Fra 3 til 2 lure og trappe ned i natamning

23. januar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Fra 3 til 2 lure og trappe ned i natamning

Hej igen.

Så har jeg igen spørgsmål til søvn og mad.

Albert er nu 7,5 måned og jeg tror det vil være godt at komme ned på 2 lure. Han var begyndt nogen dage at nøjes med 2, hvis begge lure gik nogenlunde, og vi oplevede at at lurerne blev kortere og kortere hvis vi fortsatte efter rytmen med de 3 lure.

Nu har han så lige været igennem en omgang skoldkopper og alt blev sat på pause. Nu er vi igennem og vil gerne forsøge at komme ned på 2 i håb om at de 2 lure så vil være nogenlunde.

Lige nu ser dagen således ud.

Kl. 7 Vågner
Kl. 7:30 Havregrød med frugtmos og vand af kop
Kl. 9/9:30 Ammet og bliver puttet til lur - sover mellem 45 min og 1,5 time
Kl. 11 Frokost brød med pålæg agurkestave - eventuelt en lille portion grød til slut
Kl. 13:30-14:30 (alt efter hvor lang den første lur var) Ammes og sover alt mellem 45-1,5 time
Grød med frugtmos og frugt/grønt/bolle med smør i hånden når han vågner
17:30-18:00 ofte har han været vågen 2,5 - 3 time her og så bliver han puttet igen, da han ellers ikke kan holde til kl 20. Han sover her 30-45 min.
18:30 Mad - grøntsagsmos og lidt kød - lidt fra vores mad. Eventuelt grød efterfølgende.
20:30 Ammes og puttes.
Jeg ammer så 3 gange i løbet af natten, første gang er alt fra 23:30 og 2:00 - og lige meget hvornår, formår han at få 3 amningerne ind inden vi vågner.

Først, hvordan kan ...

Annonce

... dagen se ud hvis vi skal ned på 2 lure? Jeg tror nemlig det vil hjælpe hvis vi rykker det hele, også måltiderne. Lige nu er det meget svært at rykke ham, da det nærmest virker som om han kan klokken. Altså mad og søvn skal helst falde som det plejer uafhængigt af hvornår han har sovet. Jeg prøver at trække dagen, men så bliver der meget brok/gråd og lurerne bliver sjældent længere af det. Så jeg tænker at rykke det hele om forhåbentligt vende ham til en ny rytme.

Dernæst ønsker jeg virkelig at trappe ned på natamningerne. Det lykkedes nogen gange i løbet af natten at berolige ham og give ham sutten, men det kan også have modsatte effekt, at han bliver stiktosset og skriger.

Når jeg ammer ham har jeg prøvet forsigtigt at tage brystet ud, men han reagerer med det samme og følger bare med, så det er ikke muligt. Når han begynder at tage mindre tårer kan jeg tage brystet og lægge ham ned, han klynker lidt men får sutten og sover så videre.

Jeg har også forsøgt med vand - det holder max 30 minutter så vågner han igen, og det bliver nogen lange opvågninger i løbet af natten.

Nogen gange tænker jeg at det bliver nemmere bare at vente til at jeg kan stoppe natamningerne helt - men kan han gå fra 3 til 0?

Jeg håber ovenstående brev giver mening, jeg er efterhånden meget træt og hovedet fungerer ikke helt som det plejer :)

Med venlig hilsen
MM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder