Hvordan skaber vi en rytme?

12. januar 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hvordan skaber vi en rytme?

Hej Helen

Kan du ikke uddybe, hvad du mener, når du skriver at ‘man skal arbejde på en rytme med tre lure’? Mere specifikt hvordan man griber det an helt lavpraktisk.

Er det at sætte tidspunkter på og forsøge at overholde dem? Herunder at vække baby, hvis tiderne begynder at skride for meget?

I vores tilfælde er vores pige begyndt at sove bedre, efter vi har haft mulighed for, at hun kan sove ude/i et køligt aflukke. Nu er det så bare at det er næsten, som om hun sove for godt/meget (hvis det er muligt?).

Tidligere har det passet med, at vi startede dagen omkring kl. 07-07.30. Men nu hvor hun sover så godt, er det, som om dag og nat er ved at skride lidt...

Lige nu er det som om, hun ‘kun’ når to lange lure, før hun synes at have lagt sig til at sove for natten. Problemet er, at når vi putter hende - til hvad vi ellers troede var den tredje lur - hvilket kan være kl. 18, så føler jeg, at det er meget tidligt, at hun går i ‘nattemode’. Hvilket også synes at reflektere ...

Annonce

... sig ift. hvornår hun står op dagen efter; hvilket så småt bliver tidligere og tidligere..

(Hvornår hun bliver puttet til ‘den tredje lur’, afhænger pt. af resten af dagen og hvornår hun er træt.)

Vi har prøvet at lade hende sove et par timer, for så at vække hende, så hun kan blive ammet og dermed tanket op til natten. Hun dier også fint, men det er tydeligt, at hun er i nattemode, da hun vil puttes igen umiddelbart efter måltidet - hvilket gør, at natten så netop pludselig er startet kl. 18. Og næste dag dermed også starter tidligere og tidligere.

Mit bedste bud er, at vi ex kun lade hende sove en time ifb med den sidste lur, så hun ikke når at gå i nattemode, men evt kan have lidt oppetid, inden hun bliver puttet for natten, hvilket så vil være et par timer senere. Men jeg vil rigtig gerne høre din mening om, hvordan vi rent lavpraktisk får skabt en god rytme, før det bliver vendt helt rundt!

Vores datter er 4 mdr og trives umiddelbart fint.

Med venlig hilsen
M & J

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor