Brev:
Nattesøvn hos dreng på 7,5 mdr.
28. november 2017
Alder:
7 mdr.
Nattesøvn hos dreng på 7,5 mdr.
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, da vi døjer en del med nattesøvnen hos os.
Vores søn er 7,5 mdr. En stor fyr, i virkelig god trivsel, overordnet set.
Han spiser godt, har et meget mildt gemyt, følger sine milepæle, men han står tidligere og tidligere op, uden på nogen måde at kunne lægges igen, og for tiden begynder dagen allerede kl. 4.45.
Vi har forsøgt, efter dine anvisninger i bogen om søvn, at skubbe godnat-tidspunktet i små ryk, men om han puttes kl 19.30 eller kl 22 er udfaldet det samme. Samtidig er han vågen ca. en gang i timen, hvor han ikke selv kan finde ro - de sidste dage i en sådan grad, at jeg har været nødt til at tage ham ind i min seng, for ellers får jeg slet ikke selv noget søvn.
Dagsrytmen ser således ud: (med nogen variation)
ca. kl. 4.45: Vågner, Ammes.
kl. 5: Står op
kl. 6.30: morgengrød (hirse/majs/havre) ca. 2 dL
kl. 7.30: Lur, sover ml. 45 min. og 2 timer (ofte i sengen, så jeg også kan sove)
kl. 9.30: Ammes
kl. 11: Formiddagsgrød med frugtmos og agurkestænger el.lign. Vand i kop.
kl. 11.30/12: Middagslur ca. 1,5 timer (i barnevogn)
kl. 14: Ammes
kl. 15.30: Eftermiddagslur ca. 1-1,5 timer (i barnevogn)
kl. 18/18.30: Aftensmad: Grøntsagsmos med kød, Sveskemos, evt. frugt/grøntstænger
ca. kl. 20: Ammes, puttes. Falder i søvn i egen seng med godnathistorie/sang.
ca. kl. 21: Vågner første gang, kan nusses til at sove i sengen.
ca. kl. 22.30: Drømmeflaske (220 mL MME)
kl. 00: Vågner, græder, kan nusses i søvn (får sutten)
kl. 01: Vågner, græder, kan nusses i søvn (får sutten)
kl. 02: Vågner, græder, kan nusses i søvn (får sutten)
kl. 03: Ammes, falder i søvn ved brystet.
ca. kl. 4.45: Vågner og dagens starter forfra.
Jeg er i tvivl om hvor vi skal sætte ind.
Vi har været meget forhippede på, at lave et godt putteritual, som fungerer okay. Han er som sådan ikke svær at lægge om aftenen. I løbet af dagen er det også meget nemt at lægge ham i barnevognen.
Jeg er frustreret over at drømmeflasken ikke har bedre effekt, det havde den da vi startede (omkring 5 mdr), og jeg synes virkelig 220 mL er meget til sådan en lille fyr.
Jeg kan læse mig frem til at han burde kunne klare natten igennem uden amning, men det er jeg i tvivl om?
Og ligeledes har jeg læst at de fleste børn i denne alder er nede på 2 lure? Mens Thure umuligt kan klare sig under 3. Han har en helt stabil rytme, hvor han er fuldstændig gennemtræt når han har været vågen ca. 2 timer.
Har du nogen gode forslag til hvad vi kan gøre?
Vi er ved at falde fra hinanden af træthed, og ængstelse over at situationen bare ikke bedres.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Kathrine