Hjælp til putteritualer - 12 mdr.

30. december 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hjælp til putteritualer - 12 mdr.

Hej Helen

Vores putterutine er kørt helt ud af et sidespor, og vi vil gerne høre dine tanker og gode råd til vores udfordringer.

Magnus har været syg siden han startede i vuggestue 1/11, det har været hårdt for os alle tre med rigtig meget natteroderi. Han hoster meget og vi har 3-10 opvågninger hver nat! Hosten er ved at aftage her efter to mdr og fire lægebesøg. Vi har længe kørt “den nemme løsning” fordi overskuddet ikke har været til andet, så Magnus har i to mdr sovet i vores seng fordi det var nemmere at putte ham der, end i sin tremmeseng, og jeg skulle ikke ud af sengen om natten for at trøste ham. Men den nemme putning i vores seng vendte hurtigt, og nu er han svær at putte uanset hvor vi prøver at ligge ham til at sove.

Magnus vågner ca kl 6 og sover fortsat to lure i løbet af dagen:
Kl 9.30-11.30
Kl 15-16
Han går meget sent i seng og sover først mellem kl 20-21.

Aftenen starter med aftensmad kl 17.30, herefter et bad, leg og lidt fjernsynskiggeri i stuen til kl 19.30 hvor vi forsøger at putte til nat.
En af os går i seng sammen med ham og herfra går det løs.. Han okser rundt, kaster sig rundt i sengen, græder og vil drikke vand af sin drikkedunk ca 10 gange før han endelig falder i søvn efter ca 30-60 min. Andre gange giver vi op og forsøger at putte ham senere på aftenen hvor samme show starter.

Vi har selv forsøgt at putte ham i ...

Annonce

... tremmesengen, men han skriger og laver flitsbuen for ikke at blive puttet ned i den, også selvom han er dødtræt og øjnene er lige ved at falde i. Vi trænger sådan til at få lidt kærestetid tilbage om aftenen. Hele aftenen går med putning og mange opvågninger efterfølgende.

Vi har en drøm om igen at få ham til at falde i søvn i sin tremmeseng på eget værelse som han gjorde inden sygdommen og vuggestuestart ramte os.

Magnus er glad for sin sut men har ikke knyttet sig til en bamse. Han er meget afhængig af at enten far eller mor ligger ved siden af så han kan nappe os i halsen for at falde i søvn.

Vi overvejer at lave en kold tyrker. Simpelthen flytte ham og hans tremmeseng ind på sit eget værelse igen og få lavet os et fast putteritual lignende denne:

- Efter bad: 20-30 min. stille leg i stuen (uden tv, telefon eller iPad)

- Herefter går en af os så med ham ind på værelset, tænder en lille natlampe og sætter eller ligger ham i sin seng og så synge og læse lidt. 5-15 min. alt efter hvor træt han er.

- Til sidst tilbyde ham lidt vand og slukke natlamper og sige godnat.

Vi ved dog alle at vi ikke slipper så nemt, så hvis dette bliver modellen, hvad gør vi så når han rejser sig i sengen og græder?! Skal vi blive på værelset eller gå ud A la se til metoden? Vi har din bog Børn og søvn.

Har du gode råd til hvordan vi griber det hele an?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os