Brev:
4 mdr og fest om natten
5. januar 2018
Alder:
4 mdr.
4 mdr og fest om natten
Kære Helen,
Så er den gal med søvnen igen - denne gang står vores 4 mdr gamle datter for balladen.
Jeg ved godt, at der sker noget med rytmen og søvnen på det her tidspunkt, men problemet er ikke nyt - bare værre.
Jeg ved også at vi nærmer os "fast-føde-epoken", men jeg tror ikke det drejer sig om sult.
I stedet har vi at gøre med en vaskeægte hyggeprinsesse. So here goes:
Vores datter er nem og sød og smilende. Hun er også meget nysgerrig og bliver f.eks. gal, hvis kalechen er oppe når hun er vågen i barnevognen eller hvis vi kører bil i mørke. Hun er stort set aldrig grædende eller pyldret, og hvis hun er, er der altid en god grund.
Fra starten har jeg været slem til at falde i søvn selv, når jeg ammede om natten. Så vågner jeg tre timer senere ved at sulten melder sig igen, vi skifter side og så forfra. Jeg har dog kunnet putte hende fint til den første lur og igen når jeg selv er ovre den værste træthed i morgentimerne.
Men nu (formentlig delvist selvforskyldt pga ovenstående vane) er situationen den, at vores datter kun sover om natten, hvis hun ligger i mine arme (siddeamning) eller alternativt ved min side med et bryst i munden (liggeamning). Hun spiser med passende intervaller (ca hver tredje time), men taber hun brystet vågner hun. Nogle nætter har hun altså brystet i munden stort set fra 23 til 6... og jeg sover korte intervaller.
Vores datter har først lært at tage en sut for godt en uge siden. Den har jeg forsøgt at erstatte brystet med, men foreløbig uden succes om natten. Hun synes den er hyggelig, men bruger den ikke rigtig til at falde i søvn med og om natten bliver hun gal.
Jeg kan godt få hende til at sove hvis jeg vikler hende tæt i dynen, giver hende sutten og rejser mig op og vugger hende i søvn, men når jeg lægger hende går der 10-15 minutter, så vågner hun igen, og det har jeg selvfølgelig ikke tålmodighed til at gøre ret mange gange i streg midt om natten.
Mon du har et råd eller to bortset fra at vente på at en ny fase starter?
Med venlig hilsen
zzzzzzzzzzzz ;-)