Søvnproblemer - 6.5 måned

12. april 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvnproblemer - 6.5 måned

Hej Helen

Tak for en fantastisk brevkasse! Jeg har virkelig haft gavn af både den, og din bog “Helens bog om børn og søvn”. MEN som mange andre så har jeg brug for specifik hjælp til lige mit barn omkring søvnen :-)

Vi har en datter, Mira, på 6 1/2 måned. Hun vejer 8,5 kg og er 75 cm. Lang, og hun bliver ammet. Hun er rigtig glad og stortrives dagen lang, vi leger meget og sørger for at hun bliver stimuleret i løbet af dagen. Men om aftenen og ved puttetid bliver hun meget ked af det. Hun har været syg for første gang, uden feber, men hun har hostet, kastet slim op og haft dårlig mave. Mens hun har været syg har humøret været lidt svingede, også i løbet af dagen og hun har været ret pylret. Ja ganske som os andre :-)

Vi har været ved lægen med hende, og han kiggede på hendes ører og sagde der var noget rødt i det ene øre, men at det ikke var noget vi skulle bekymre os om. (Men det kan jeg ikke lade vær med?) Nu får hun så flydende panodil junior, og det synes jeg har hjulpet lidt på hendes humør, i løbet af dagen i hvert fald. Sygdommen har stået på i 14 dage nu, hun har fået panodil junior i 2 dage.

Vores dag ser nogenlunde sådan her ud: plus minus 30 min.

08.00 vågner
09.00 morgenmad (øllebrød el. Havregrød)
10.00 ammes og puttes til barnevognslur (her sover hun meget godt, uden opvågninger)
12.00 vågner
13.00 frokost grød og frisk frugt evt. bananpandekage eller andet at sidde med
14.00-14.30 ammes og puttes til barnevognslur
15.30-16.00 vågner og får tilbudt lidt frugt (nogle gange bliver hun også ammet, forsøger at undgå her)
18.00 grøntsagsmos (vi skal til at starte med at give hende kød)
18.30 begynder at blive træt og ked af det, så her begynder vi at synge stille sange, børste tænder, ren ble, og hun bliver gynget i sansegynge.
19.00 jeg går ind i soveværelset og ammer hende i sengen, der bliver hun meget utålmodig og græder meget indtil jeg får lagt mig ned og hun falder så til ro når hun bliver ammet.
20.00 vågner og er frisk, lidt pylret men mest frisk. (dette har hun gjort i snart 3 uger)
22.00 falder først til ro igen her, falder i søvn med bryst.
23.00 vågner og ...

Annonce

... ammes. Det gør hun så hele natten, græder meget og falder først til ro ved brystet. Hun sover MAX 2 timer i streg, og det sker ikke ret tit.

Til alle måltider får hun vand af kop, hvilket jeg synes hun er vildt god til! Og hun får altid noget hun kan sidde med i hånden. Jeg ammer hende også altid efter et måltid, er i tvivl om jeg stadig skal det? Hun har fået grød siden hun var 5 måneder. Men først nu viser hun mere interesse i det.

Hun falder altid i søvn med brystet, og har sovet i vores seng siden hun blev født. Jeg har forsøgt at lirke brystet ud af munden, (læst i brevkassen) men hun bliver meget ked af det når jeg gør det. Jeg prøver så at nusse hende med nusseklud, nynne og holde i hånd, men hun falder først til ro når hun får brystet igen. Jeg forsøger igen, men det samme sker. Siden hun har lært at vende sig fra ryg til mave (siden hun var 5 mdr.) vågner hun og græder når hun har vendt sig i søvne. Det gør hun hver nat.

Det er som om hun har fået en ny vane med at tage en lur kl.19 vågne kl.20, og først gå i seng kl.22. Det er så hårdt, og jeg er virkelig frustreret. Min kæreste sover på sofaen, da der ikke er plads til ham i sengen mere da Mira fylder meget, og hun sover meget uroligt og vågner let. Jeg har forsøgt at ligge hende i hendes tremmeseng, men uden held. Her græder hun helt vildt. Tremmesengen står helt op af vores seng, med den ene side taget ned. Hun vågner hver gang jeg rykker på hende, og kan ikke rigtig falde til ro igen. Medmindre hun kommer tilbage, og får bryst.

Når hun vågner kl.20 forsøger vi at putte hende videre, men hun græder voldsomt, vil ikke ammes eller bare ligge og blive sunget for. Først når vi tager hende med ind i stuen, bliver hun glad.
Er det forkert at vi tager hende op? Skal vi være mere konsekvente? Hun græder bare så voldsomt, så det er meget svært ikke at gøre det.
Mit mål er at sove i hvert fald 3 timer uden at amme og trøste, og at sove sammen med min kæreste igen. Jeg ville også nyde at kunne se lidt tv og slappe af om aftenen, i stedet for at gå kold sammen med hende hver nat. Håber ikke det blev for indviklet?

Med venlig hilsen
en meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet