Dreng vågner midt om natten og vil ikke sove længere

26. november 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Dreng vågner midt om natten og vil ikke sove længere

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål omkring min søn på knapt 21 mdr. Vi har taget ham ud af tremmesengen, da han var blevet så stor at han næsten kunne kravle hen over selv. Jeg læste et sted, at enten når de blev for lange eller når de selv kunne kravle ud, var det en god ide at skifte sengen ud. Udover at han selv kan kravle ud, er han desuden næsten så lang at han støder imod for enden. Han ligger derfor nu kun på sin madras på gulvet, fordi jeg gerne ville vente med at have ham ”op i højden” til han havde vænnet sig til at der ikke var tremmer for sengen, da jeg synes at der ellers er langt at falde ned.

De første to nætter gik det rigtig fint, men derefter er han begyndt at vågne ved 2-3 tiden om natten, og så sover han ikke mere den nat. Jeg har prøvet at tage ham ind til os, men det hjælper ikke - så ligger han bare og vender og drejer sig samt sparker for at komme op og igang. Jeg prøver så at sige ”godnat” til ham med hviskestemme, og lægge ham ned igen. Det kan jeg så blive ved med indtil klokken 6 hvor vi står op.

Derudover har jeg prøvet at ...

Annonce

... lægge ham tilbage på hans eget værelse, igen hvor jeg hvisker ”godnat” til ham, lægger ham ned og putter dynen over ham. Der går ikke meget mere end 10 sekunder fra jeg har lukket døren, til han står op igen. Dette kan vi så blive ved med indtil vi står op (altså 3-4 timer).

Vi tog ham ud af tremmesengen for en uges tid siden - er det bare tålmodighed der skal til, eller har du en anden metode jeg kan bruge? Jeg kan næsten ikke hænge sammen længere, da jeg har rigtig meget behov for min søvn, men ikke får den for tiden.

Han har sovet på eget værelse siden han var ca. 9 måneder gammel, da vi kunne mærke at han blev forstyrret af mig og min kæreste når vi kom i seng, og hver gang vi hostede eller bare trak vejret ved siden af ham. Det tog ham et par dage at blive vant til at sove alene, og har siden ikke rigtig haft nogle problemer med søvnen. Han har sovet igennem fra klokken 19 til omkring klokken 6 i så lang tid, at jeg ikke engang kan huske hvornår han begyndte på det.

Håber dog, at du kan hjælpe mig med, at få min søvn tilbage :)

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os