Brev:
Vores datter sover for lidt
10. november 2017
Alder:
2 mdr.
Vores datter sover for lidt
Kære Helen,
Vi har tidligere spurgt dig ang. kost, som jeg tror vi har fået OK fod på nu :)
Vores næste store problem er søvn.
En typisk putning + nat ser sådan her ud:
Ca. kl. 21-21.30: Giver flaske i mørke og putte. Herefter sover hun som regel.
De 2 næste måltider + søvn fungerer fint, men typisk efter kl. 3-4 er hun meget urolig og dasker med arme/ben og laver mange lyde. Ingen gråd.
Jeg er begyndt at ligge hende op til mig, som har den effekt, at hun falder mere til ro, men hun sover ikke - der er konstant lyde på og sparker til mig konstant. På samme tidspunkt skifter jeg også hendes ble, da den er ret tung. Men herefter så sover hun ikke mere.
Vores løsning for 14 dage siden, var at min kæreste tog hende ud på længere trilleture med barnevognen, hvor hun max. har fået 2 timers søvn. Men det er nu ikke en mulighed, fordi at hun sover ikke særligt meget på turene mere. I dag sov hun kun 30-45 min. på en 1 1/2 times trilletur.
Hendes vågne tid går på at trøste, ligge lidt på maven og kigge rundt.
Hun virker søvnig, gaber meget og gnider øjnene. Jeg kan godt få hende til at falde til ro i mine arme, men hun sover ikke - og hvis jeg stopper med at vugge hende, så klynker hun nærmest med det samme. Vi kan ikke ligge hende eller sidde stille med hende. Der skal være en form for bevægelse på ellers brokker hun sig. Vi bruger en hoppebold og en slyngevugge bl.a.
Så vores problem er, at hun max får 3-4 timers søvn om dagen - og nok heller ikke meget mere om natten. Vi er så bange for hendes mentale udvikling, fordi hun ikke får søvn nok!
Lidt extra info:
Sonja har forstoppelsesproblemer og hun har været på Movicol i 3 uger pga. kolik. Men hun har stadig problemer med at komme af med afføringen - hun presser meget og selve afføringen er tør og træg.
Udover det, så går vi til kiropraktor med hende, fordi hun har en yndlingsside, hun hele tiden kigger til. Det går bedre og bedre her efter 3 behandlinger.
Vi har haft succes med en strækvikle, hvor hun har sovet 1-3 timer, men kiropraktoren har bedt os om at holde hende max 30 min ad gangen.
Mht. måltiderne, så får hun 180 ml 7 gange om i døgnet. 80% af tiden, spiser hun helt op.
Mht. putning, så har vi ikke de store ritualer endnu - udover at hun får maden i mørket og at vi har en spilledåse-dukke hængende over hendes seng, som vi prøver at associere med det at sove.
Hvad kan vi ellers gøre? Skal der flere rutiner ind i vores hverdag?
Kærlig hilsen
Caroline