Brev:
Pludselig urolig søvn
30. januar 2018
Alder:
3 mdr.
Pludselig urolig søvn
Kære Helen.
Først tak for en fantastisk brevkasse!
Jeg har en skøn datter på 3,5 måneder. Hun er en dejlig og glad pige der trives. Vi har dog her de seneste uger haft udfordringer med søvnen.
De første måneder gik det rigtig fint med søvnen, vores datter sov 2-3 timer ad gangen om natten, således at jeg ammede 2-3 gange pr. nat, hvilket vi tænkte var rigtig fint og passende i forhold til alderen. Hun sov naturligvis også flere lure i løbet af dagen, formiddagsluren ude i barnevogn. Da hun var 2,5 måneder gammel, skulle hun have hjælp til at falde til ro til sin eftermiddags- og aftenlur. Hun sov gerne i viklen, men vi manglede et sted hvor hun kunne sove inde i stuen. Vi købte en slyngevugge, som hun er glad at ligge i. Hun er vandt til at blive vugget/gynget i den og vi ved ikke om dette kan have haft indflydelse på at det nu er gået helt skævt med søvnen eller om det skyldes noget andet.
Vores pige begyndte for ca. tre uger siden at sove meget uroligt. Om natten vågner hun meget ofte og hun sover ikke mere end mellem 45 min til 2 timer i træk. Hun kommer i seng ved 21 tiden og sover med mange afbrydelser til omkring kl. 7. Hun bliver meget urolig om natten, kører hovedet fra side til side og fægter med arme og ben. Hun sover i en sidebed om natten og bliver ammet når hun skal sove. Jeg forsøger at lægge hende i sin seng inden hun falder helt i søvn, således at hun oplever at falde i søvn i sin egen seng. Det lykkes oftest fint, men jeg tror ikke hun kan puttes uden at falde til ro ved amningen.
Hun vågner så med uro i kroppen natten igennem. Der går som nævnt mellem 45 min og 2 timer mellem hun vågner. Hun ligger og kører hovedet rundt og fægter et stykke tid før hun begynder at brokke sig. Jeg kan kun få hende til at falde til ro igen ved at amme hende. Igen prøver jeg at lægge hende fra mig før hun falder i søvn, men det lykkes ikke altid fordi jeg selv er så træt, at hun falder i søvn på mig. Hvis jeg flytter hende sovende over i hendes seng, vågner hun dog lidt op i det jeg flytter hende, så jeg tror hun registrerer at hun er i sengen. Jeg har prøvet at undgå at amme hende hver gang hun vågner, ved at give hende sutten (som hun spytter ud, selvom hun gerne vil have den på andre tidspunkter), nusse hende, synge for hende og min mand har prøvet at gå rundt med hende. Det virker ikke rigtig, hun falder først til ro igen når hun bliver ammet.
Min fornemmelse er umiddelbart ikke at det handler om sult, da der går 2-3 timer mellem amningerne om dagen og hun spiser ikke ret længe om natten før hun falder til ro, men jeg er selvfølgelig ikke sikker. Et par enkelte gange er det lykkedes mig at få hende til at falde til ro ved at have en hånd på hendes bryst, men det er kun ganske sjældent. Hun har nu sovet uroligt i tre uger og det er ikke blevet bedre. I den første af ugerne havde hun også meget luft i maven (hvilket hun ikke har haft problemer med tidligere), derfor tilskrev vi uroen ondt i maven. Vi synes dog ikke hun umiddelbart virker til at have ligeså meget luft i maven mere, men det går nu dårligere med søvnen. Det virker som om hun har rigtig meget uro i kroppen.
Hendes lure i løbet af dagen er også korte, medmindre vi hjælper hende med at sove videre. Når vi putter hende i barnevognen til formiddagsluren (ca to timer efter hun er vågnet) bliver hun også ammet først. Her vågner hun efter alt mellem 15 minutter og 1 time. Og så skal vi ud og trille med vognen af flere omgange for at få forlænget luren. Vi ser gerne hun sover 1,5 til 2 timer, da vi tænker dette er passende? Der er dog stor forskel på længden på formiddagslurene og hun skal altså enten ammes til ro (så hun næsten sover) eller trilles i søvn. De øvrige lure er der ikke noget system i og vi har ikke rigtig fået en rytme i forhold til disse.
Hun sover typisk 2-3 lure efter formiddagsluren og de foregår oftest ved at hun bliver vugget i søvn i slyngevuggen. Hvis ikke vi fortsætter med at vugge, sover hun typisk kun 20 minutter. Hvis vi vugger når hun begynder at bevæge sig, kan vi forlænge luren. Som regel bliver hun puttet samtidig med at jeg går i seng ved 21-tiden. Jeg ligger altså ved siden af hende når hun ligger i sin sidebed.
Udover at situationen lige nu er uholdbar, vil vi også gerne gøre en indsats for, at få grundlagt nogle rutiner og vaner det kan bruges på sigt. Så spørgsmålet er hvad uroen skyldes, hvordan vi griber den an og grundlægger nogle gode rutiner.
Har slyngevuggen gjort mere skade end gavn?
Skal vi købe en tyngdepose/kugledyne for at hjælpe hende med at få ro i kroppen?
Kan der være noget i vejen med vores pige siden hendes hun er er urolig om natten?
Sover hun nok?
Kan du give nogle gode råd til hvordan vi griber det hele an?
Jeg skal for en god ordens skyld lige nævne, at min datter udelukkende bliver ammet.
Jeg har fået lægen til at kigge vores pige i ørene siden hun kører hovedet sådan rundt, lægen kan ikke se noget på ørene. I øvrigt udtalte lægen at vores pige er helt alderssvarende motorisk (kan holde hovedet selv og er god til at ligge på maven) og sprogligt synes lægen hun er foran, da hun pludre lystigt med mange forskellige lyde.
Jeg laver i øvrigt en del i løbet af ugen med vores datter, blandt andet babysvømning, rytmik og mødregruppe. Hun kan rigtig lide disse ting, men kan det være for meget, så det påvirker søvnen?
På forhånd mange tak for gode råd!
Mange hilsner
En lykkelig og træt mor