Søvnassociationer & afbrudt søvn

30. januar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvnassociationer & afbrudt søvn

Hej Helen

Jeg søger vejledning til, hvordan vi lærer vores lille pige på knap 7 måneder at falde til ro i sin egen seng selv.

Kort opsummering af omstændighederne:
- Lille pige fylder 7 måneder 10. februar
- Født ved planlagt og ukompliceret kejsersnit 1 uge for tidligt, da hun vendte forkert
- Sund og normalvægtig, ligger på 55-60% percentilen
- Får MME på flaske og har aldrig kendt andet (jeg fravalgte amning)
- Aldrig haft problemer med fordøjelsen
- Spiste 800 ml i døgnet inden skemad (begyndte for alvor ved 6 måneder)
- Nu skemad tre gange om dagen, vand fra kop og 500-600 ml MME flaske
- Bruger sut
- Meget bestemt omkring hvad hun vil og ikke (!) vil
- Stadig ingen tænder, men har savlet i 3 måneder
- Kan krybe i høj fart og næsten også kravle - generelt MEGET aktiv
- Vi bor i London, og vi har fløjet/rejst med hende mange gange (hun har været 1 måned i Spanien, hvor vi havde lejet en lejlighed og hun har været i Danmark flere gange sammen med os og sovet både på hoteller, hos bedsteforældre og i lånte lejligheder)
- Var dygtig til at sove i lange stræk, da hun var 1-4 måneder og generelt dygtigt til at sove i larm dengang også
- Har været vant til fra hun blev født og indtil 3-4 måneders alderen at blive svøbt (meget normalt praksis i UK), men efter hun begyndte at kunne vende sig om på maven er vi stoppet med at svøbe
- Vi har i lang tid givet hende drømmemåltid omkring kl 23, hvorefter hun har sovet til omkring kl 6. Inden for seneste uger gider hun dog ikke spise sent længere og bliver først sulten mellem 5-7 om morgenen igen.
- Hendes seng er stadig ved siden af vores seng (vi overvejer dog at flytte hende til et andet værelse snart, det virker dog uoverskueligt med antallet af gange hun vågner). Til info kan det ikke rigtigt gøres forsvarligt at tage siden af hendes seng og sætte den op af vores seng.

Problemer:
- Hun kan næsten aldrig falde til ro uden at følgende er opfyldt:
1. Svøbt i dynen (dog løst nok til hun kan bryde ud når hun vender sig i søvne)
2. Sutten på plads
3. Vi ...

Annonce

... har hende i armene, holder hende tæt og "hopper" op og ned. Vi forsøger at lægge hende i sengen lige inden hun sover, så hun får fornemmelsen af at falde i søvn der, men ofte ender de forsøg i en mindre nedsmeltning hos hende og vi giver op.

- Hun vågner ofte mange gange i løbet af natten (fx 23, 01, 04) og nogle gange formår hun selv at sove videre på maven. Ofte kan hun dog ikke selv falde i søvn i sin seng igen, men med det samme hun bliver lagt over i dobbeltsengen i mellem os falder hun til ro. Hun afviser flasken og er ikke ked af det - bare meget vågen og aktiv, ruller rundt på maven og tilbage, kravler rundt i sin seng og leger med sengeranden. Problemet opstår i at hun alligevel bliver hurtigt træt og derfor begynder at kalde på os og være frustreret i stedet for bare at lægge sig til at sove.

Spørgsmål:
1. Hvordan kan vi lære hende at falde til ro i sin seng?
2. Er det OK hun ikke får mælk hele natten? (ofte 10-12 timer hvor hun ikke er interesseret)
3. Hvad kan man gøre ved de mange gange, hun vågner i løbet af natten, hvis vi altså vil undgå hun permanent flytter over i vores seng?

Bonusinfo - nogenlunde dagsplan:
06:30 MME flaske 110 ml
Sover videre til kl 8
08:30 Grød og evt. frugtmos til dessert, vand af kop
09:30 MME flaske (nogle gange springes denne over fx hvis hun har drukket meget MME fra morgenen af) 110 ml
Formiddagslur 0,5-1 timer
10:30 Mos inkl. kød eller fisk, vand af kop, diverse finger foods
13:30 MME flaske 110 ml
Middagslur 1,5-2,5 timer
17:00 Mos inkl. kød eller fisk, vand af kop, diverse finger foods
19:30 MME flaske og puttes til natten
20:00 Vågner igen og får resten af flasken 210 ml i alt
21:00 Sover ordentligt
(Nogle gange får hun øllebrød i stedet for mos til sit sidste måltid, vi forsøger om det kan give hende mere ro i maven, da mosen giver lidt luft nogle gange. Det har dog ikke gjort nogen forskel på søvnen endnu).

På forhånd stort tak. Håber du har tilstrækkeligt med oplysninger til, at det giver mening for dig at besvare mine spørgsmål.

Bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.