2 årig der ikke vil falde i søvn

4. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

2 årig der ikke vil falde i søvn

Kære Helen.

Jeg skriver da min kæreste og jeg er ved at være desperate ifht putning af vores skønne 2 årige søn.

Det har aldrig været nemt at lægge ham til, at sove til natten og vi har tidligere (for et år siden) haft kontakt til dig for, at få hjælp, men det har desværre ikke hjulpet. Vi er for nylig begyndt at putte ham kl 19.45/20 i stedet for ved 19 tiden da vi simpelthen var i tvivl om han var træt nok. Det gik godt de første aftener hvor det tog ca 30 min (normalen er 1-1,5 time) og han sov også lidt længere om morgenen til kl ca 6.30 hvor han tidligere kunne stå op kl 5-5.30. Så egentlig troede vi at vi endelig havde knækket koden. Men som skrevet gik det godt de første aftener og så er det lidt som om vi er tilbage ved det gamle. Han sover dog de fleste dage til kl ca 6 nu.

Han sover ca 2,5 timer til middag i vuggestuen. I samtåd med dem har vi en periode forsøgt at de skulle vække ham senest kl 14 (efter to timers lur) men de oplevede at han var ked, sur og slet ikke var udhvilet når de ikke lod ham sove, hvorfor vi er stoppet med dette. Det gjorde i virkeligheden helller ikke nogen forskel for hvor længe det tog at putte ham. Nå men her vores eftermiddags/aftenrutiner:

Kl 15: hentes fra vuggestue (blir afleveret kl 9 ca)
Kl 16. Spiser et stk knækbrød, leger, læser bøger, osv
Kl 18: aftensmad, spiser alt fra 3 pastaskruer til 5 frikadeller
Kl 18.30: bad
Kl 19: hygger i stuen, med enten højtlæsning, puslespil eller film (har en lang periode forsøgt ikke at se film for at reducerer input, men helt ...

Annonce

... uden effekt og det er eneste tv han ser på en dag). Her får han typisk et glas mælk og en bolle eller banan, evt rester fra aftensmaden hvis der er det. Her viser han tydelige tegn på træthed.
Kl 19.45/20: puttes med godnathistorie på værelset.

Vi sidder hos ham, men “aftalen” er at vi ikke vil sidde der hvis han står op i sengen og holder fest. Vi italesætter at “det er meningen du skal sove”, “mor og far vil gerne sidde hos dig hvis du ligger på puden”. Han efterspørger selvfølgelig vand 100, ny sut osv. Han får 1-3 tåre vand og så siger vi det er det sidste, hvilket han faktisk er begyndt at acceptere.. Han har en sut i sengen som vi beder ham lægge på puden hvis han ikke vil have den lige nu (før kunne han kaste 10 sutter rundt i lokalet). Vi går som sagt hvis han holder fest, han blir ked af det når vi går, og tit lægger han sig faktisk ned når vi så kommer retur, men rejser sig så efter 10-15 min igen og så starter det forfra, indtil han simpelthen besvimer af træthed. Ofte først kl 21/21.30. Han sover 9 ud af 10 nætter helt igennem (relativt nyt).

Han er glad, mild, kærlig, empatisk, meget sjældent sur og tvær, græder sjældent, er iflg pædagogerne på samme måde i vuggeren. Han er en stor dreng på 94 cm og vejer 15 kg så han er også vækstmæssigt rigtig fint med. Så egentlig er jeg ikke SÅ bekymret for ham, da han jo trives, men jeg syns det er så ærgerligt at hver aften skal ende med sukkende forældre der er frustrede over deres tydeligt trætte barn ikke vil sove. Så hjæææælp. Hvad kan vi gøre?

Kærlig hilsen
Lise.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor