Brev:
Putteritualer - Plan B
9. november 2017
Alder:
11 mdr.
Putteritualer - Plan B
Kære Helen
Tak for dit meget fine svar vedr. putteritualer og adskillelse af søvn og mælk for vores datter på 11 mdr. Jeg vil straks kaste mig ud i dine forslag, som lyder rigtig fornuftige. Jeg er særlig glad for at du anbefaler, at vi IKKE skal gå ud og ind - men blive siddende ved siden af hende. For havde det så skidt med det andet, når hun brød ud i gråd når man gik.
Jeg har lige et par supplerende spørgsmål.
1) Hvad gør jeg så de dage hvor vi ikke rammer det rigtige søvn-tidspunkt, så hun rejser sig i sengen og laver "cirkus". Skal vi da tage hende ud - og forsøge igen 20 min efter? Erfaringen pt. er, at det gejler hende endnu mere op at blive siddende ved siden af hende imens hun har en fest. Det er i de tilfælde at vi sommetider i desperation har forsøgt at gå lidt ud - men så græder hun. Så hvad er Plan B hvis den situation opstår?
2) Du skriver at hun skal have flasken i tremmesengen - men ikke falde i søvn med den i munden. Herefter må jeg godt sidde og nusse hende osv indtil hun sover, så hun mærker at jeg er der. Vil det så ikke fortsat gøre, at hun vil vågne op og søge efter mig når hun har sine små opvågninger om natten? Altså vil hun så ikke også kæde sammen, at jeg var der der inden hun faldt i søvn - men er "væk" når hun vågner op?
Hvis hun får en opvågning hen på aftenen og græder, så må jeg godt tage hende op i favnen og trøste - men hun må bare ikke falde i søvn i favnen? Altså jeg skal nå at lægge hende tilbage inden hun sover dybt igen?
3) Hun er inde i en fase pt. hvor det nærmest er umuligt for os at give hende skemad ("Kan selv - vil selv"). Tænker derfor at godnatgrød bliver en udfordring. Er der andet man kunne give hende i stedet?
På forhånd mange tak igen :)
Med venlig hilsen
Mor i vildrede