Brev:
8 måneder vågner mange gange om natten
25. november 2017
Alder:
8 mdr.
8 måneder vågner mange gange om natten
Hej Helen
Min dejlige pige bliver 8 måneder i morgen og er en glad og generelt meget nem pige. Hun har indtil nu sovet stort set, som man kunne forvente i forhold til hendes alder, men for ca. tre uger siden begyndte hun pludselig at vågne hyppigere om natten.
Der er sket utrolig meget med hende motorisk det sidste stykke tid. Hun kan nu møve fremad, komme fra liggende til sidende og tilbage igen, og er i fuld gang med de indledende kravleøvelser. Derfor tænkte jeg i starten, at det var meget naturligt med en periode med mere urolig søvn. Nu synes jeg dog, at det har stået på lidt for længe og jeg er bange for, at vi er ved at få opbygget en rigtig dårlig natterytme. Jeg håber derfor du kan hjælpe med nogle gode råd til, hvordan vi for hende til at sove nogle længere stræk om natten.
Hendes nuværende døgnrytme ser nogenlunde således ud.
05:00 amning og sover videre
06:00 vågner (vil ikke have mad, sikkert pga af de mange natamninger)
07:30 morgenmad (oftest havregrød)
08:00-08:30 morgenlur
10:00 formiddagsmad (frugtmos og grøntsagsstænger)
11:30 frokost (rugbrødshapsere og grøntsagsmos)
12:00-13.30 amning og sover middagslur
15:00 eftermiddagsmad (diverse fingermad) efterfulgt af amning
16:00-16:30 eftermiddagslur
17:45 aftensmad (vores mad suppleret med grøntsagsmos)
18:45 ammes og puttes
23:00 vågner og ammes
01:00 vågner og puttes igen (oftest uden amning)
02:00 vågner og ammes
05:00 vågner og ammes
Dagsrytmen er meget fast og hun vågner nærmest på minuttet fra hendes lure og er næsten aldrig svær at putte. Nætterne er noget mere skiftende. Hun har haft nætter, hvor hun har sovet fra 23-05 uden at vågne, men de sidste par uger har det oftest været som ovenstående, selvom tidspunkterne for opvågningerne skifter.
Om dagen sover hun i en hoppegynge og om natten i en tremmeseng ved siden af mig. Jeg prøver at gøre et stort nummer ud af, at hun ikke ammes i søvn. Det giver ofte sig selv, da hun altid sluger utrolig meget luft og tit har brug for, at jeg går rundt og bøvser hende, inden hun kan sove efter en amning. Jeg lægger hende altid over i sin egen seng, hvor hun selv falder i søvn.
Når hun vågner om natten er det oftest med skrig og gråd, men hun kan, med sin sut og bamse, falde til ro og i søvn i mine arme, hvis jeg går rundt med hende. Oftest vågner hun dog igen og skriger når jeg lægger hende ned i sengen igen. Bortset fra når hun har været ammet (og bøvset af) altså, så sover hun altid videre uden problemer. Når hun har været ammet, sover hun oftest et stræk på 2-3 timer, men hvis det lykkes at få hende til at sove uden amning, vågner hun oftest igen efter kun en times tid. Midt om natten, er det derfor meget fristende at tilbyde hende brystet så snart hun vågner, men jeg prøver minimum én gang, at få hende til at sove videre uden at amme hende.
Har du nogle gode råd til hvad vi kan gøre anderledes?
Med venlig hilsen
en træt mor