Brev:
Fra 3 til 2 lure og trappe ned i natamning
23. januar 2018
Alder:
7 mdr.
Fra 3 til 2 lure og trappe ned i natamning
Hej igen.
Så har jeg igen spørgsmål til søvn og mad.
Albert er nu 7,5 måned og jeg tror det vil være godt at komme ned på 2 lure. Han var begyndt nogen dage at nøjes med 2, hvis begge lure gik nogenlunde, og vi oplevede at at lurerne blev kortere og kortere hvis vi fortsatte efter rytmen med de 3 lure.
Nu har han så lige været igennem en omgang skoldkopper og alt blev sat på pause. Nu er vi igennem og vil gerne forsøge at komme ned på 2 i håb om at de 2 lure så vil være nogenlunde.
Lige nu ser dagen således ud.
Kl. 7 Vågner
Kl. 7:30 Havregrød med frugtmos og vand af kop
Kl. 9/9:30 Ammet og bliver puttet til lur - sover mellem 45 min og 1,5 time
Kl. 11 Frokost brød med pålæg agurkestave - eventuelt en lille portion grød til slut
Kl. 13:30-14:30 (alt efter hvor lang den første lur var) Ammes og sover alt mellem 45-1,5 time
Grød med frugtmos og frugt/grønt/bolle med smør i hånden når han vågner
17:30-18:00 ofte har han været vågen 2,5 - 3 time her og så bliver han puttet igen, da han ellers ikke kan holde til kl 20. Han sover her 30-45 min.
18:30 Mad - grøntsagsmos og lidt kød - lidt fra vores mad. Eventuelt grød efterfølgende.
20:30 Ammes og puttes.
Jeg ammer så 3 gange i løbet af natten, første gang er alt fra 23:30 og 2:00 - og lige meget hvornår, formår han at få 3 amningerne ind inden vi vågner.
Først, hvordan kan dagen se ud hvis vi skal ned på 2 lure? Jeg tror nemlig det vil hjælpe hvis vi rykker det hele, også måltiderne. Lige nu er det meget svært at rykke ham, da det nærmest virker som om han kan klokken. Altså mad og søvn skal helst falde som det plejer uafhængigt af hvornår han har sovet. Jeg prøver at trække dagen, men så bliver der meget brok/gråd og lurerne bliver sjældent længere af det. Så jeg tænker at rykke det hele om forhåbentligt vende ham til en ny rytme.
Dernæst ønsker jeg virkelig at trappe ned på natamningerne. Det lykkedes nogen gange i løbet af natten at berolige ham og give ham sutten, men det kan også have modsatte effekt, at han bliver stiktosset og skriger.
Når jeg ammer ham har jeg prøvet forsigtigt at tage brystet ud, men han reagerer med det samme og følger bare med, så det er ikke muligt. Når han begynder at tage mindre tårer kan jeg tage brystet og lægge ham ned, han klynker lidt men får sutten og sover så videre.
Jeg har også forsøgt med vand - det holder max 30 minutter så vågner han igen, og det bliver nogen lange opvågninger i løbet af natten.
Nogen gange tænker jeg at det bliver nemmere bare at vente til at jeg kan stoppe natamningerne helt - men kan han gå fra 3 til 0?
Jeg håber ovenstående brev giver mening, jeg er efterhånden meget træt og hovedet fungerer ikke helt som det plejer :)
Med venlig hilsen
MM