Brev:
Fra favn til seng - 18 mdr.
7. marts 2018
Alder:
18 mdr.
Fra favn til seng - 18 mdr.
Kære Helen
Jeg har sendt dig et brev tidligere i dag også, men vil holde emnerne adskilt, som du ønsker :)
Som du ved fra tidligere breve, så har jeg bestemt ikke et sovebarn. Oveni det, så har hun været rigtig meget syg igennem flere mdr og det gør hverken søvnen eller opdragelsen lettere. Det er svært at få hende til at være lidt mere selstændig, når hun er syg er hun nemlig ret pylret og har et kæmpe behov for nærkontakt.
Tidligere har hun været meget svær at få til at sove, hun har krævet at blive vugget, svøbt osv.
Så nu står jeg her. Hun er er halvandet år og jeg sidder stadig og vugger hende blidt, puttet i dynen mens jeg synger. Det går egentlig ret godt og ofte sover hun indenfor 5-10 min.
Men jeg er den eneste der kan få hende til at sove. Nogle gange også en god ven, men han må ofte gå rundt og nynner så.
Jeg tænker at det ikke er hensigtsmæssigt at hun falder i søvn, så tæt. Ikke på sigt og ikke hvis andre skal kunne putte hende, så jeg kan få lidt af mig selv tilbage.
Men hvordan pokker gør jeg? Jeg har naturligvis læst flere af dine råd til andre, men jeg kan ikke se, at jeg kan lægge hende fra mig. Hun forstår simpelthen ikke at hun skal sove. Hun er ofte meget aktiv om aftenen, inden hun skal sove. Jeg dæmper lys, lyde og hun får ikke lov til at høre musik, som hun elsker, efter aftensmad. Der er ro. Alligevel er det på dette tidspunkt, at hun er gladest. At hun hygger, leger, pjatter og roder rundt. Hun falder først til ro, når jeg tager hende op til mig og selv her, forsøger hun nogle gange at lokke mig til at lege videre. Her skal jeg være meget tydelig og jeg siger bare godnat og nej, du skal sove. Ofte prostesterer hun lidt, men accepterer og sover kort efter.
Rutinerne kan ikke blive mere faste, ej heller hende sengetider.
Drømmen er jo, at kunne putte hende, sige godnat og at hun så selv kan sove når hun er klar. Men det må virkelig være en step by step plan, som jeg håber du vil hjælpe mig med.
I mit tidligere brev, som omhandler mormor, nævner jeg også at hun ikke kan få hende til at sove. Morfar må ikke putte hende, kun mormor dur, når mormor er der. Kan det skyldes at min datter, simpelthen er for vant til at hun kan drive gæk med sin mormor? Mormor siger aldrig nej... Hun kan være lige ved at falde i søvn og så er det som om at hun stritter imod, vågner op og snakker og peger og vil alt muligt andet end at sove - noget jeg selv kan genkende for måneder siden.
Hendes middagslur går bedre. Vi kan alle få hende til at sove. Hun sover dog aldrig en lang lur, medmindre jeg har været alene hjemme med hende - heller ikke i vuggeren. Jeg tror simpelthen at hun er for nysgerrig til at sove - der skal jo ske noget.
Glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
SEM