Brev:
At lære at falde i søvn selv - 11 mdr.
6. januar 2018
Alder:
11 mdr.
At lære at falde i søvn selv - 11 mdr.
Kære Helen
Mange tak for dine tidligere svar.
Min datter er nu lidt over 11 måneder gammel. Indtil videre har vi samsovet og hun er blevet ammet rigtig meget om natten, og også som regel blevet ammet i søvn (ved godt at det nok er at skyde sig selv i foden). Men nu er jeg startet på arbejde igen, og hverken hende eller jeg får sovet ordentligt når vi sover sammen, for hun vågner rigtig mange gange og vil lige have brystet for at sove videre.
Tit er det ikke fordi hun er tørstig tror jeg, men simpelthen en tryghedsting. Og det er jo i princippet også helt ok, men vil meget gerne have hende lært selv at falde i søvn, og rykket hende over i tremmeseng, og allerhelst på hendes eget værelse med tiden. Tror nemlig også at hun vågner ind imellem fordi vi forstyrrer hende. Hun er begyndt at bide en del under amning, så overvejer også at trappe helt ud af det.
Har egentlig læst din bog om søvn, men jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan jeg håndterer det så det bliver så blid en overgang som overhovedet muligt for hende. Hun bruger ikke sut, og synes ikke jeg har haft held til at lave en bamse eller nusseklud til en tryghedsfaktor for hende.
Så hvordan griber vi det bedst an med at lære hende at falde selv i søvn, og sove i egen seng? Vi har også talt om, at det måske er nemmere for hendes far, da han jo ikke dufter af mælk.
Med venlig hilsen
Anja