Brev:
Baby vil amme hele natten
29. december 2017
Alder:
7 mdr.
Baby vil amme hele natten
Hej Helen
Så er jeg her igen efter et par måneder med kamp om at spise ordentligt og dermed også sove ordentligt. Lille bebs er nu 7,5 mdr gammel. Han har lige været syg og har kastet meget op så han har ikke villet spise noget OVERHOVEDET.
Han er heldigvis ovenpå igen nu og er i fuld gang med sin skemad og mellemmåltider, men jeg føler nu endnu en gang at jeg støder panden mod muren, og jeg ved simpelthen ikke om det er kost eller udviklings relateret.
Bebs får 3 gode måltider om dagen, 1 mellemmåltid og altid vand af kop dertil. Han spiser glad og siger selv fra når han ikke gider længere, og bliver ammet til sine lure.
Problemet er så nu at vi i en uge efter sygdommen har løbet ind og ud af børneværelset for at trøste 8-10 gange indenfor 2 timer. Og nogle gange falder han simpelthen ikke til ro før han får brystet i munden. Og herefter i løbet af natten vågner han lige på klokkeslettet efter 2 timer, og vil enten have mælk eller er lysvågen.
Vi har faste søvnrutiner, og han falder altid trygt i søvn efter amning indenfor højst 20 minutter. Det er mere det at holde ham sovende, der er en udfordring.
En dag hos os ser typisk således ud:
- Mellem 06.30-7.30: Vågner op og bliver skiftet
- 08.30: Får grød med frugtmos på (spiser ca. 80 gram)
- 10.00: Ammes til formiddagslur (sover ca. 35-45 min)
- 11.30-12.00: Frokost bestående af mos med kød/fisk (80 gram), samt agurkestave eller brød til hånden
- 13.00: I bad hvis frokosten var en beskidt affære
- 15.30: Ammes og puttes til lur (sover højst 45 min)
- 16.00: Mellemmåltid bestående af frugtmos med lidt granola i
- 17.30: Aftensmad bestående af grov mos med kød/fisk (80 gram) og udkogte gulerødder og broccoli i hånden, afsluttes nogle gange med frugtmos som dessert
- 19.45: Ammes og puttes til natten
Herefter render vi ind og ud og trøster fra 5-10 gange indtil kl 23, hvor han får bryst i munden mindst 2 gange.
- 24.00: vågner og vil have mælk
- 02.00: vågner og vil have mælk og vil nogle gange op og lege
- 04.00: vågner og skal have mælk og hoppes på pilatesbolden for at falde i søvn igen
- 06.00: vågner og vil have mælk og slumrer lige videre 30-45 min
Han er ellers en glad og fysisk aktiv dreng når han er vågen, og er ikke inde i separationsangst fasen endnu, jeg kan sagtens efterlade ham i timevis hos hans bedsteforældre uden protest. Så jeg er ved at gå ud af mit gode skind over hans natlige aktiviteter. Har jeg nok mælk? Giver jeg ham for meget mælk? Spiser han nok rigtig mad? Eller er det mig der har givet ham super dårlige søvn associationer, og hvorledes løser jeg dem hvis jeg har?
Når han ammer falder han ikke i søvn med brystet i munden, jeg trækker ham fra før eller han gør det faktisk selv og lægger sig veltilpas med hovedet over på siden og sover videre indtil jeg lægger ham i hans seng. Vuggerutinen på pilates bolden er desværre noget der er opstået da han fik tænder og var syg (han har kronisk været i tandfrembrud siden han var 5 måneder), og er nu oppe på 5. og 6 tand der er igang med at bryde frem. Agurk virker fint på ham men jeg kan ikke rigtig smide en agurkestav med ned i sengen til ham når han sover, så det kan ikke rigtig være løsningen.
Jeg håber virkelig at det er et problem der kan afhjælpes, for alle mine aftener, nætter og morgener består lige nu af at hoppe på en pilatesbold og hive brystet frem, og både min ryg og bryst kan snart ikke klare mere da han bliver både tungere og mere bidelysten med sine tænder. Så galskaben må have en ende snart ellers føler jeg at jeg ender på koldbøttefabrikken
Hilsen den slidte mor