Brev:
Hvordan vænner man af med at amme i søvn
10. november 2017
Alder:
7 mdr.
Hvordan vænner man af med at amme i søvn
Kære Helen
Tak for en god og super brugbar brevkasse.
Jeg har en lille dreng på snart 7 mdr som jeg meget gerne vil vænne af med at blive ammet i søvn. Han har fra han var helt lille blevet ammet meget, da han tabte sig en del den første måned og jeg derfor bare har mega ammet så snart han sagde et pip.
Derfor blev han også ret hurtigt bare ammet i søvn, da han egentlig bare blev puttet når gan sov. Det var derfor ikke et bevist aktivt valg, men bare sådan det blev.
Han har siden han var helt lille sovet 4-5 timer i streg og kun skulle ammes en gang om natten. Det er desværre ikke tilfældet længere.
Sebastian har indtil for en måned siden sovet ved siden af mig i en bed side crib. Han er nu rykket på eget værelse og i en tremmeseng som er en del større end ham. Han bliver derfor svøbt i dynen da han ligger meget uroligt og vækker sig selv hvis ikke han svøbes.
Vores problem er nu, at ingen andre end jeg kan putte ham. Jeg kan godt tage ham fra brystet inden han falder helt i søvn, men så skal han vugges i søvn i armene. Hvis jeg lægger ham lige inden han sover som du anbefaler i andre breve vågner han med det samme og ligger og griner af mig og rækker armene ud for at blive taget op. Hvis ikke jeg gør det bliver han ked og mere vågen. Og jeg har også prøvet at gå ud af værelset uden held. Det er endnu ikke lykkes mig at få ham til at sove ved at sige shh shh og nusse det tredje øje uden ikke også at vugge i arme eller amme. Vi har prøvet at få ham passet eller far har puttet hvor jeg ikke var hjemme. Der skreg han i 4 timer indtil han gik kold af udmattelse. Og han vil meget sjældent tage flaske.
Han vågner også flere gange efter han er puttet og faldet i søvn og der kan jeg godt vugge ham i søvn hurtigt uden at amme, men hvis far prøver, skriger han. Kun mor dur.
Han bliver puttet mellem 19.30-20 og så vågner han typisk efter en halv time og lige skal hjælpes i søvn. Så sover han til 00-00.30 og skal ammes og så vågner han typisk igen kl 02 kl 04 og kl 6.30 hvor vi står op.
Jeg følger dit skema fra madbogen
Morgenmad kl 8
Ammes og puttes til lur ca 9-9.30
Frokost kl 12
Ammes og lur kl 13.30
Ammes og lur kl 16 hvor han typisk tager en kort powernap ca 30 min
Aftensmad kl 18-18.30
Ammes og puttes til natten kl 19.30-20
Ammes kl 00
Ammes kl 4
Ammer ikke når vi står op da jeg vil gemme hans appetit til morgenmaden
Jeg vil så gerne have han kan puttes af andre end mig og at han sover bedre igennem om natten. Jeg synes ikke han skal flytte ind og sove hos os igen og jeg kan ikke amme ham liggende. Det har han aldrig brudt sig om da han også hader at ligge på maven.
Han er generelt meget mor og far syg og græder hos andre. Han vil meget gerne interagere med andre hvis det sker fra mors arm. Han er ellers meget glad og social og griner og smiler meget til alle, bare de ikke holder ham.
Det blev en lang smøre. Håber det giver mening og du har nogle gode fif til at putte uden mor og holde ham i søvnen når er faldet i søvn.
Med venlig hilsen
Frederikke