Vil ikke sove i egen seng - 2 år, 8 mdr.

19. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Vil ikke sove i egen seng - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen.

Tusind tak for dit sidste svar. Det gav lidt ro i maven.

Så har vi lige et andet emne vi godt kunne tænke os at få lidt gode råd omkring.

Vi begyndte d. 1. januar i år at lære vores dattee, at hun skulle sove i sin egen seng. Hun har sovet inde hos os i smørhulet i mindst et halvt år, men nu vil vi gerne have hende ind i sin egen seng.
Det går egentlig smertefrit med at hun hopper op i sin egen seng, at vi læser godnathistorie og siger godnat. Så lukker hun øjnene og vi sidder i 10 min. Det er så herefter det hele går op i hat og briller.

Hun vågner og kalder på mor eller far. Vi kommer ind igen og siger bare hurtig godnat og går ud igen. Så bliver hun ked af det og begynder at græde og går ud af sengen. Det kan vi gøre et par gange. Så bliver vi inde ved hende i 5 min. og går ud, men hun bliver ved med at vågne.

Det hele kan godt tage en time hvor vi går frem og tilbage, før hun sover.
Vi har prøvet både den blide måde ved at sidde inde ved hende i en time uden at gå ud, og den hårde måde ved bare at lade hende græde. Igen af delene virker eller er noget vi finder optimalt.

Efter den der time ca det så tager at få hende til at sove, så er kl ca 21, så går der to timer, så vågner hun igen! Og det er her det aller hårdeste begynder. Så er kl 23, både min kæreste og jeg sover. Vi har måske sovet en times tid, og så vil hun ind i vores seng. Jeg har to gange forsøgt at tage kampen på det tidspubkt, og her vågner hun hver 2. time og græder. så når man tror kl 3 om natten, at nu må hun da sove godt, når man så vågner kl 06.30 næste morgen, så ligger hun der midt i sengen.. Så har hun sneget sig op i sengen uden man vågnede. Vi har derfor typisk bare ladet hende komme ind i sengen der kl 23 om aftenen. nogen dage går der længere inden hun vågner og vil ind. og hun må selvfølgelig gerne komme ind hvis hun har ...

Annonce

... drømt eller mangler tryghed. Men hvordan ser man om det er oprigtigt eller om det bare er fordi hun lige skal prøve mor og far af igen?

Alt det her er ret opslidende, og det er præcis derfor hun har sovet så længe inde i vores seng. Det var det samme for et år siden, og til sidst kom vi frem til den konklusion at hun nok havde brug for tryghed og det var da også hyggeligt hun sov inde hos os. Men det er det altså bare ikke mere nu.

Jeg kan ikke forstå hvorfor hun ikke er træt kl 20. Vi har prøvet at rykke hende puttetidspunkt. Men det er ligemeget om vi putter halv 7 eller kl 21. og senere end 21 skal hun altså ikke sove, for vi står op 06.15 hver dag. Og i weekendeene vågner hun senest kl 7 og kan ikke sove mere.

Men jeg kan lige beskrive vores dag for dig:

kl. 06.15 op
kl. 06.30 spise
kl. 06.55 afleveres i dagpleje
kl. 13.00 - 14 30 sove middagslur
kl. 15.45 hentes i dagpleje
kl. 18 spise aftensmad
kl. 19.30 tisse, børste tænder, have nattøj på
kl. 19.45 læse
kl. 20.00 godnat.
og herfra er det som du kunne læse ovenfor.
Tidspunkterne er selvfølgelig ca. men vi har egentlig et meget fast skema i hverdagen.

Til middag i weekenderne sover hun til middag i vores seng, fordi vi ikke orker at kæmpe den kamp to gange på en dag. og så kan det tage så lang tid at hun kun får 30 min middagslur, og så kan du måske forestille dig hvordan det er at putte et meget overtræt barn kl 20.
Jeg ved godt det kan være forvirrende for hende, men det er nu sådan det er lige nu.

Vi er ved godt det tager tid når hun skal lære at sove i egen seng, hvor HVOR lang tid?? nu har vi været igang i snart 2 måneder.. Og egentlig syntes jeg det gik bedst i starten, og så er det bare gået ned af bakke. Og nu står vi næsten fuldstændig samme sted som for et år siden.

Har du nogen gode ideer til hvad vi kan gøre?

Hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.