Brev:
Afvænning fra putteflasken
12. november 2017
Alder:
12 mdr.
Afvænning fra putteflasken
Hej Helen
Tak for dine svar på mine tidligere spørgsmål og problemstillinger. Nu er der sørme et nyt, der melder sig :) Sådan er det vist bare med de kære små.
Min datter er godt 12 måneder, og har fået flaske, siden hun var 3 måneder. Selvfølgelig gradvist færre flasker om dagen, og pt er der kun den famøse flaske tilbage, som hun får ved puttetid. Jeg skriver til dig, da jeg oplever, at især hendes bedsteforældre har meget travlt med at komme med gode råd omkring denne flaske. De siger, at hun jo skal til at stoppe med den og have en anden putterutine. Jeg bliver stresset over deres kommentarer, og ville derfor spørge dig. Hvornår er det godt at stoppe med flasken? Hvis vi fortsætter lidt endnu, skal det så være mme eller almindelig mælk i flasken?
Vores putterutine er lige nu at hun får nattøj på, børstet tænder, siger godnat til sine bamser, og så sidder/ligger hun hos den der putter, og får sin flaske. Ofte drikker hun ikke så meget, og skubber flasken væk efter noget tid, og gør tegn til at hun vil over i sengen. Andre gange bunder hun det hele i en køre, og kommer så over. Som hovedregel falder hun altid i søvn af sig selv i sengen, efter vi har forladt værelset.
Skulle hun vågne kort om natten, er det desværre her nødvendigt at give hende noget mælk igen, da hun ellers ikke vil falde til ro igen. Sådan har det ikke altid været, for hun har sovet hele natten. Det er først inden for den sidste måned, at hun er begyndt at vågne op og være lidt ked af det. Så jeg ved ikke, om det er lidt af et sidespor, at hun så får mælk der også.
Håber du kan hjælpe mig. Hvornår bør vi stoppe med denne putteflaske, og hvordan gør vi det?
Med venlig hilsen
Stephanie