Brev:
Søvn i barnevogn - 4 mdr.
22. januar 2018
Alder:
4 mdr.
Søvn i barnevogn - 4 mdr.
Kære Helen,
Jeg har netop skrevet et brev vedrørende nattesøvn. Desværre er det ikke kun nattesøvnen vi er udfordret på, men i lige så høj grad lurerne om dagen.
Vi forsøger at give Milo to gode lurer i barnevognen hver dag. Eftermiddagsluren har altid været en udfordring, men morgenluren har tidligere været god - jeg gik en lille km, og så sov han og blev sat nede i gården. Jeg skulle nogle gange ned en enkelt gang og gå en lille tur igen, men ellers kunne han sagtens sove 3 timer. Om eftermiddagen vågnede han mange gange og vi kunne rende op og ned til ham og gå tur på tur.
Grundet den dårlige eftermiddagslur begyndte jeg at gå meget lange ture om eftermiddagen for at holde ham sovende for ligesom at indstille hans indre ur og lære ham at sove et par timer om eftermiddagen. Dermed gik jeg 2-3 timer fordi han tilmed tager lang tid om at falde i søvn om eftermiddagen. Han vågnede med det samme jeg satte vognen i gården. Det samme gør sig nu gældende for morgenluren, han vågner med det samme vognen står stille eller efter maks 20 minutter. Nogle gange kan jeg gå ham i søvn igen, men det samme gentager sig og så bliver han ofte rigtig ked af det til sidst og jeg er nødt til at tage ham med op igen.
Da jeg hverken kan eller vil gå med ham mange timer om dagen og jeg ikke kan få ham til at sove inde med mindre han sover på mit bryst, betyder det han de sidste 2-3 uger har fået meget lidt søvn om dagen. Det fungerer slet ikke, han bliver utrolig ked af det og vi er nærmest isoleret hjemme.
Jeg kan næsten tænke mig til barnevognskrisen skyldes han er blevet vænnet til den skal vugges konstant. Jeg har derfor forsøgt at holde øje med hvornår han sover og lige inden han lukker øjnene helt kører jeg meget mindre med vognen eller lader den stå stille. Så venter jeg lidt, og går så videre og hjem igen. Indtil videre har det enten ingen effekt haft og han er vågnet igen når vi kom hjem, uanset om vi gik 5 minutter eller en time efter han faldt i søvn. Eller også er han blevet helt hysterisk når vognen står stille eller vågner kort til efter jeg er startet med at køre igen og græder helt vildt. Når først han er blevet rigtig ked af det kan han ikke trøstes og vi må skynde os hjem igen.
Optimalt vil jeg jo gerne, at jeg i hvert fald til morgenluren bare kan lægge ham i barnevognen uden at skulle gå med ham og han så bare falder i søvn selv. Jeg har også forsøgt et par dage at blive i gården og bare trille frem og tilbage, lidt vildere hvis han bliver ked af det og mindre når han var ved at sove. Han faldt umiddelbart i søvn et par gange for så igen at vågne op og klynke lidt efter få sekunder og til sidst blive helt ulykkelig. Om eftermiddagen vil jeg gerne kunne gå en god tur med ham og få noget luft, men jeg ønsker naturligvis ikke at gå 2-3 timer hver dag.
Jeg ved nu slet ikke hvordan vi skal få ham til at sove i vognen eller om jeg helt burde droppe den i en periode og i stedet forsøge at få ham til at sove i sin seng om dagen, selvom dette dog også vil kræve stor tilvænning.
Jeg håber virkelig du har nogle konkrete råd til os så jeg kan komme i gang med noget søvntræning, der ikke bare mislykkes hver gang!
Kærlig hilsen
Milos mor