Brev:
Hjælp til nattesøvn
14. januar 2018
Alder:
11 mdr.
Hjælp til nattesøvn
Hej Helen.
Jeg skriver, fordi vi har brug for er godt råd til at få en bedre nattesøvn med færre opvågninger og gerne en/ingen amninger. Håber du kan hjælpe.
Min søn (vores 3. barn) er snart 11 måneder, glad, trives og vokser. De sidste fire måneder er han vågnet mange gange om natten. Ihvertfald 3-4 gange - og nogle gange hver 2. time. Han vil ikke nøjes med sutten, men insisterer på at blive ammet.
De første mange måneder af hans liv sov han som en drøm. Vågnede en-to gange og sov bare videre efter amning. Men ved 7 måneders alderen begyndte han pludselig at vågne.
Jeg troede, det var ørene, men vi har nu efter længere tids “overvågning” fået konstateret ved en ørelæge, at ørerne har det helt fint og er væskefrie.
Vi har for nylig været til kiropraktor, som kunne konstatere en skævhed i højre side. Det hjalp kortvarigt med hans behandling - pludselig sov lillebror mere roligt, ville gerne nøjes med sutten og blev faktisk kun ammet en gang den første nat efter behandlingen. Men virkningen er så småt aftaget og nu ammer jeg igen hver 2.-3. time hele natten.
Jeg har brug for en vej ud - en plan for de næste måneder: Jeg gad virkelig godt bare amme en gang om natten. To gange ville også være helt ok, men det har taget overhånd, og jeg kan ikke hænge sammen. Omvendt har jeg slet ikke lyst til at “tage en kamp”, selv om det virker mere og mere som den eneste udvej. Jeg er startet arbejde i december - far er på barsel, og derfor søger han mig naturligvis mere, når jeg er hjemme og nok også om natten.
Om tre uger skal han så småt køres ind i dagpleje. Her kommer der sikkert yderligere seperationsangst, så jeg tænker, om/at vi skal gøre noget aktivt snart? Hans dag ser sådan ud:
Kl. 5: sidst natteamning
Kl. 6.30: vågner og vi står op
7-7.30: Havregrød og mme i glas
9: Lidt brød i hapsere el. Fuldkornsgrød (tit er han ikke så sulten på det her tidspunkt)
9.30-11.30: sover
12: Grøntsagsmos og lidt brød - mme i glas (spiser godt her)
13.30: fuldkornsgrød, brød eller lignende inden lur
14-15.30: sover
16: lidt frugtmos, brød med smør eller lignende. Nogle gange får han også en ammetår, hvis han er lidt pylret.
18: aftensmad
19: evt bad og tilbydes lidt grød, men han vil ofte ikke have så meget på det her tidspunkt.
19.30-20: får en flaske med vælling og puttes. Spiser 1-1,5 dl, men vil nogengange også have brystet. Det er min fornemmelse, at det er nærheden og ikke selve mælken han søger.
Og så vågner han ellers meget derefter. Nogen gange vågner han allerede efter en time. Andre gange vågner han først ved 23-tiden eller senere, men så er det hver 2. time derfra.
Har du en idé til, hvordan vi får vænnet ham lidt fra det bryst om natten?
De bedste hilsner
En træt mor 😉