Vil ikke sove i egen seng - 9 måneder

7. december 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vil ikke sove i egen seng - 9 måneder

Hej Helen

Jeg har den seneste tid læst mange af dine råd i brevkassen, da min datter ikke vil sove i egen seng. Jeg ved ikke, hvilke af rådene jeg skal følge - jeg føler behov for specifikke råd til lige præcis vores situation.

Vores datter er knap 9 måneder. En meget nem og glad pige. Hun har sovet i egen seng siden hun blev født, og hun er kommet over i vores seng, når hun er vågnet tidlig morgen. Hun har altid været nem at putte. Hun kom på eget værelse, da hun var 6,5 måned, og putning fungerede stadig fint. Da hun blev 7,5 måned blev det sværere og tog længere og længere tid. Vi kunne ikke overskue det og tog hende ind i vores seng. Her er hun blevet puttet og har sovet siden da. Mega dårlig vane ja - men det har fungeret. Hun falder i søvn med det samme i vores seng - hvis altså vi bliver liggende hos hende til hun næsten sover. Hun sover dejligt og roligt, og de få gange hun vågner om natten, putter hun sig ind til mig og sover videre. Ammes en enkelt gang om natten.

Vi vil så gerne tilbage til, at hun sover i egen seng, både så vi kan sove bedre, og så vi ikke skal frygte, at hun falder ned. Det kunne også være skønt at slippe for den nat-amning, så hun sover igennem.

Hun kravler, rejser sig op af alting, og hendes krop er i gang hele tiden. Om natten vågner hun flere gange ved, at hun pludselig står på alle 4. Jeg ved fra din brevkasse, at hun kan have svært ved at finde ro pga den store motoriske udvikling pt. Vi har nu i tre dage kæmpet med at få hende til at sove i egen seng. Hun græder og græder og græder. Jeg sidder hos hende med en hånd på hende, synger, tysser, går ud, kommer ind osv osv. Igen følger jeg en masse råd. Men hun er SÅ ulykkelig. Badet i sved og tårer og vil klamre sig til mig. ...

Annonce

... Jeg tager hende op, og hun gisper og hulker og falder straks til ro i mine arme. Her skal hun ligge et godt stykke tid før det lykkes at lægge hende igen.

Jeg læste et af dine breve, at hvis de klamrer sig til en, så har de virkelig brug for dig, og så skal man lytte til det. Derfor ved jeg ikke, om vi skal tage den kamp om at sove i egen seng??

Hendes rutiner er faste:
Står op ca. 6.30-7.00. Hygger. Grød.

Puttes i barnevogn ca. 7.30-8.00. Hun er vildt træt en time efter hun er vågnet fra nattensøvnen. Sover 1-2 timer. Vågner ofte efter en time, fordi hun laver i bleen.

Formiddagsmad. Leger.

Frokost.

Ammes. Middagslur ca. 11.00-12.00. Sover 2 timer. Leger.

Eftermiddagsmad.

Eftermiddagslur ca. 16.00. Sover 1 time. Leger.

Aftensmad 17.30. Bad hveranden dag. Nattøj. Hygge i sofaen. Natgrød. Hygge i sofaen.

Ammes. Puttes ca. 19.30. Putterutiner altid ens. Børste tænder, sutteklud, sut, godnatsang, nusse pande og hår.

Hun sover rigtig godt om dagen, og det er aldrig et problem at putte hende i barnevognen. Min kæreste har foreslået, at jeg prøver at putte hende i hendes seng om dagen, så hun kan blive tryg ved den? Er det en god idé?

Jeg har også overvejet at droppe kampen om egen seng, og så fjerne vores sengestel, så madrasserne er direkte på gulvet. Hvis altså hun skal blive ved med at sove hos os. Så er der ikke langt at falde. Men egen seng vil nu være at foretrække. Spørgsmålet er så bare, om det skal være nu, eller om det skal være senere? Åh vi er sådan i tvivl. Jeg starter på arbejde om et par måneder, og jeg frygter at være vildt træt fordi det putning ikke fungerer.

Jeg tror jeg har fået alle oplysninger med nu. Jeg håber du kan hjælpe os videre.

Hilsner fra en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin