eller vugget i søvn i mine arme og lagt ned ...

Annonce

... – som regel over en del forsøg. Nogle gange registrerer hun, at hun bliver lagt og et par gange er hun faldet i søvn i sengen. Jeg håber selvfølgelig det sidste vil ske i højere grad i takt med mange gentagelser (vi har kun kørt denne rutine en uge). Vi trives nogenlunde med denne metode, men vil også gerne have far indover. Har du råd til dette? Umiddelbart er det sværere for ham at berolige hende.

Efter hun er faldet i søvn, vågner hun fortsat efter ca. en halv time efter – nogle gange to gange. Jeg går ind igen og lægger hende i sengen, og ofte går jeg selv i seng for at få mest mulig sammenhængende søvn. De gode nætter ammes hun omkring midnat, og igen midt nat ca. kl. 4 og nogle gange tidlig morgen. På dårlige nætter hver anden time første del af natten. Første gang hun vågner midt nat kommer hun over i vores seng – mest fordi jeg er træt og ikke orker at putte hende igen. De gange jeg har forsøgt er det sværere for hende at finde ro end, når hun bliver puttet.

Hun har alderen til at skippe amningerne midt nat. Vil du mene far skal indover og jeg skal sove i et andet rum?

Håber du har inputs til disse spørgsmål,

Med venlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg