Vågner hele natten

10. april 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner hele natten

Hej Helen

Først mange tak for et godt foredrag i dag på Gentofte bibliotek.
Da der stod mange mennesker i kø med spørgsmål efter du var færdig, så ville jeg hellere skrive til dig her. Så kunne jeg også gå mere i detaljer og være sikker på at jeg får det hele med.

Elissa er nu 5 1/2 måned og har siden hun var 2 måneder gammel vågnet utal af gange om natten. Nogle gange for mad og andre gange af tryghed. At hun sover hos mig, hos far eller i en slynge vugge gør ingen forskel. Hun er nu startet på skemad for 1 måned siden og det har heller ikke gjort en forskel.

Hun får mad omkring kl 21 og falder så hen i min arme imens jeg vugger hende blidt. Når jeg kan se at hun er lige ved at falde i søvn så ligger jeg hende. Derefter starter natteshowet. Hun møffer rundt og begynder så at græde. Hvis jeg lader hende ligge lidt så græder hun mere og stopper ikke før hun kommer op. Så hun drømmer tydeligvis ikke.
Når hun så falder til ro (uden af sove helt) så ligger jeg hende ned igen. ligger derefter 2 hænder på hende og bliver stående lidt. Hun falder fint i søvn igen, men problemet opstår igen efter 30 min til max 2 timer efter.

Har prøvet at skifte dyne til en der er mindre varm, og hun sover i uld. Igen ingen effekt.
Har prøvet at sige shhhh og give hende et stillingsskift - men hvis hun ikke kommer op så græder hun mere. Jeg behøver ikke at holde hende tæt så tænker ikke at svøb vil hjælpe hende her.

Hun har fra hun var 2 mdr. gammel haft en kanin ved hendes side - både når hun sover i barnevognen og on natten.

Har prøvet at ligge hende med højt hovedgærde og hendes øre er tjekket 2 gange.
Hun spiser og tømmer et bryst kl 21, kl 23, kl 2 kl 4 og kl 6. Har også prøvet at lade hende spise fra begge bryster i håb om at hun sover længere, men det er sjældent at hun gør det og hvis hun gør er der stadig ingen effekt.

Når hun vågner om morgen kl 6 og bliver ammet er hun tit træt og ked af det. Nogle gange kan jeg få hende til at sove videre til ca kl 7 og andre gange ikke. Men selvom hun sover denne time ekstra, så er hun stadig træt og ked af det. Hvilket jeg godt kan forstå når man er oppe i gennemsnit 9 gange på en nat.

Hun har ...

Annonce

... altid været en meget opmærksom pige der suger hele verden til sig, men bliver meget sjældent overstimuleret og er altid glad og smiler til alle hun møder.
Hun viser sjælendt træthedstegn og det kan til tider være lidt af en gættekonkurrence og forgæves ture i barnevognen.

Hun kan nogle gange være vågen i 3-4 timer uden at hun brokker sig, bliver tvær, gnider sig i øjnene eller gaber. Så bliver tit nød til at kigge på klokken, men det er heller ikke altid at den er til at regne med.

Da hun var helt lille havde hun svært ved at komme igennem søvnstadierne og vågnede tit i barnevognen efter 30 min og var ulykkelig. Det har jeg efter MANGE barnevognsture de sidste par måneder, nu kommet til livs og hun sover nu først 2 timer, 1 1/2 time til 2 timer og til sidst 30 til 45 min. Hun er nu næsten altid glad når hun vågner om dagen.

Vi er oppe på 3 måltider om dagen nu og hun får 1/2 dl. af gangen, vand af en kop og nogle gange blød frugt som hun sutter glædeligt på. Hendes mos består af majsmel/hirseflager til morgen, frugtmos midt på dagen og til aften forskelligt grønsagsmos. Jeg giver hende sjældent mere end 1/2 dl om aften, da jeg har læst i din bog af det godt kan sætte maven på overarbejde om natten.

Hun bliver fuld ammet og skærmer hende når vi er ude så jeg er sikker på at hun spiser færdig og hun får tit flere forsøg efter hinanden - da du skriver i din bog at de søger væske om natten hvis de ikke får nok om dagen.

Har prøvet at "lukke hende inde" i en uge for at se om hun simpelthen får for mange indtryk og omvendt prøvet at komme mere ud (men altid på hendes præmisser) - igen ingen effekt.

Hun er født 1 uge før termin og tabte sig ikke efter, men tog flot på. Hun har fulgt hendes kurve rigtig flot hele vejen igennem og min sp er mere end tilfreds med hende.
Hun har været syg 2 gange - 1 gang pga influenza og den anden gang virus. Men begge gange var da hun var under 3 mdr. ørene er tjekket både før og efter at hun var syg.

Jeg syntes at jeg har været hele møllen igennem og kan ikke komme på flere ideer til at hjælpe hende.

Glæder mig meget til at høre dine tanker.

Med venlig hilsen
Moren der har mørke render under øjnene.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder