Vågner alt for tidligt!

12. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Vågner alt for tidligt!

Kære Helen,

Tak for en utrolig god brevkasse, som jeg har haft rigtig meget glæde af siden vores søn, Oliver, kom til verden. Jeg har også være så glad for dine bøger!

Jeg er nu lidt desperat for et mere individuelt baseret svar.

Som lidt baggrundsinformation for vores udfordring, kan jeg fortælle at jeg er mor til den dejligste, glade og mest nysgerrige lille dreng, der fylder 1 år på onsdag.

Han har altid været motorisk stærk, kravlede da han var 9 måneder og er nu lige ved at kunne mestre at gå også. Han elsker når der sker en masse ting omkring ham og vuggestuen var et hit efter få ugers indkøring.

Han startede for øvrigt i vuggestue for 5 uger siden. Han græder stort set ikke mere når jeg afleverer ham, og da han gjorde i starten varede det kun få sekunder, så var han glad igen.

Han er altid glad for at se mig, når jeg henter ham om eftermiddagen, men vil nu gerne lige vente lidt med at komme med hjem, så han kan lege færdig.

For ca. 2 uger siden gik han fra den ene dag til den anden ned til 1 lur i vuggestuen. Der har været få dage hvor han har haft brug for to lure, ellers trives han godt med den ene lange lur. Den er på ca. 2-2,5 timer.

Hans dagslure har de sidste måneder ikke varede mere end max. 2,5 timer sammenlagt.

Jeg ammede Oliver til han var omkring 8,5 måneder, så ville han bare ikke mere. Jeg havde i en lang periode forinden kæmpet en brav kamp for at holde fast i en tidlig morgen amning og en godnat-amning.

Til sidst var der dog ikke mere at gøre – han var simpelthen så vild med mad og kunne slet ikke se idéen med at blive ammet længere.
Derfor gik vi over til at give ham en flaske MME inden han blev puttet.

Kort tid derefter sov han til ca. 5:30-6:30 stykker med få opvågninger igennem natten. Derfor fandt vi det ikke nødvendigt med en tidlig morgenflaske.

Han har altid haft min. 2 opvågninger, hvor vi de fleste gange kunne nøjes med at give ham sutten, så sov han videre.

Her på det sidste er han dog begyndt at vågne tidligere og tidligere. Skift til vintertid har selvfølgelig også haft betydning, men han vågner nu mellem 4 og 5. Han virker træt og vil gerne bæres rundt, mens han hviler sit hoved på vores skulder. Udfordringen er ...

Annonce

... at han KUN vil bæres rundt – hvis vi forsøger at lægge os ned med ham, så vender og drejer han sig, græder, bliver utilfreds og vil have at vi rejser os op med ham.

I perioder hvor han har været syg, har jeg gået med ham i en slynge om morgenen, men har ellers godt kunne sætte mig ned på sengekanten med ham og vugge ham. Nogle gange faldt han i søvn igen, andre gange blev han vugget/bæret/forsøgt lagt ned i sin seng/etc. i 1-1,5 time inden vi stod op med ham.

Hans dagsprogram ser pt. således ud:

Vågner ml. 4 og 5 – vi forsøger at få ham til at sove igen, hvilket næsten aldrig lykkes og står op med ham omkring 05:30-06:00

Havregrød til morgenmad kl. 07:00

Frugt og lidt rugbrød kl. 09:00

Frokost kl. 11:00 (variere i vuggestuen – herhjemme rugbrød med forskelligt pålæg, frugt og grønt)

Middagslur ml. kl. 11 og 12 – sover ml. 2 og 2,5 time

Madpakke kl. 14 rugbrød med leverpostej/torskerogn, majs, agurk, frugt og evt. ostehaps

Hentes kl. 15 og får eftermiddagssnack kl. 15:30 – bolle med smør, evt. ost, frugt

Aftensmad kl. 17:30-18:00

Aftenbad kl. 18:30

Godnatsnack banan

Puttes omkring kl. 19:00

Oliver har i de sidste mange måneder kun sovet omkring 10 timer om natten, så det virker som om det passer til hans behov.

Det er også okay med os, hvis blot vi kunne skubbe hele programmet lidt, så han evt. sov fra kl. 20:00-06:00. Det er bare lidt svært, da han ofte vågner fra middagsluren inden kl. 14 og derfor er putteklar senest kl. 19:00.

Vi har de sidste dage forsøgt med en morgenflaske for at trække ham lidt. Første morgen ville han ikke have noget og i morges drak han 150 ml. (fik ikke så meget aftensmad og ville ikke have godnatsnack). Han virkerede mere træt end han plejede efter flasken, men det lykkedes mig alligevel ikke at få ham til at falde i søvn.

Vi er ret desperate efter nogle gode råd til hvordan vi kan starte dagen lidt senere end kl. 4-5 stykker.

Måske vi bare skal acceptere at han ikke kan sove længere og stå op kl. 05:00 – det virker bare så ufatteligt uoverskueligt lige nu, så hvis der er noget vi kan forsøge inden da, vil vi uden tvivl gøre det.

Vi glæder os meget til at høre fra dig!

Kærlige hilsner,
En meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig