4 mdr og fest om natten

5. januar 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

4 mdr og fest om natten

Kære Helen,

Så er den gal med søvnen igen - denne gang står vores 4 mdr gamle datter for balladen.

Jeg ved godt, at der sker noget med rytmen og søvnen på det her tidspunkt, men problemet er ikke nyt - bare værre.

Jeg ved også at vi nærmer os "fast-føde-epoken", men jeg tror ikke det drejer sig om sult.

I stedet har vi at gøre med en vaskeægte hyggeprinsesse. So here goes:

Vores datter er nem og sød og smilende. Hun er også meget nysgerrig og bliver f.eks. gal, hvis kalechen er oppe når hun er vågen i barnevognen eller hvis vi kører bil i mørke. Hun er stort set aldrig grædende eller pyldret, og hvis hun er, er der altid en god grund.

Fra starten har jeg været slem til at falde i søvn selv, når jeg ammede om natten. Så vågner jeg tre timer senere ved at sulten melder sig igen, vi skifter side og så forfra. Jeg har dog kunnet putte hende fint til den første lur og igen når jeg selv er ovre den værste træthed i morgentimerne.

Men nu (formentlig delvist selvforskyldt pga ovenstående vane) er ...

Annonce

... situationen den, at vores datter kun sover om natten, hvis hun ligger i mine arme (siddeamning) eller alternativt ved min side med et bryst i munden (liggeamning). Hun spiser med passende intervaller (ca hver tredje time), men taber hun brystet vågner hun. Nogle nætter har hun altså brystet i munden stort set fra 23 til 6... og jeg sover korte intervaller.

Vores datter har først lært at tage en sut for godt en uge siden. Den har jeg forsøgt at erstatte brystet med, men foreløbig uden succes om natten. Hun synes den er hyggelig, men bruger den ikke rigtig til at falde i søvn med og om natten bliver hun gal.

Jeg kan godt få hende til at sove hvis jeg vikler hende tæt i dynen, giver hende sutten og rejser mig op og vugger hende i søvn, men når jeg lægger hende går der 10-15 minutter, så vågner hun igen, og det har jeg selvfølgelig ikke tålmodighed til at gøre ret mange gange i streg midt om natten.

Mon du har et råd eller to bortset fra at vente på at en ny fase starter?

Med venlig hilsen
zzzzzzzzzzzz ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder