Søvnløse nætter

12. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvnløse nætter

Kære Helen,

Vi har den dejligste glade pige på 11 måneder , som i store træk trives og følger sin udvikling. MEN, når det kommer til søvn, møder vi store udfordringer.

Vores datter har aldrig været nem at putte om aftenen og hun har altid haft mange opvågninger. Vi har hele tiden håbet at tiden ville arbejde for os og derfor har vi prioriteret at skabe tryghed og nærhed. Dette har betydet at vi har ligget med hende til hun faldt i søvn og at hun stort set altid har sovet i smørhullet mellem os. Dertil kommer, at det stort set kun er mor der dur og sådan har det været meget længe, til stor frustration for både mor og far.

For tre måneder siden fandt vi ud af, at hun havde væske i ørerne. Dette betød gråd ved putning og endnu flere opvågninger. Det eneste der kunne få hende til at falde til ro, var bryst og vuggen i mors arm. Nu har hun så endelig fået dræn og vi håbede derfor at vores nætter ville blive bedre – men nej!

Vores datter er stadig rigtig svær at putte:

I egen seng er hun helt umulig. Først bliver hun helt legesyg og pjattet og derefter bliver hun ked af det, så snart man går. Vi har prøvet at svøbe hende i dynen, hvor hun har sin puttebamse og får sin godnat sutteflaske. Men det er desværre ikke lykkes os at putte hende i egen seng endnu.

Derudover er hun nået til at punkt hvor hun heller ikke kan finde ro når vi ligger med hende og sjældent også når vi går med hende i armene. Vi har ligeledes prøvet at putte hende i en voksi-pose, men heller ikke det virker – hun vrider sig og bliver ked af det. Derfor har vi det sidste stykke tid måtte putte hende i voksi-posen og gå med hende i barnevognen for at få hende til at sove – hvilket jo på ingen måde er ...

Annonce

... hensigtsmæssigt. Og når hun vågner om natten ender det altid med at hun ligger ved mit bryst, så vi alle får sovet så meget som muligt.

Vi har også prøvet at bade hende om aftenen, for at få hende til at slappe af og falde ned. Hun elsker at være i bad og er hun ked af det, får det hende altid i godt humør. Men badet virker dog snarere til at opkvikke hende og det med at give massage bagefter er ikke rigtig til. Hun kravler rundt og fjoller.

Vores dag ser sådan ud:

Kl. 07 – vågner

Kl. 07.30 – morgenmad: havregrød eller yoghurt, vand i kop

Kl. 09 - formiddagssnack: ½ bolle med smør + lidt frugt, vand i kop

Kl. 10 – sover formiddagslur. Nogen gange 45 min andre gange 2 timer.

Kl. 12 – frokost: rugbrødsmad med pålæg + lidt grøntsager, vand i kop.

Kl. 14-15 – sover eftermiddagslur. For det meste sover hun omkring 1 time.

Kl. 16 – eftermiddagssnack: ½ bolle med ost + lidt frugt, vand i kop.

Kl. 18 – aftensmad: det vi nu spiser. Eks. gryderet m. ris og så sidder hun med agurk/gulerod.

Kl. 18.30 – Hver anden dag kommer hun i bad efter aftensmad.

Kl. 19.30 – 20-00 – puttes med flaske (150 mm). Vi siger godnat til far, finder dyne og puttebamse, mor synger 3-4 sange mens hun får sin mælk. Hvis ikke hun falder i søvn der, ender hun som sagt tit på armen eller i barnevognen.

Kl. 22 –23: hun får endnu en flaske (150 mm).

I løbet af natten er hun meget urolig, vender og drejer sig, sætter sig op og græder lidt.

Vi har virkelig brug for hjælp – vi famler i blinde og ved slet ikke hvor vi skal gribe fat? Vi ønsker så meget at få lidt mere ro om natten og at vores datter ligeledes kan lære at sove i egen seng.

De kærligste hilsner
To trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!