Fra favn til seng - 18 mdr.

7. marts 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Fra favn til seng - 18 mdr.

Kære Helen

Jeg har sendt dig et brev tidligere i dag også, men vil holde emnerne adskilt, som du ønsker :)

Som du ved fra tidligere breve, så har jeg bestemt ikke et sovebarn. Oveni det, så har hun været rigtig meget syg igennem flere mdr og det gør hverken søvnen eller opdragelsen lettere. Det er svært at få hende til at være lidt mere selstændig, når hun er syg er hun nemlig ret pylret og har et kæmpe behov for nærkontakt.

Tidligere har hun været meget svær at få til at sove, hun har krævet at blive vugget, svøbt osv.

Så nu står jeg her. Hun er er halvandet år og jeg sidder stadig og vugger hende blidt, puttet i dynen mens jeg synger. Det går egentlig ret godt og ofte sover hun indenfor 5-10 min.

Men jeg er den eneste der kan få hende til at sove. Nogle gange også en god ven, men han må ofte gå rundt og nynner så.

Jeg tænker at det ikke er hensigtsmæssigt at hun falder i søvn, så tæt. Ikke på sigt og ikke hvis andre skal kunne putte hende, så jeg kan få lidt af mig selv tilbage.

Men hvordan pokker gør jeg? Jeg har naturligvis læst flere af dine råd til andre, men jeg kan ikke se, at jeg kan lægge hende fra mig. Hun forstår simpelthen ikke at hun skal sove. Hun er ofte meget aktiv om aftenen, inden hun skal sove. Jeg dæmper lys, lyde og hun får ikke lov til at høre musik, som hun elsker, efter aftensmad. Der er ro. Alligevel er det på dette ...

Annonce

... tidspunkt, at hun er gladest. At hun hygger, leger, pjatter og roder rundt. Hun falder først til ro, når jeg tager hende op til mig og selv her, forsøger hun nogle gange at lokke mig til at lege videre. Her skal jeg være meget tydelig og jeg siger bare godnat og nej, du skal sove. Ofte prostesterer hun lidt, men accepterer og sover kort efter.

Rutinerne kan ikke blive mere faste, ej heller hende sengetider.

Drømmen er jo, at kunne putte hende, sige godnat og at hun så selv kan sove når hun er klar. Men det må virkelig være en step by step plan, som jeg håber du vil hjælpe mig med.

I mit tidligere brev, som omhandler mormor, nævner jeg også at hun ikke kan få hende til at sove. Morfar må ikke putte hende, kun mormor dur, når mormor er der. Kan det skyldes at min datter, simpelthen er for vant til at hun kan drive gæk med sin mormor? Mormor siger aldrig nej... Hun kan være lige ved at falde i søvn og så er det som om at hun stritter imod, vågner op og snakker og peger og vil alt muligt andet end at sove - noget jeg selv kan genkende for måneder siden.

Hendes middagslur går bedre. Vi kan alle få hende til at sove. Hun sover dog aldrig en lang lur, medmindre jeg har været alene hjemme med hende - heller ikke i vuggeren. Jeg tror simpelthen at hun er for nysgerrig til at sove - der skal jo ske noget.

Glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen
SEM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.