Brev:
11 måneder og vågner om natten
19. april 2018
Alder:
11 mdr.
11 måneder og vågner om natten
Hej Helen
Først vil jeg takke dig for dine tidligere svar, som har været til rigtig stor hjælp.
Min dreng er nu blevet 11 måneder og det har altid været svært, når det kommer til det med søvn. Han har altid powernappet om dagen, men det er heldigvis blevet bedre - især efter han er startet i dagpleje (han startede for 2 uger siden).
Han tager den første lur omkring kl. 7.30 og sover ca halvanden time, nogen gange 2 timer hvis det har været en meget urolig nat. Anden og sidste lur er omkring kl. 12, hvor han tager 2-3 timer. Dog som en dag i dag, hvor han var vågen nogle timer om natten og sov til kl. 7.30 (han plejer at vågne kl. 6) er det først lykkedes at få ham puttet kl. 12.
Så hans 2 lure om dagen er der ved at være styr på, men det er nætterne der er et stort problem.
Jeg ammede ham (desværre) kun den første måned, da jeg bare slet ikke havde nok, så han kom fuldt over på mme. I en lang periode meldte sulten sig hver halvanden - anden time og han var frisk allerede kl. 5. Så jeg har ikke fået meget søvn, de sidste 11 måneder.
Han fravalgte så selv flaskerne om natten engang efter nytår, da han begyndte at få aftengrød inden han kom i seng. Dog vågnede han en del gange i løbet af natten, da han skulle have sutten.
Han blev så ramt af en slem mavevirus i påsken og lige efter blev han forkølet og hostede. I den forbindelse meldte han sig om natten og han fik selvfølgelig de flasker han ville have, da han ellers ikke kunne holde noget i sig.
Da han endelig blev rask, begyndte han at vågne flere gange om natten, hvor han bare SKREG og var helt utrøstelig. Han bankede hovedet tilbage og vred sig og det hjalp ikke at tage ham op og trøste og vugge ham. Det kunne vare fra en halv time til flere timer. Til sidst fik han en flaske, hvorefter han faldt i søvn. Jeg var ikke helt klar over, hvorfor han vågnede og skreg, men jeg mistænkte at det med flasken var blevet til en dårlig vane, da han kun drak omkring halvdelen per gang.
Så i mandags besluttede jeg mig for, at tage kampen - det skal lige siges, at han er en utrolig stædig dreng, der virkelig har fået sin egen vilje.
De første 2 gange han vågnede, fik han sutten og faldt i søvn igen, 3. gang var han vågen i 3 timer, hvor han bare snakkede og konstant satte sig op i sin seng, som står op ad vores hvor den ene side er taget af. Han var ikke ked af det, men virkede tvært imod frisk kl. 2.30 om natten.
Sådan har det så været hele denne uge, han vågner og sætter sig op og begynder at sidde og 'snakke'. Når jeg så ligger ham ned igen bliver han sur. Sådan kan vi blive ved længe - det kan endda tage et par timer, hvor jeg til sidst tager ham over i vores seng og holder om ham, hvor han brokker sig lidt og enten falder han i søvn ellers er han så urolig at han kommer over i sin egen seng igen.
Han kommer i seng kl. 20 og tænker det er et rigtig fint tidspunkt for ham, så jeg mener ikke at det er for tidligt for ham.
Er der noget jeg/vi kan gøre når han vågner om natten? Eller er det 'bare' en fase de skal igennem i den alder han har?
Da han var begyndt at få flaske igen om natten, prøvede jeg desuden at tilbyde ham vand af kop i stedet, hvor han blev så sur og skubbede den væk og skreg. Tilbød ham så vand i nat, hvor han drak en del flere gange, men han havde det også rigtig varmt pga vejret. Men han falder ikke i søvn efter han har fået vand.
Jeg har også overvejet, hvornår det vil være godt for ham, at komme ind på sit eget værelse og sove, men har valgt at vente lidt, da han næsten lige er startet i dagpleje og det vil være lidt for meget på en gang. Især da han er en ret sensitiv dreng.
Efter han er begyndt i dagpleje, er han også begyndt at slå os i hovedet og kan pludselig virke så frustreret når vi står med ham i armene, hvor han bare kaster hovedet frem og tilbage - jeg ved ikke om det hele har en sammenhæng?
Hilsen
En meget træt mor.