Svær at få til sove

28. februar 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Svær at få til sove

Hej Helen.

Vi har en søn på 9,5 mdr, som i lange perioder kan have svært ved, at falde til ro om aftenen og falde i søvn og have en rolig nat.

Når han endelig sover, så vågner han mange gange og er rigtig ked af det. Nogle gange hjælper det at give ham sutten og andre gange skal han lige trøstes lidt og have lidt vand af kop. Hører det "bare" alderen til, eller er der noget vi kan gøre for, at hjælpe ham til en roligere nat?

Jeg har altid været oppe mange gange om natten, da han fik flaske et par gange. Han begyndte selv ikke at melde sulten om natten, så han får den sidste flaske når jeg går i seng - de gange han ikke vil have den, får han den tidligt om morgenen, da det er det eneste tidspunkt han vil have sutteflasken.

Vi har endelig været inde i en god periode, hvor han sov ok godt og sov 11 timer.
Nu er han så svær at putte om aftenen, det tager flere timer og han vågner tidligt om morgenen og har kun sovet 8-9 timer.

Om dagen er han vågen ca 2,15 timer ad gangen, inden han bliver lagt til sine lure. Han sover 2-3 gange i løbet af dagen, alt efter hvor lang tid han sover.

Om aftenen var han oppe mellem 2,5-3 timer og så i seng, hvor han faldt i søvn efter lidt tid. Men nu er det bare en kamp, hvor han bliver så ulykkelig og ligger og skriger. Jeg har forsøgt ikke at tage ham op ...

Annonce

... med det samme og ligger ved siden af ham, men til sidst er jeg nødt til at tage ham op. Enten kan jeg til sidst vugge ham i søvn ellers er jeg nødt til, at ligge ham i barnevognen hvor han falder i søvn.

Vi havde tidligere en periode, hvor han sov i barnevognen hver nat.
Har så tænkt, om han enten kom i seng for tidligt eller sent, så har forsøgt med forskellige tidpunkter, men det ender altid med at han først faldet i søvn rigtig sent.

Han kommer altid i bad engang efter aftensmaden og bliver puslet og får sin aftengrød (han vil ikke have flasken). Herefter kommer han i seng. Der er ikke en fast sengetid, da det er så forskelligt, hvor lang/kort tid han sover om dagen.

Har du et forslag til hvad jeg kan gøre?

Vi skal til Sjælland (er selv fra jylland) om halvanden uge og bo ved et vennepar, som selv har et par tvillingedrenge. Da vores søn er ret sensitiv, skal der ikke så meget til før, at det også kan være svært, at putte ham om natten. Så når han er inde i en svær periode i forvejen, gør det mig lidt nervøs for at skulle afsted og stå med en ulykkelig dreng hele weekenden.

Nu hvor han er en sensitiv dreng, er der så noget du mener vi kan gøre, så det bliver lidt 'nemmere' for ham, at bearbejde alle de indtryk eller kan vi gøre noget i løbet af dagen, så han lige får en pause?

Hilsen Diana

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie