Mere urolig søvn :-)

6. februar 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Mere urolig søvn :-)

Kære Helen

Mange tak for svar og gode råd.

Jeg har tidligere skrevet til dig om søskendesamsovning, og vi endte også med at flytte lillebror ind til storesøster, som var meget begejstret for det nye setup. Desværre har lillebror behov for en hånd eller trøst en del gange i løbet af natten, og vi blev trætte af at løbe frem og tilbage. Og så flyttede vi en madras ind til børnene.

Det gik faktisk helt okay. Storesøster lod sig ikke mærke med lillebrors gråd, og han va relativt god til at falde i søvn igen, hvis han vågnede op eller var ked af det, de uger de sov sammen.

Men som du nok kan fornemme, er han kommet tilbage på vores soveværelse. Det er ganske enkelt sådan flest af os får mest søvn hver nat. Og, HVIS han skal op og trøstes i armen (eller til nød op hos os i sengen), er det lidt nemmere at sidde med ham på kanten af dobbeltsengen end på en madras på børneværelset.

Nu er mit spørgsmål, om det kan passe, at han har en ekstra urolig periode lige nu? For vi synes, han vågner mere om ...

Annonce

... natten, og han er begyndt at vågne helt op og være vågen flere timer af gangen nogen gange. Og det er længe siden, det er sket sidst.

Han er blevet rigtig dygtig til at falde i søvn helt på egen hånd i sin seng. Han får en godnatsang i min eller fars favn, et kram og et kys og så bliver han lagt i sengen og falder selv i søvn i løbet af få minutter. Men om natten kan han vågne og græde af flere omgange, og her virker det oftest kun at komme op til os i sengen - dvs det lader til at handle om tryghed.

Derfor er mit tillægsspørgsmål, om det er en kamp vi skal tage, altså forsøge at holde ham i sengen? Eller om vi skal lade ham komme op?

Når han sover fint igen. lægger vi ham tilbage, og han plejer ikke at være ked af det, når han vågner i sin seng om morgenen.

Til info er han også begyndt at sove lidt mindre (i hvert fald nogen dage) i vuggestuen. Nogen gange kun halvanden time, hvor han for bare nogle uger siden sagtens kunne tage tre timer.

Vi glæder os til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet