Søvn og baby på 8 måneder

14. november 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn og baby på 8 måneder

Hej Helen,

Jeg skriver i forbindelse med spørgsmål om søvn og lidt assistance, håber jeg. Jeg har din bog om søvn og er glad for søvnhjulene, da jeg synes de er ret spot on. Men alligevel har jeg lige udfordringer.

Min søn er netop blevet 8 måneder gammel og han er hurtig. Han kravler allerede, går med gåvogn og har gået selv med hjælp i en måneds tid. Han aktivitets niveau er højt, han er slibrig som en ål når jeg skifter ham og jeg bruger mange kræfter. Alle mine kræfter. På at ligge på gulvet og lege, sidde bag ham når han rejser sig op af møbler for ikke at falde og ikke mindst til at falde i søvn.

Min søn får flaske, og jeg har en idé om, at jeg har givet ham al for meget mælk. I hvert fald ifølge din bog om mad. Han sover typisk hans første lur i sin seng, hvis vi er hjemme. Da det er meget koldt udenfor. Hvor koldt må han sove i den alder? Han har haft mellemørebetændelse efterfulgt af en meget voldsom forkølelse. Så jeg er opmærksom på ikke at lægge ham ud hvis det blæser for meget eller er meget koldt. Fx mindre end 8 grader. Om eftermiddagen lægger jeg ham ud uden problemer selvom det er 7 eller 8 grader og vil falde yderligere. Det er typisk fordi jeg forsøger at sove med ham eller slappe af i sengen til hans første lur, og ikke kan lide at han ligger udenfor i barnevognen hvis jeg skulle falde i søvn.

En typisk dag med søvn ser sådan her ud.

05:15 lidt mælk og står op (nogle gange sover han til 07:15)
08:30 morgenmad
09:30/10:00 lur og lidt mælk sover mellem 40 min og 1 time og 15 min.
11:30 frokost (grød og/eller brød)
13:00 frokost igen (grød og/eller brød)
13:30/14:00 lur (nogle gange mælk) sover max 1 time og 15 min. Ofte kun 40-45 min.
16:30 mad
17:30-18:30 (familiens) aftensmad og grød
Bad
19:00 fuldstændig grydeklar - mælk og sover til ...

Annonce

... natten
22:30-23:30 mælk (120-150 ml)
02:00-03:15 opvågning (ofte mælk 90-150 ml)
05:15 opvågning (mælk 90 ml) nogle gange sover han videre

Han får ofte peberfrugter, agurker eller andre små bider af min mad.

Jeg får meget afbrudt søvn og de dage jeg er helt færdig, kan jeg ikke lade være med at tænke på hvor træt han må være. Han må være endnu mere træt. Han skal have hjælp til søvn. Enten i barnevogn, mælk eller i armene og bæres. I barnevognen ved jeg, at han max skal rokkes frem og tilbage i 10 min. Er det mere end det er han ikke mæt. Ofte sker det indenfor 3 min. Men stadig med hjælp. Jeg stiller ham typisk inden han falder helt i søvn. Men han skal altid have hjælp og jeg har ikke kræfterne mere til at bære ham.
Har forsøgt at lægge ham i min seng og nusse ham og kramme han ved opvågningen kl.02-03 stykker, men efter en times tid overvinder trætheden mig og han får lidt mælk.

Jeg ammede de første 6 måneder men supplerede. Dengang kunne jeg falde i søvn mens jeg ammede, men jeg skal aktivt op og ud af sengen og lave mælken og give den siddende. Min mand vågner ofte fordi min baby vågner op og græder (fra 0-100) og så ved jeg han skal have mælk. Er han bare lidt utrolig, så forsøger jeg andre metoder.

Jeg kan mærke, at vi har behov for mere sammenhængende søvn . Og hjælp til hvordan jeg styrker min lænd. Det føles som om, at den er forstuvet. Det gør vanvittigt ondt at løfte, og jeg forsøger at lave øvelser daglig og afspænde, men den driller stadig.

Jeg kan tit mærke på min søn, at han er træt og efterlyser metoder til hvordan jeg kan hjælpe ham med at sove, der ikke involverer at bære ham. Han er urolig når han sidder hos mig, og det kræver også kræfter, som jeg ikke har mere.

Jeg er træt og min krop føles brugt.

Håber du kan hjælpe, de bedste hilsener.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.