Brev:
Amning, søvn og putteritualer
9. januar 2018
Alder:
12 mdr.
Amning, søvn og putteritualer
Kære Helen,
Jeg har længe fulgt lidt med på sidelinjen i din brevkasse, men nu søger jeg lidt mere direkte hjælp og råd fra dig. Tak for dine mange gode fif derude, de har hjulpet os en del på vores vej.
Vi har en datter som fylder 1 år i næste uge. Hun trives rigtig godt, er glad, aktiv, social og snakkende. Hun kan snart gå og mosler meget rundt, er meget nysgerrig.
Mine spørgsmål drejer sig primært om søvn og amning. Vi har langsomt trappet mere og mere ud af amning, og det har fungeret ganske godt, selvom A er meget glad for bryst. Desværre har vi skabt en lidt uhensigtsmæssig vane med, at hun bliver ammet i søvn, eller dvs hun ammer hos mig som en del af putning, i mørke og ruller oftest selv om på siden i min favn, hvorefter jeg lægger hende i tremmesengen. Herefter sover hun, når der ikke er tænder i frembrud eller sygdom, ganske ok. Hun vågner dog ofte en enkelt gang ved 22 tiden, hvor faderen ligger hende igen, (desværre) ofte ved at vugge hende lidt i favnen.
Der var en periode, hvor vi forsøgte at lade hende falde i søvn selv, og det fungerede ganske kort, men vi har rejst en del det første år af hendes liv, så derfor har hun været meget omstillingsdygtig, og derfor har det også været svært at skabe et helt sundt putteritual, da hun selvfølgelig har haft brug for ekstra tryghed. Desuden havde vi ammeproblemer de første to måneder af hendes liv, jeg producerede ikke mælk nok, og det tog tid før det blev identificeret, men det betød at jeg ammede KONSTANT de mange første uger, og hun vænnede sig meget til at sove ved bryst. Nu kan hun dog sagtens binde nogle cykluser sammen, med mindre hun er pjevset og f.eks har feber eller lign.
Oftest vågner hun igen ved 24 tiden og bliver ammet og sover derefter, for det meste, til ca. 6. (igen er der perioder, hvor jeg har måtte amme en ekstra gang midt nat) men igen…faderen har tit taget over og lagt hende i stedet for mig så vidt muligt. Når hun er syg eller en tand bryder igennem kan hun dog være helt utrøstelig med mindre hun ligger til bryst. F.eks har der været en enorm regression de sidste tre uger, hvor vi har været på julebesøg i DK, hun har sovet af h til, men har dog også fået næsten alle kindtænder i de uger, og blev også syg en hel uge. Nu hvor vi er hjemme igen sover hun allerede bedre.
Nu har vi netop forsøgt at putte hende i eget værelse, det føles godt, og hun har sovet en del bedre, selvom det stadig er i den spæde start. Men nu må og vil vi altså gerne lære hende at falde i søvn selv, vi ved det er til hendes eget bedste, og skal jo desuden også nu trappe ned til en amning og derefter udfase det helt. Jeg har virkelig brug for råd til hvordan vi bedst gør dette, når det med bryst er så indgroet? Altså den ene amning jeg skal tilbyde nu, når hun fylder 1 år, hvornår burde den være? Og hvordan får jeg bedst muligt lavet om på putteritualet, så hun kan lære at lukke øjnene selv i sengen og være tryg i det.
Vi putter hende ofte udenfor i barnevogn om dagen, så vidt muligt.. det er ikke altid muligt, da vi bor i lejlighed i udland, og her sover børn ikke udenfor på den måde, men når vi er i DK, så fungerer det, og vi kan trille hende i søvn og stille hende. Og hun sover godt. Men vi er nødt til også at lære hende at kunne falde i søvn selv i seng til lur om dagen også.
Hvordan gør vi det, så hun ikke bliver for ked af det og forvirret? Jeg tænker, det er smart at amme hende før hun puttes helt og så lade far overtage og putte? Det har vi sagtens kunne, men da er han nødt til at vugge hende før hun accepterer at blive puttet i sengen. Så det er jo blot endnu en dårlig søvnassociation. Vi ved vi skal af med dem, vi har forsøgt, men hun græder virkelig skærende, når vi har forsøgt, så derfor har vi brug for hjælp til at lave den transition så hun bliver så lidt stresset som muligt. Det er mit indtryk at hun lærer nye vaner hurtigt, men vi vil bare gerne gøre det rigtigt for hende.
Hvordan kommer vi af med den sidste natamning?
Og hvordan stopper amning helt på bedste måde? Jeg har ikke travlt med det og vil gerne gøre det, når hun viser mig hun er klar til det. Amning er noget hun virkelig nyder, og det gør jeg også. Jeg må indrømme jeg også bruger det, hvis hun er ked af det og stresset. Hun tager ikke sut, så det er svært at give hende trøst på anden vis nogle gange og når hun søger bryst. Det er dog ikke tit det sker at jeg ammer en ekstra gang om dagen f.eks. Ret sjældent.
Hun spiser udmærket om dagen og er glad for mad. Vi føler lidt vi er på vej til at gå ned til 1 lur i stedet for to om dagen, da hun sover længere og længere af gangen.
Her er vores rytme, sådan ca. Den varierer lidt.
kl 6 vågner og vi ligger lidt i sengen og læser.
kl 6.30-7 får morgengrød og lidt banan i hånd.
8-9 leger
kl 9 en bolle eller lidt brød med smør og ost f.eks, lidt frugt.
9.30/10-12 sover lur
12 frokost med rugbrød med f.eks leverpostej og torskerogn, lidt agurk og grønt til overs fra aftensmad, evt avocado
14.30-15.30 sover lur igen (denne lur er dog blevet sværere og sværere at nå, da morgenluren oftere bliver længere og længere, nogle gange 2,5 timer.) Nogle gange sover hun også lidt længere om morgenen og så ender det måske med at hun sover f.eks 11-13.30/14 og så ikke sover igen.
15.30 får lidt brød med noget eller lidt grød, klatkager (hvad vi nu har) og lidt frugt
17.30 aftensmad. Kød el fisk med grøntsagter, ris el pasta
lidt frugt til dessert
18.30 i bad som hun elsker
19. lidt aftengrød
19.30 ammes og sover gerne kl 20 i egen seng
22. 00 vågner nogle gange og bliver puttet
23-24 ammes og puttes sover videre
6…vågner and so it goes
tusind tak for dine råd!
Venlige hilsener, L