Brev:
Opvågning kl 22.30 - del 2
4. januar 2018
Alder:
16 mdr.
Opvågning kl 22.30 - del 2
Hej Helen.
Tak for dit svar.. Jeg tillader mig lige at vende tilbage igen, da jeg har nogle yderligere spørgsmål omkring hele min datters umulige søvn situation, fra dit brev.
Kan nærmest ikke huske hvornår vi sidst har været inde i en god periode mht nattesøvn. Så det er vigtigt for mig, at jeg lige forstår dette korrekt, og ved hvad vi 100% skal arbejde hen imod..
For du skriver det med den naturlige cirkadiske rytme. Vi har forsøgt at ændre på hendes dagsrytme somme tider, men det er næsten ligemeget hvordan og hvorledes, eller om hun får 2 lure, så vågner hun stadig op der 22-23 om aftenen, og andre gange vågner hun bare om natten, hvis det ikke sker om aftenen.
Du skriver mht natgrød, det har vi før forsøgt os med, men når hun får aftensmad der 17.30, så når vi tilbyder hende lidt havregrød ved 19 tiden er hun slet ikke interesseret da hun har spist meget aftensmad. Igen i går forsøge vi så med det efter at have læst dit brev, hun fik nok spist 10 skefulde men var ikke begejstret. Yderligere havde hun 1 times formiddag lur og 2 efter middag, da hun pludselig valgte at vågne i går kl 05.10. Det vil sige at den nat har hun jo kun sovet maks 7 timer på grund af vågne timer også, og det er jo desværre slet ikke nok. Det gav ikke super meget held, hun vågnede bare kl 13.30 i stedet i nat og holdte så et par timers fest der.
Det næste lidt problematiske er nu, at hun ikke sover så meget til kl 08 mere de sidste dage. Der kan den også være halv 7 og 7, så hun er virkelig svær at trække, for med en nattesøvn hvor hun slet ikke får nok timer, så bliver hun jo hurtigst træt igen om morgenen/formiddagen..
Hun kommer i bad hver aften efter mad, og det er stort set altid fast rutine,
Min spørgsmål er så, hvordan kommer vi væk fra alt det med naturlige cirkadiske rytme? For ved at ændre lidt synes jeg bare hun vågner alligevel eller ved andre tidspunkter. Og hele efteråret var det jo fast opvågninger bare om natten.. Så er det noget hun vokser sig fra, eller hvad pokker skal vi gøre for at stoppe det så hun kan sove videre fra aften til morgen?
Og hvad tænker du om situationen med vores barnevogn? At vi bruger den så meget. Hvis ikke, ville det være helt umulig at komme igennem dagen/natten. De sidste par dage har hun også ligger i lang tid i hendes seng når hun skulle sove (hvor hun ellers normalt er hurtig) og rejser sig efter så og så lang tid osv. Men lige så snart hun kommer i barnevognen og ikke kan rejse sig finder hun ro og falder i søvn med det samme om aftenen hvorefter vi så ligger hende i sengen. Men det samme sker jo så ved hendes opvågning, der karter hun jo rundt og står op i sengen og bider malingen af osv, derfor ligger vi hende også i barnevognen der, for at der er lidt mere ro og vi evt kan slappe lidt af.
Min kæreste er meget træt af at ligge på sofaen i stuen foran hendes dør hele natten efterhånden. Ha ha. Og synes du vi skal lade hende ligge konsekvent ligemeget hvor frisk og glad hun er? Synes det er svært at få hende til at forstå at det er sove tid, for vi har jo forsøgt i utallige måneder nu ..
Mener du, at hvis vi fortsætter med fast at køre én lur på nogenlunde samme tidspunkter og alt andet er ens, så vil hun glide væk fra de vågne timer? problemet er også at det aldrig kun er 30-60 minutter. Min minimum 2 timer. og gerne mere.
Mht at gå, krydser vi fingre for at hun snart fanger den, da jeg har et håb om at det også kunne hjælpe...
Håber på at kunne få lidt mere forståelse for fremtiden nu...
Mange hilsner K ...