Brev:
Aftenrutiner & Søvnproblemer
28. januar 2018
Alder:
6 mdr.
Aftenrutiner & Søvnproblemer
Hej Helen.
Vi har verdens skønneste baby :) Hun er en glad pige der lige er blevet 6 måneder.
I løbet af dagen er hun utrolig nem, smiler og er glad og græder stort set aldrig, med mindre hun er klar til en lur, eller sulten, og i disse tilfælde er det også stadig mere bare brok end gråd.
Hun sover i sin barnevogn udenfor to gange i løbet af dagen og ligger sig fint til at sove her uden problemer. Men om aftenen har vi store problemer - og de er nok i høj grad lidt selvforskyldt....
Hun har siden sin fødsel fået lov til at blive ammet i søvn både dag og nat, og selvom det har fungeret SÅ godt indtil nu, begynder det at give lidt problemer, da hun har brug for brystet for at falde til ro om aftenen og natten.... Ofte vågner hun lige når jeg ligge hende fra mig i hendes seng, ellers typisk ca. 30-45 min. senere, og kan ikke finde ro selv, men jeg er nødt til at tage hende op, og enten amme kort igen, eller gå rundt og vugge hende til hun falder til ro... Far dur ikke... Kommer han og tager over vågner hun helt og ligger bare og kigger rundt i hans arme... Og det kan fortsætte i flere timer natten igennem, hvor hun sover kort, og så vågner igen... Nogle dage sover hun ca. 3-4 timer ad gangen, andre dage kun ca. 45-60 min imellem opvågningerne...
Vi vil utrolig gerne lære hende at falde i søvn i sin seng om aftenen, men ved ikke hvordan vi skal gribe det an.
Vi har ikke rigtig haft et fast putteritual om aftenen, og er godt klar over, at det nok er medvirkende til, at hun ikke har det så nemt om aftenen som når jeg putter om dagen, hvor alting foregår helt ens...
Om dagen foregår det sådan inden putning: Jeg ammer hende, hun kommer op og bliver bøvset af, bliver lagt i sin kravlegård og kommer i sin sovepose, får sin sut og putteklud, og bliver båret ned til sin barnevogn (vi bor i en muremestervilla med stue, 1. sal og kælder, hvor barnevognen står i kælderen, og kan køres ud i læ lige udenfor døren der, hvor hun altid står og sover om dagen). Ofte falder hun til ro mens jeg bærer hende ned ad trappen, og putter sig helt velvilligt og falder selv i søvn når jeg har kørt barnevognen ud... En sjælden gang imellem skal hun lige køres tre gange frem og tilbage, men oftest falder hun i søvn uden hjælp.
Om aftenen har vi både forsøgt at give nattøj på i stue etagen (hun sover på 1. salen) og gøre klar og så gå op og amme og putte og gøre det hele på første salen... Jeg har prøvet at ligge hende lige når hun er ved at falde hen, og mens hun stadig er mere vågen, men resultatet er det samme... Så snart hun kommer ned i sin seng, begynder hun at baske med armene og kaster hovedet og puttekluden fra side til side... Det gør hun i ca. 15-25 min. og så kommer gråden... og her kan det være virkeligt svært at trøste hende, og ofte er det eneste der virker at amme igen... Jeg prøver, kun at lade hende amme kort og så skifte brystet ud med hendes sut, men så bliver hun tit ked af det igen og begynder forfra med at græde... Så prøver jeg at amme igen, og ofte falder hun til ro - men risikerer så at vågne når jeg ligger hende fra mig, med mindre jeg sidder med hende til hun er faldet HELT i søvn, hvilket godt kan tage et rum tid... Hun sover pt. hos os i soveværelset, men vil gerne lære hende at sove på eget værelse - måske først når hun har lært at sove selv, så vi ikke ændrer for mange ting på én gang...
Jeg ammer hende oftest på børneværelset, hvor jeg har en god stol at sidde i, og bærer hende så ind i soveværelset og ligger hende i sin seng bagefter..
Vores dagsrytme ser ca. sådan ud:
Vågner ca. kl. 8 +/- en halv time
Ca. 1½ time senere bliver hun ammet, og ca. 2 timer senere puttet til første lur
Sover ca. 2 timer
Når hun vågner får hun en tør ble, og så får hun frokost - øllebrød el. grøntsags mos med vand i en kop...
Hun er vågen i ca. 2 - 3 timer og så er hun klar til at putte igen.. Hun bliver ammet og puttet
Sover ca. 1-2 timer
Vågner og leger og får aftensmad - grøntsags mos med frugtmos til dessert og vand i en kop
Vågen ca. 3 timer og så er hun ved at være træt
Bliver puttet herefter til natten... Men nogle gange sover hun kun 30 - 45 min. og er så vågen igen i 1-1½ time inden hun er klar til at putte til natten...
Vi vil rigtig gerne have et godt råd til hvordan vi kan lære hende at falde i søvn i sin seng... Og eftersom hun er blevet 6 måneder vil vi også gerne lære hende, ikke at skulle amme om natten, men ved ikke hvordan vi skal gribe det an, for synes vi har prøvet alt, men uden held...
Kan du hjælpe os...??