Hjælp til nattesøvn

14. januar 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hjælp til nattesøvn

Hej Helen.

Jeg skriver, fordi vi har brug for er godt råd til at få en bedre nattesøvn med færre opvågninger og gerne en/ingen amninger. Håber du kan hjælpe.

Min søn (vores 3. barn) er snart 11 måneder, glad, trives og vokser. De sidste fire måneder er han vågnet mange gange om natten. Ihvertfald 3-4 gange - og nogle gange hver 2. time. Han vil ikke nøjes med sutten, men insisterer på at blive ammet.

De første mange måneder af hans liv sov han som en drøm. Vågnede en-to gange og sov bare videre efter amning. Men ved 7 måneders alderen begyndte han pludselig at vågne.

Jeg troede, det var ørene, men vi har nu efter længere tids “overvågning” fået konstateret ved en ørelæge, at ørerne har det helt fint og er væskefrie.

Vi har for nylig været til kiropraktor, som kunne konstatere en skævhed i højre side. Det hjalp kortvarigt med hans behandling - pludselig sov lillebror mere roligt, ville gerne nøjes med sutten og blev faktisk kun ammet en gang den første nat efter behandlingen. Men virkningen er så småt aftaget og nu ammer jeg igen hver 2.-3. time hele natten.

Jeg har brug for en vej ud - en plan for de næste måneder: Jeg gad virkelig godt bare amme en gang om natten. To gange ville også være helt ok, men det har taget overhånd, og jeg kan ikke hænge sammen. Omvendt har jeg slet ikke lyst til at “tage en kamp”, selv om det virker mere og mere som den ...

Annonce

... eneste udvej. Jeg er startet arbejde i december - far er på barsel, og derfor søger han mig naturligvis mere, når jeg er hjemme og nok også om natten.

Om tre uger skal han så småt køres ind i dagpleje. Her kommer der sikkert yderligere seperationsangst, så jeg tænker, om/at vi skal gøre noget aktivt snart? Hans dag ser sådan ud:

Kl. 5: sidst natteamning

Kl. 6.30: vågner og vi står op

7-7.30: Havregrød og mme i glas

9: Lidt brød i hapsere el. Fuldkornsgrød (tit er han ikke så sulten på det her tidspunkt)

9.30-11.30: sover

12: Grøntsagsmos og lidt brød - mme i glas (spiser godt her)

13.30: fuldkornsgrød, brød eller lignende inden lur

14-15.30: sover

16: lidt frugtmos, brød med smør eller lignende. Nogle gange får han også en ammetår, hvis han er lidt pylret.

18: aftensmad

19: evt bad og tilbydes lidt grød, men han vil ofte ikke have så meget på det her tidspunkt.

19.30-20: får en flaske med vælling og puttes. Spiser 1-1,5 dl, men vil nogengange også have brystet. Det er min fornemmelse, at det er nærheden og ikke selve mælken han søger.

Og så vågner han ellers meget derefter. Nogen gange vågner han allerede efter en time. Andre gange vågner han først ved 23-tiden eller senere, men så er det hver 2. time derfra.

Har du en idé til, hvordan vi får vænnet ham lidt fra det bryst om natten?

De bedste hilsner
En træt mor 😉

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor