Brev:
Uro om aftenen - 9 mdr.
29. december 2017
Alder:
9 mdr.
Uro om aftenen - 9 mdr.
Kære Helen
Min dreng på 9 1/2 måned kan ikke finde ro til at falde i søvn om aftenen.
Vi havde en periode hvor han blev puttet i egen seng, hvor han med vuggevise og kærtegn faldt roligt i søvn. Så blev han syg med nyrebækkenbetændelse for 3. gang, efterfølgende mellemørebetændelse og derefter falsk strubehoste. Siden det har søvn været en kamp. Det er ca 2 måned siden nu.
Vores dag ser således ud:
Vågner kl 8.30
- Kl ca. 9.30 morgengrød og vand af kop (er ikke sulten før pga natamninger)
- Kl ca 10.45 får han en snack og vand af kop.
- Kl ca 11 bliver han puttet til 1. lur (sover ca 2 timer)
- Kl 13 mos, fingermad og vand af kop.
- Kl 15 får han igen en snack
- Kl.15.30 ammes og puttes til 2. Lur (ca 1 time)
- Kl 17 Får en kiks og lidt rosiner
- Kl 18 Spiser vi aftensmad
- Kl 18.30 kommer han i bad.
- Kl 19.30-20 ammes til natten og forsøges puttet.
Efter sidste amning virker han tydeligt træt. Vi er gået i soveværelset, lyset er dæmpet. Vi putter ham gerne i vores seng, da det pt fungere bedst.
Vi nusser ham og synger for ham, han er gentagne gange ved at falde i søvn, men vil ikke overgive sig helt og til sidst er han lys vågen og fuld af energi. ...
...
Enten lader vi ham brænde lidt krudt af i sengen ved at han får lov at tumlerundt og han falder så i søvn efter en times tid uden gråd men ved at vi nusser ham og putter med ham. Eller også tager vi "kampen" og jeg vugger ham i mine arme til han sover. Ofte med en del gråd inden han overgiver sig.
Jeg ammer fortsat en del om natten og også lige når han vågner om morgenen da han ellers er helt ulykkelig (han græder i det han slår øjenene op) Han vækker mig ca hver anden time og vil ikke acceptere sutten. Dette har jeg skrevet til dig om i et andet brev
Jeg bliver af flere opfordreret til at tage kampen med ham og putte ham i sin egen seng. Altså tage ham op når han græder, derefter ligger ham igen når han er faldet til ro og så gentage indtil han sover. Det er jeg ikke den store tilhænger af.
Jeg tænker selv:
- Putter vi ham for tidligt? Selvom han tydeligt virker træt.
- Skal vi være mere "hårde" og ikke opgive første gang vi prøver at putte ham?
- Min kæreste er tit med når vi putter, er det bedst det kun er den ene af os der er i rummet? Eller har det ikke noget at sige?
På forhånd tak for hjælpen og ikke mindst godt nytår
Venlig hilsen
Mor til Johannes.