Søvn i barnevogn - 4 mdr.

22. januar 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn i barnevogn - 4 mdr.

Kære Helen,

Jeg har netop skrevet et brev vedrørende nattesøvn. Desværre er det ikke kun nattesøvnen vi er udfordret på, men i lige så høj grad lurerne om dagen.

Vi forsøger at give Milo to gode lurer i barnevognen hver dag. Eftermiddagsluren har altid været en udfordring, men morgenluren har tidligere været god - jeg gik en lille km, og så sov han og blev sat nede i gården. Jeg skulle nogle gange ned en enkelt gang og gå en lille tur igen, men ellers kunne han sagtens sove 3 timer. Om eftermiddagen vågnede han mange gange og vi kunne rende op og ned til ham og gå tur på tur.

Grundet den dårlige eftermiddagslur begyndte jeg at gå meget lange ture om eftermiddagen for at holde ham sovende for ligesom at indstille hans indre ur og lære ham at sove et par timer om eftermiddagen. Dermed gik jeg 2-3 timer fordi han tilmed tager lang tid om at falde i søvn om eftermiddagen. Han vågnede med det samme jeg satte vognen i gården. Det samme gør sig nu gældende for morgenluren, han vågner med det samme vognen står stille eller efter maks 20 minutter. Nogle gange kan jeg gå ham i søvn igen, men det samme gentager sig og så bliver han ofte rigtig ked af det til sidst og jeg er nødt til at tage ham med op igen.

Da jeg hverken kan eller vil gå med ham mange timer om dagen og jeg ikke kan få ham til at sove inde med mindre han sover på mit bryst, betyder det han de sidste 2-3 uger har fået meget lidt søvn om dagen. Det fungerer slet ikke, han bliver utrolig ked af det og vi er nærmest isoleret hjemme.

Jeg kan næsten tænke mig til barnevognskrisen skyldes han er blevet vænnet ...

Annonce

... til den skal vugges konstant. Jeg har derfor forsøgt at holde øje med hvornår han sover og lige inden han lukker øjnene helt kører jeg meget mindre med vognen eller lader den stå stille. Så venter jeg lidt, og går så videre og hjem igen. Indtil videre har det enten ingen effekt haft og han er vågnet igen når vi kom hjem, uanset om vi gik 5 minutter eller en time efter han faldt i søvn. Eller også er han blevet helt hysterisk når vognen står stille eller vågner kort til efter jeg er startet med at køre igen og græder helt vildt. Når først han er blevet rigtig ked af det kan han ikke trøstes og vi må skynde os hjem igen.

Optimalt vil jeg jo gerne, at jeg i hvert fald til morgenluren bare kan lægge ham i barnevognen uden at skulle gå med ham og han så bare falder i søvn selv. Jeg har også forsøgt et par dage at blive i gården og bare trille frem og tilbage, lidt vildere hvis han bliver ked af det og mindre når han var ved at sove. Han faldt umiddelbart i søvn et par gange for så igen at vågne op og klynke lidt efter få sekunder og til sidst blive helt ulykkelig. Om eftermiddagen vil jeg gerne kunne gå en god tur med ham og få noget luft, men jeg ønsker naturligvis ikke at gå 2-3 timer hver dag.

Jeg ved nu slet ikke hvordan vi skal få ham til at sove i vognen eller om jeg helt burde droppe den i en periode og i stedet forsøge at få ham til at sove i sin seng om dagen, selvom dette dog også vil kræve stor tilvænning.

Jeg håber virkelig du har nogle konkrete råd til os så jeg kan komme i gang med noget søvntræning, der ikke bare mislykkes hver gang!

Kærlig hilsen
Milos mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!