4 måneder og urolige nætter

4. januar 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

4 måneder og urolige nætter

Kære Helen

Endnu engang tak for svar på tidligere spørgsmål - det har hjulpet rigtig meget at holde min dreng oppe i længere tid, så han nu er meget nemmere at få til at sove og det er lykkedes de sidste 3 dage at holde ham sovende i barnevognen i 1,5 timer - for første gang!

Jeg har netop bestilt din bog om børn og søvn, men håber du kan hjælpe mig i mellemtiden, da jeg har sovet virkelig dårligt de sidste 3 uger.

Som jeg skrev i mit tidligere brev virker min søn meget sulten om natten og jeg ammer ham ca. Hveranden time. Jeg har i den sidste uge tænkt meget over at få ham fyldt helt op om dagen. Om dagen ammer jeg ham ca. Hveranden time + han får en halv portion grød 2 gange om dagen (som han er meget glad for). Han gylper dog stadig ret meget. Jeg er begyndt at mistænke, at det måske ikke handler om sult?

Min søn er begyndt at være meget urolig om natten. Han gnider sig i øjnene, tager sin sut ud, skal prutte og bøvse og søger mig konstant (han har før sovet helt roligt og blevet ammet hver 3. Time). Jeg var vågen ca hver time i nat. Det var ikke nok at give ham sutten - jeg måtte amme ham og ligge ham på siden (han slapper af, når han ligger på siden) og nogle gange holde om ham. Hvis jeg lader ham ligge uden at gøre noget begynder han at græde eller vågne helt op.

I mit sidste brev skrev jeg også omkring muligheden med at give MME i flaske om natten for at “fylde ham op”, men jeg har endnu ikke haft lyst til at prøve det, da jeg godt kan lide at amme ham. Jeg er dog bange for at ...

Annonce

... jeg bliver nødt til det, hvis han virkelig er sulten.. Mon mælkeproduktionen kan blive sat ned i løbet af natten (i den tidligere morgen virker det ikke som om der er meget mælk tilbage)?

Min søn har aldrig virket meget “tryghedssøgende” og har indtil nu altid kunnet ligge alene om natten, så jeg er i tvivl, om den natlige uro skyldes at han søger tryghed?

Der sker rigtig meget med min søn for tiden - han er en stor dreng (ml. 8-9 kilo), siger nye lyde, griner mere og kan gribe om legetøj mm. Han er meget glad og nysgerrig i løbet af dagen. Det betyder også at vi kommer mere ud og han får nye oplevelser.

Jeg er bekymret for, om jeg er ved at give min søn dårlige vaner - både ved at jeg putter ham til natten ved at holde om ham/ligge ham på siden, til han falder til ro + at jeg holder om ham om natten, når han “rumstere” rundt - det føles bare ikke rigtig at putte ham til natten ved at gå fra ham (som min SP har anbefalet). Jeg holder meget af, at sove med min søn i samme seng og at amme ham, men jeg kan snart ikke holde til de mange natlige opvågninger og tænker derfor, at han måske skal over i sin egen seng?

Hvad er dine tanker om alt dette? Skyldes det mon at han søger tryghed (og i så fald — vil han komme “over det” på et tidspunkt)? At han er sulten? Og er jeg ved at give ham dårlige vaner (måske er det mit behov at ligge sammen med ham)? Bør jeg putte ham til natten, uden at ligge ved siden af ham? Bør han komme over i sin egen seng?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.