Brev:
Natteamningen - hjælp!
15. april 2018
Alder:
11 mdr.
Natteamningen - hjælp!
Kære Helen
Jeg har længe ville tegne et abbonoment her hos dig, og har nu egentlig fået gjort det. Derfor glæder jeg mig også meget til dit svar - da vi er godt desperate efter hjælp til vores søns nattesøvn og natteamning. To ting som hænger godt sammen herhjemme.
Vores dreng er 11 måneder, og ammes stadig i løbet af natten.
Da han var helt lille sov han i egen seng, frem til 7-månederes alderen, derefter begyndte han at ligge imellem min kæreste og jeg.
Grunden til at han kom hen og ligge imellen os, var simpelthen fordi, at min kæreste begyndte at putte ham til natten, og det behøvede de en seng til, hvor de kunne ligge sammen i. Her læser min kæreste nogle bøger for ham, og synger, indtil han falder i søvn. Derefter forlader min kæreste værelset, og vores søn sover videre.
Vi bor ikke stort nok til at han kan få sit eget værelse endnu, og altså er løsningen med at han kan få en stor seng hvor de kan ligge i, ikke helt brugbar. Desuden er han også for lille til en seng der er større end en tremmeseng.
Hvis vi ligger ham i hans egen seng, hvor min kæreste sidder ved siden af og læser/synger, bliver han meget sur og græder voldsomt.
Men når min kæreste gør som han gør nu, i vores seng, går det meget stille for sig, og det er helt uden problemer.
Men er det ikke et problem at han ligger og sover i vores seng???
Når han så vågner igen, efter min kæreste har puttet ham, ca. efter 2 timer, er han rigtig ked af det, og det eneste der hjælper er at han får bryst.
Vi har prøvet at:
- vugge ham i vores arme. Når vi så ligger ham ned, vågner han og bliver sur.
- synge videre i sengen. Han græder bare videre, meget hysterisk.
Til gengæld hjælper det at amme ham. Så sover han altid videre. Han vågner bare ret mange gange i løbet af natten, og vil have bryst. Og hvis jeg ikke giver ham det, bliver han meget sur.
Hvad er rigtig at gøre her? Skal vi lade ham være sur, indtil han selv falder i søvn igen?
Vi har overvejet følgende:
- ligge ham i hans egen seng når han skal puttes, hvor far synger/læser for ham - selvom han bliver rigtig sur og græder meget. Så altså lade ham græde, og bare læse og synge videre. indtil han falder i søvn.
Vågner han igen om natten, tager vi ham op og krammer ham, og så skal han ned igen, og vi gør det samme, med at synge og læse for ham (på trods af hans gråd), indtil han sover igen.
Er det det rigtige at gøre???? Jeg er så utrolig meget i tvivl!!
Vigtigt er det at nævne, at det er rigtig vigtigt for mig at få stoppet natteamningen. Men jeg mangler på alle måder de rette metoder. Og særligt mangler jeg helt konkrete tiltag til hvordan det skal gøres.
Hvis far skal tage over - hvad er det så far skal gøre?
Og et meget vigtigt spørgsmål for mig er: må han gerne ligge og græde? Eller er det forkert??
Jeg har også prøvet metoden med at trække brystet ud så småt - men han søger det alligevel.
Jeg håber at jeg har forklaret vores udfordringen godt og tydeligt, og at du har mulighed for at hjælpe os videre herfra.
Med venlig hilsen
Claudia