Brev:
2 årig der ikke vil falde i søvn
4. marts 2018
Alder:
2 år, 1 mdr.
2 årig der ikke vil falde i søvn
Kære Helen.
Jeg skriver da min kæreste og jeg er ved at være desperate ifht putning af vores skønne 2 årige søn.
Det har aldrig været nemt at lægge ham til, at sove til natten og vi har tidligere (for et år siden) haft kontakt til dig for, at få hjælp, men det har desværre ikke hjulpet. Vi er for nylig begyndt at putte ham kl 19.45/20 i stedet for ved 19 tiden da vi simpelthen var i tvivl om han var træt nok. Det gik godt de første aftener hvor det tog ca 30 min (normalen er 1-1,5 time) og han sov også lidt længere om morgenen til kl ca 6.30 hvor han tidligere kunne stå op kl 5-5.30. Så egentlig troede vi at vi endelig havde knækket koden. Men som skrevet gik det godt de første aftener og så er det lidt som om vi er tilbage ved det gamle. Han sover dog de fleste dage til kl ca 6 nu.
Han sover ca 2,5 timer til middag i vuggestuen. I samtåd med dem har vi en periode forsøgt at de skulle vække ham senest kl 14 (efter to timers lur) men de oplevede at han var ked, sur og slet ikke var udhvilet når de ikke lod ham sove, hvorfor vi er stoppet med dette. Det gjorde i virkeligheden helller ikke nogen forskel for hvor længe det tog at putte ham. Nå men her vores eftermiddags/aftenrutiner:
Kl 15: hentes fra vuggestue (blir afleveret kl 9 ca)
Kl 16. Spiser et stk knækbrød, leger, læser bøger, osv
Kl 18: aftensmad, spiser alt fra 3 pastaskruer til 5 frikadeller
Kl 18.30: bad
Kl 19: hygger i stuen, med enten højtlæsning, puslespil eller film (har en lang periode forsøgt ikke at se film for at reducerer input, men helt uden effekt og det er eneste tv han ser på en dag). Her får han typisk et glas mælk og en bolle eller banan, evt rester fra aftensmaden hvis der er det. Her viser han tydelige tegn på træthed.
Kl 19.45/20: puttes med godnathistorie på værelset.
Vi sidder hos ham, men “aftalen” er at vi ikke vil sidde der hvis han står op i sengen og holder fest. Vi italesætter at “det er meningen du skal sove”, “mor og far vil gerne sidde hos dig hvis du ligger på puden”. Han efterspørger selvfølgelig vand 100, ny sut osv. Han får 1-3 tåre vand og så siger vi det er det sidste, hvilket han faktisk er begyndt at acceptere.. Han har en sut i sengen som vi beder ham lægge på puden hvis han ikke vil have den lige nu (før kunne han kaste 10 sutter rundt i lokalet). Vi går som sagt hvis han holder fest, han blir ked af det når vi går, og tit lægger han sig faktisk ned når vi så kommer retur, men rejser sig så efter 10-15 min igen og så starter det forfra, indtil han simpelthen besvimer af træthed. Ofte først kl 21/21.30. Han sover 9 ud af 10 nætter helt igennem (relativt nyt).
Han er glad, mild, kærlig, empatisk, meget sjældent sur og tvær, græder sjældent, er iflg pædagogerne på samme måde i vuggeren. Han er en stor dreng på 94 cm og vejer 15 kg så han er også vækstmæssigt rigtig fint med. Så egentlig er jeg ikke SÅ bekymret for ham, da han jo trives, men jeg syns det er så ærgerligt at hver aften skal ende med sukkende forældre der er frustrede over deres tydeligt trætte barn ikke vil sove. Så hjæææælp. Hvad kan vi gøre?
Kærlig hilsen
Lise.