Brev:
Søvn - det virker godt men...
28. november 2017
Alder:
11 mdr.
Søvn - det virker godt men...
Hej Helen
Vi har fulgt dine tidligere råd omkring hvordan vi får adskilt mælk og søvn, og det er lykkedes rigtig fint. Min datter er nu nede på kun 2 flasker i døgnet, inden middagslur og aftenputning.
Du anbefalede os, at trille hende i vognen inden formiddagsluren, så hun kunne lære at overgive sig til søvnen uden mælk. Det har virket rigtig godt, hun sover faktisk på 2 min stort set hver dag. Det samme til middagsluren. Så vi behøver faktisk knap nok decideret at gå tur med hende. Der skal ikke meget mere end et par "rok" til, så sover hun nu. Dejligt!
Nu er mit spørgsmål så - skal vi bare lade hende fortsætte med det? Det virker jo super godt og hun sover bedre end nogensinde før faktisk - halvanden time ca til hver lur. Eller tænker du, at nu hvor hun har lært at overgive sig til søvn uden mælk, så skal hun vænnes tilbage til tremmesengen igen om dagen også? Tænker at nu skal hun jo nødig få en ny "afhængighed" - nemlig at skulle køres/rokkes for at falde i søvn om dagen... Kunne det i så fald være en ide først at tage en fase hvor hun fortsat falder i søvn i vognen, men uden at der rokkes/køre - og dernæst næste step tilbage i tremmesengen om dagen?
Vi er i den heldige situation jo, at vi får en lillebror her i januar, så min datter skal ikke starte i vuggestue. På den måde er vi jo ikke pressede af, at hun partout SKAL lære at sove uden rokken i vognen lige nu og her. Så lad mig endelig høre hvad du tænker er mest hensigtsmæssigt for os på sigt?
Afslutningsvis lige et spørgsmål ift. kommende lillebror og søvn - blot for at være på forkant denne gang :) Ved godt at et lille spædbarn ingen rytme har, og blot spiser og sover efter behov. Men hvornår tænker du at man kan forvente, at indføre en rytme ift. søvn? Og hvornår er det hensigtsmæssigt, at tilvænne ham at tremmesengen er det sted hvor man sover både om dagen og aftenen/natten (Selvfølgelig med babynest osv for at gøre det trygt og rart).
Jeg har altid siddet og holdt min datter i hånden indtil hun faldt i søvn - måske derfor hun nu har så svært ved, at falde til ro i sengen på egen hånd? Er det hensigtsmæssigt med lillebror, at lære ham fra starten at kunne falde i søvn selv, altså gå lidt ind og ud, hvad tænker du om det?
På forhånd mange tak,
Mange hilsener Mor i (ikke helt så meget mere) vildrede