8 måneder vågner mange gange om natten

25. november 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 måneder vågner mange gange om natten

Hej Helen

Min dejlige pige bliver 8 måneder i morgen og er en glad og generelt meget nem pige. Hun har indtil nu sovet stort set, som man kunne forvente i forhold til hendes alder, men for ca. tre uger siden begyndte hun pludselig at vågne hyppigere om natten.

Der er sket utrolig meget med hende motorisk det sidste stykke tid. Hun kan nu møve fremad, komme fra liggende til sidende og tilbage igen, og er i fuld gang med de indledende kravleøvelser. Derfor tænkte jeg i starten, at det var meget naturligt med en periode med mere urolig søvn. Nu synes jeg dog, at det har stået på lidt for længe og jeg er bange for, at vi er ved at få opbygget en rigtig dårlig natterytme. Jeg håber derfor du kan hjælpe med nogle gode råd til, hvordan vi for hende til at sove nogle længere stræk om natten.

Hendes nuværende døgnrytme ser nogenlunde således ud.

05:00 amning og sover videre
06:00 vågner (vil ikke have mad, sikkert pga af de mange natamninger)
07:30 morgenmad (oftest havregrød)
08:00-08:30 morgenlur
10:00 formiddagsmad (frugtmos og grøntsagsstænger)
11:30 frokost (rugbrødshapsere og grøntsagsmos)
12:00-13.30 amning og sover middagslur
15:00 eftermiddagsmad (diverse fingermad) efterfulgt af amning
16:00-16:30 eftermiddagslur
17:45 aftensmad (vores mad suppleret med grøntsagsmos)
18:45 ammes og puttes
23:00 vågner og ammes
01:00 vågner og puttes igen (oftest uden amning)
02:00 vågner og ammes
05:00 vågner og ...

Annonce

... ammes

Dagsrytmen er meget fast og hun vågner nærmest på minuttet fra hendes lure og er næsten aldrig svær at putte. Nætterne er noget mere skiftende. Hun har haft nætter, hvor hun har sovet fra 23-05 uden at vågne, men de sidste par uger har det oftest været som ovenstående, selvom tidspunkterne for opvågningerne skifter.

Om dagen sover hun i en hoppegynge og om natten i en tremmeseng ved siden af mig. Jeg prøver at gøre et stort nummer ud af, at hun ikke ammes i søvn. Det giver ofte sig selv, da hun altid sluger utrolig meget luft og tit har brug for, at jeg går rundt og bøvser hende, inden hun kan sove efter en amning. Jeg lægger hende altid over i sin egen seng, hvor hun selv falder i søvn.

Når hun vågner om natten er det oftest med skrig og gråd, men hun kan, med sin sut og bamse, falde til ro og i søvn i mine arme, hvis jeg går rundt med hende. Oftest vågner hun dog igen og skriger når jeg lægger hende ned i sengen igen. Bortset fra når hun har været ammet (og bøvset af) altså, så sover hun altid videre uden problemer. Når hun har været ammet, sover hun oftest et stræk på 2-3 timer, men hvis det lykkes at få hende til at sove uden amning, vågner hun oftest igen efter kun en times tid. Midt om natten, er det derfor meget fristende at tilbyde hende brystet så snart hun vågner, men jeg prøver minimum én gang, at få hende til at sove videre uden at amme hende.

Har du nogle gode råd til hvad vi kan gøre anderledes?

Med venlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.