Brev:
Hvordan skaber vi en rytme?
12. januar 2018
Alder:
4 mdr.
Hvordan skaber vi en rytme?
Hej Helen
Kan du ikke uddybe, hvad du mener, når du skriver at ‘man skal arbejde på en rytme med tre lure’? Mere specifikt hvordan man griber det an helt lavpraktisk.
Er det at sætte tidspunkter på og forsøge at overholde dem? Herunder at vække baby, hvis tiderne begynder at skride for meget?
I vores tilfælde er vores pige begyndt at sove bedre, efter vi har haft mulighed for, at hun kan sove ude/i et køligt aflukke. Nu er det så bare at det er næsten, som om hun sove for godt/meget (hvis det er muligt?).
Tidligere har det passet med, at vi startede dagen omkring kl. 07-07.30. Men nu hvor hun sover så godt, er det, som om dag og nat er ved at skride lidt...
Lige nu er det som om, hun ‘kun’ når to lange lure, før hun synes at have lagt sig til at sove for natten. Problemet er, at når vi putter hende - til hvad vi ellers troede var den tredje lur - hvilket kan være kl. 18, så føler jeg, at det er meget tidligt, at hun går i ‘nattemode’. Hvilket også synes at reflektere sig ift. hvornår hun står op dagen efter; hvilket så småt bliver tidligere og tidligere..
(Hvornår hun bliver puttet til ‘den tredje lur’, afhænger pt. af resten af dagen og hvornår hun er træt.)
Vi har prøvet at lade hende sove et par timer, for så at vække hende, så hun kan blive ammet og dermed tanket op til natten. Hun dier også fint, men det er tydeligt, at hun er i nattemode, da hun vil puttes igen umiddelbart efter måltidet - hvilket gør, at natten så netop pludselig er startet kl. 18. Og næste dag dermed også starter tidligere og tidligere.
Mit bedste bud er, at vi ex kun lade hende sove en time ifb med den sidste lur, så hun ikke når at gå i nattemode, men evt kan have lidt oppetid, inden hun bliver puttet for natten, hvilket så vil være et par timer senere. Men jeg vil rigtig gerne høre din mening om, hvordan vi rent lavpraktisk får skabt en god rytme, før det bliver vendt helt rundt!
Vores datter er 4 mdr og trives umiddelbart fint.
Med venlig hilsen
M & J