Søvn og skift mellem søvnfaser

10. april 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn og skift mellem søvnfaser

Kære Helen

Vi har en søn som har meget svært ved at falde i søvn og skifte søvnfase uden meget hjælp. Er det noget man aktivt kan lære sit barn - og i så fald hvordan - eller er det noget der kommer med alderen?

Bag dette spørgsmål ligger en længere forklaring af vores situation, som følger her.

Vi har en meget motorisk aktiv og glad lille dreng på 4 måneder, som skal have meget hjælp til at falde i søvn og ligeledes også meget hjælp til at skifte fra en søvnfase til den næste. Hvis han ikke aktivt hjælpes videre i søvnen vågner han altid efter 30-40 min og er stadig meget træt.
Og det har været sådan lige siden han kom til verdenen.

Lige fra han var helt spæd, har han været meget vågen og på. Han var lynhurtig god til at søge og holde øjenkontakt og sugede alt til sig. Omvendt har han også lige fra begyndelsen været utrolig dårlig til at lukke ned, finde ro og falde i søvn (sjældne gange faldt han i søvn ved brystet).

Efter de første to leveuger, gik det op for min kæreste og jeg, at vi på meget insisterende vis måtte hjælpe ham med at lukke ned og falde i søvn, ellers kunne han være vågen i maaaaange timer i streg.

Den første månedstid blev han helt ulykkelig hver gang vi forsøgte at ligge ham til at sove på ryggen (også i barnevognen). Derfor blev løsningen for os at putte ham i bæresele om dagen og så sov han ovenpå vores mave om natten (selvom det er imod sundhedsstyrelsens anbefalinger).

Lige siden har vi så puttet ham i bæreselen om dagen. Da han altid - både da han var helt lille og stadig i dag - vil følge med i alt omkring sig, har vi lagt en stofble hen over hovedet på ham i bæreselen for at afskærme ham og hjælpe ham med at finde ro til at lukke øjnene. Og så har vi ellers gået rundt med ham i bæreselen og vugget og sagt en bestemt "ohhh-lyd", som han tydeligvis har fundet beroligende. Når han så kommer til overfladen efter 30-40 min har vi hjulpet ham videre i søvnen ved at vugge og sige "ohh-lyden" igen. Det har haft den gode effekt, at han kan sove 1,5 - 2 timer af gangen, og vi har derfor en veludhvilet og glad dreng, som er nysgerrig på verden og som udvikler sig flot motorisk.

Når vi putter ham i selen protesterer han nogle gange højlydt, dog altid kortvarigt. Vi tror han bliver frustreret fordi han ved det betyder, at han skal sove, og det er ikke altid han gider det - han vil hellere opleve verdenen. Men vi har insisteret på at give ham ca. tre gode lure om dagen (typisk to lange og en kort), fordi vi kan mærke, at det er godt for ham.

Alt i alt har vores lille søn det altså godt, udvikler sig motorisk og socialt, og vejer nu 8 kg (jeg ammer ham) - så det er i hvert fald ikke mad han mangler.

Men fordi han nu også er ved at være en stor dreng, så synes jeg efterhånden det er meget hårdt for ryggen af bære ham rundt i bæreselen i mange timer om dagen. Ligeledes tænker jeg også det må være mere rart for ham, at ligge ned og sove i sin barnevogn. Og i takt med hans motoriske udvikling, virker det også til at han føler sig "fanget" i selen, og derfor også er blevet mindre glad for den.

Derfor har vi forsøgt at lære ham at sove i barnevognen, men det er utrolig svært, fordi han ikke her får lige så meget hjælp til at falde i ...

Annonce

... søvn og skifte søvnfase, som vi kan give ham i bæreselen.

Synes vi har forsøgt alt:

"Vi har forsøgt, at ligge ham i den mens han har været glad og godt tilpas, for at gøre barnevognen til et rart og trygt sted. Det er lykkedes til dels. Han vil gerne ligge i den mens han er vågen og frisk, men kun kortvarigt. Det er som om han hurtigt keder sig i den.

"Vi har forsøgt at putte ham i den ved at vugge og trille barnevognen - det virker ikke.

"Vi har forsøgt at ligge en stofble i barnevognen, som dufter af mig, men det virker heller ikke. Vi kan se han forsøger at falde i søvn ved at putte sig ind til stofbleen, men det virker til at være utrolig svært for ham.

"Vi har forsøgt at ligge en hånd på hans bryst for at hjælpe ham til at finde fysisk ro, men han ligger og fægter med arme og ben.

"Vi har forsøgt alt muligt og det er tydeligt, at han også forsøger, men det er så svært for ham og til sidst bliver han træt og ulykkelig, og så tager vi ham op.

"Vi har haft held med at vugge ham til ro på armen, mens vi siger den "ohhh-lyd", som han helt tydeligt har forbundet med at sove. Når han så er faldet til ro på vores arm og har lukket sine øjne, så lægger vi ham ned i barnevognen tids nok til at han kortvarigt åbner øjnene og opdager at han bliver lagt i barnevognen, og falder derefter i søvn.

"Vi kan altså godt få ham til at sove i barnevognen, men kun hvis han først falder næsten i søvn på vores arm og derefter bliver lagt, men det tager ofte laaaang tid at få ham til at falde til ro og så sover han altså kun 30-40 min, og derefter kan vi bare ikke få ham videre i søvnen. Og det er uanset om vi vugger, går tur, ligger en hånd på maven eller siger "ohhh-lyden", som han kender - intet virker. Heller ikke selvom vi står klar lige før han vågner.

"Nu har vi så netop investeret i en tyngdepose i håb om, at den kan give ham fysisk ro og dermed hjælp til at kunne falde i søvn. (den er dog ikke afprøvet endnu).

De sidste par uger har vi konsekvent puttet ham i barnevognen til alle hans dagslure, og han har sovet ca. 3-4 lure af 30-40 minutters varighed. Og det er ikke nok. Han er bare så mega træt.

Natten starter typisk med at han bliver puttet i bæreselen omkring kl 19, hvor vi hjælper ham til at blive i søvnen de første to timer, hvorefter han ammes og selv sover videre i søvnen efterfølgende. Herefter forløber natten som regel rolig ind til kl 6 om morgenen - dog søger han og får brystet mange gange i løbet af natten - nogle gange hver time - tror han bruger brystet som tryghed og hjælp til at blive i søvnen.

Jeg vil så gerne hjælpe ham med selv at kunne finde søvnen både, når han skal falde i søvn og når han skal skifte søvnfase. Men jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre.

Jeg synes vi har prøvet alt. Vi sørger for, at være fysisk aktive med ham, når han er vågen. Vi forsøger at sende de samme klare putteritualer hver gang han skal puttes. Vi forsøger at time putningen, så han både er dejlig træt, men ikke overtræt. Vi forsøger at være rolige, klare og kærlige.

Er der noget man kan gøre eller vil alderen arbejde for os?

Og er det bedre fortsat at putte ham i selen evt. en gang om dagen, så vi kan hjælpe ham til en lang lur om dagen?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina