Nattesøvn hos dreng på 7,5 mdr.

28. november 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nattesøvn hos dreng på 7,5 mdr.

Hej Helen,

Jeg skriver til dig, da vi døjer en del med nattesøvnen hos os.

Vores søn er 7,5 mdr. En stor fyr, i virkelig god trivsel, overordnet set.
Han spiser godt, har et meget mildt gemyt, følger sine milepæle, men han står tidligere og tidligere op, uden på nogen måde at kunne lægges igen, og for tiden begynder dagen allerede kl. 4.45.

Vi har forsøgt, efter dine anvisninger i bogen om søvn, at skubbe godnat-tidspunktet i små ryk, men om han puttes kl 19.30 eller kl 22 er udfaldet det samme. Samtidig er han vågen ca. en gang i timen, hvor han ikke selv kan finde ro - de sidste dage i en sådan grad, at jeg har været nødt til at tage ham ind i min seng, for ellers får jeg slet ikke selv noget søvn.

Dagsrytmen ser således ud: (med nogen variation)

ca. kl. 4.45: Vågner, Ammes.
kl. 5: Står op
kl. 6.30: morgengrød (hirse/majs/havre) ca. 2 dL
kl. 7.30: Lur, sover ml. 45 min. og 2 timer (ofte i sengen, så jeg også kan sove)
kl. 9.30: Ammes
kl. 11: Formiddagsgrød med frugtmos og agurkestænger el.lign. Vand i kop.
kl. 11.30/12: Middagslur ca. 1,5 timer (i barnevogn)
kl. 14: Ammes
kl. 15.30: Eftermiddagslur ca. 1-1,5 timer (i barnevogn)
kl. 18/18.30: Aftensmad: Grøntsagsmos med kød, Sveskemos, evt. frugt/grøntstænger
ca. kl. 20: Ammes, puttes. Falder i søvn i egen seng med ...

Annonce

... godnathistorie/sang.
ca. kl. 21: Vågner første gang, kan nusses til at sove i sengen.
ca. kl. 22.30: Drømmeflaske (220 mL MME)
kl. 00: Vågner, græder, kan nusses i søvn (får sutten)
kl. 01: Vågner, græder, kan nusses i søvn (får sutten)
kl. 02: Vågner, græder, kan nusses i søvn (får sutten)
kl. 03: Ammes, falder i søvn ved brystet.
ca. kl. 4.45: Vågner og dagens starter forfra.

Jeg er i tvivl om hvor vi skal sætte ind.

Vi har været meget forhippede på, at lave et godt putteritual, som fungerer okay. Han er som sådan ikke svær at lægge om aftenen. I løbet af dagen er det også meget nemt at lægge ham i barnevognen.

Jeg er frustreret over at drømmeflasken ikke har bedre effekt, det havde den da vi startede (omkring 5 mdr), og jeg synes virkelig 220 mL er meget til sådan en lille fyr.

Jeg kan læse mig frem til at han burde kunne klare natten igennem uden amning, men det er jeg i tvivl om?
Og ligeledes har jeg læst at de fleste børn i denne alder er nede på 2 lure? Mens Thure umuligt kan klare sig under 3. Han har en helt stabil rytme, hvor han er fuldstændig gennemtræt når han har været vågen ca. 2 timer.

Har du nogen gode forslag til hvad vi kan gøre?
Vi er ved at falde fra hinanden af træthed, og ængstelse over at situationen bare ikke bedres.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Kathrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far