Brev:
Vil ikke sove i egen seng - 9 måneder
7. december 2017
Alder:
9 mdr.
Vil ikke sove i egen seng - 9 måneder
Hej Helen
Jeg har den seneste tid læst mange af dine råd i brevkassen, da min datter ikke vil sove i egen seng. Jeg ved ikke, hvilke af rådene jeg skal følge - jeg føler behov for specifikke råd til lige præcis vores situation.
Vores datter er knap 9 måneder. En meget nem og glad pige. Hun har sovet i egen seng siden hun blev født, og hun er kommet over i vores seng, når hun er vågnet tidlig morgen. Hun har altid været nem at putte. Hun kom på eget værelse, da hun var 6,5 måned, og putning fungerede stadig fint. Da hun blev 7,5 måned blev det sværere og tog længere og længere tid. Vi kunne ikke overskue det og tog hende ind i vores seng. Her er hun blevet puttet og har sovet siden da. Mega dårlig vane ja - men det har fungeret. Hun falder i søvn med det samme i vores seng - hvis altså vi bliver liggende hos hende til hun næsten sover. Hun sover dejligt og roligt, og de få gange hun vågner om natten, putter hun sig ind til mig og sover videre. Ammes en enkelt gang om natten.
Vi vil så gerne tilbage til, at hun sover i egen seng, både så vi kan sove bedre, og så vi ikke skal frygte, at hun falder ned. Det kunne også være skønt at slippe for den nat-amning, så hun sover igennem.
Hun kravler, rejser sig op af alting, og hendes krop er i gang hele tiden. Om natten vågner hun flere gange ved, at hun pludselig står på alle 4. Jeg ved fra din brevkasse, at hun kan have svært ved at finde ro pga den store motoriske udvikling pt. Vi har nu i tre dage kæmpet med at få hende til at sove i egen seng. Hun græder og græder og græder. Jeg sidder hos hende med en hånd på hende, synger, tysser, går ud, kommer ind osv osv. Igen følger jeg en masse råd. Men hun er SÅ ulykkelig. Badet i sved og tårer og vil klamre sig til mig. Jeg tager hende op, og hun gisper og hulker og falder straks til ro i mine arme. Her skal hun ligge et godt stykke tid før det lykkes at lægge hende igen.
Jeg læste et af dine breve, at hvis de klamrer sig til en, så har de virkelig brug for dig, og så skal man lytte til det. Derfor ved jeg ikke, om vi skal tage den kamp om at sove i egen seng??
Hendes rutiner er faste:
Står op ca. 6.30-7.00. Hygger. Grød.
Puttes i barnevogn ca. 7.30-8.00. Hun er vildt træt en time efter hun er vågnet fra nattensøvnen. Sover 1-2 timer. Vågner ofte efter en time, fordi hun laver i bleen.
Formiddagsmad. Leger.
Frokost.
Ammes. Middagslur ca. 11.00-12.00. Sover 2 timer. Leger.
Eftermiddagsmad.
Eftermiddagslur ca. 16.00. Sover 1 time. Leger.
Aftensmad 17.30. Bad hveranden dag. Nattøj. Hygge i sofaen. Natgrød. Hygge i sofaen.
Ammes. Puttes ca. 19.30. Putterutiner altid ens. Børste tænder, sutteklud, sut, godnatsang, nusse pande og hår.
Hun sover rigtig godt om dagen, og det er aldrig et problem at putte hende i barnevognen. Min kæreste har foreslået, at jeg prøver at putte hende i hendes seng om dagen, så hun kan blive tryg ved den? Er det en god idé?
Jeg har også overvejet at droppe kampen om egen seng, og så fjerne vores sengestel, så madrasserne er direkte på gulvet. Hvis altså hun skal blive ved med at sove hos os. Så er der ikke langt at falde. Men egen seng vil nu være at foretrække. Spørgsmålet er så bare, om det skal være nu, eller om det skal være senere? Åh vi er sådan i tvivl. Jeg starter på arbejde om et par måneder, og jeg frygter at være vildt træt fordi det putning ikke fungerer.
Jeg tror jeg har fået alle oplysninger med nu. Jeg håber du kan hjælpe os videre.
Hilsner fra en mor